[AR] Onderhoud houten karretje ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

[AR] Onderhoud houten karretje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 12:08

Ik ben in het bezit van een houten zelfbouwkar, type tally-ho ( daar komt het in de buurt )
Ik heb eigenlijk geen idee wat voor hout het is, moet ik eens even aan ee houtkenner vragen... zal wel een soort hardhout zijn ofzo

Maar nou vroeg ik me af, het ding staat nu een jaar ongebruikt onder een afdak, en het is de bedoeling dat het binnenkort gebruikt gaat worden. Wat voor onderhoud zit er aan dat hout ? moet dat ook geölied ofzo worden ? De banden oppompen, de benedenboel even smeren etc weet ik, het gaat mij echt om het hout, of daar iets aan gebeuren moet om mijn kar in betere staat te houden...

Het ziet er nu nog perfect uit, ding is nog nieuw en ongebruikt, maar als het straks gebruikt gaat worden zal het natuurlijk gaan slijten.

Dit is het karretje:

Afbeelding

MaiNat

Re: [AR] Onderhoud houten karretje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:53

dat is precies zn karretje die ik ook heb
die van mij staat binnen en die verstoft heel snel
eens in de zoveel tijd haal ik een doek en water en boen ik al het stof eraf. Nu staat ie al weer 2 maanden werkloos op stal vandaar dat als Fly terug komt ik heel wat werk te doen heb. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dat onderstel schoon moet maken, want dat heb ik nog nooit gedaan. Voor de banden op te pompen heb je een speciaal ventieldopje nodig voor bromfietsbanden bij de Halffords iets van 1.50 euro kost dat. Zit er op die van jou een rem? Op die van mij niet en ben er wel achter dat dat eenheel groot nadeel is, voor de rest vind ik het een super kar.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 13:04

Ik heb er geen rem op. Het onderstel wordt verzorgd, waar Bas staat is een jongen automonteur in wording, die heeft dus genoeg verstand van het technische gedeelte, en heeft ook genoeg spul aan huis om het te verzorgen ( heeft zelfs zn eigen hefbrug voor auto's, daar kan desnoods bij grof onderhoud mijn karretje ook op )
Dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.
Afstoffen moet ik zowiezo, maar ik doelde echt op oliën van het hout ofzoiets

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:11

Ik heb een houten wagen gehad die ik geheel opgeknapt heb. In principe hoef je het hout niet te olieen. Staat hij al in de lak of is het kaal hout? Ik gebruik altijd Ruwa Jachtlak (speciaal voor boten, te koop bij de gewone bouwmarkt)voor mijn houtwerk op de kar. wagen. Deze is bestand tegen weer en wind. Dat is een mooie blanke lak die heel gemakkelijk met een roller is aan te brengen. Geeft het hout een mooie look met een matte glans. Aan 1 of 2 potjes heb je ruim voldoende.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 23:55

Ik vermoed dat hij al gelakt is ( dat bedoelde ik eigenlijk i.p.v olie )
Hij heeft namelijk al een beetje matte glans zoals jij beschrijft, heb niet veel verstand van hout, maar heb het idee dat het geen kaal hout is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:12

Beetje schuren en een laagje jachtlak erover elke twee a drie jaar moet voldoende zijn.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:21

Ik heb voor mijn shet ook zo'n karretje en heb hem voor de zekerheid ook afgeschuurt en 2x in botenlak gezet. dan weet je zeker dat er geen vocht in het hout kan trekken.