[AR] mennen goed voor rug- en achterhandspieren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

[AR] mennen goed voor rug- en achterhandspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 00:34

Ik hoor vaak dat aangespannen rijden goed is voor de ontwikkeling van de spieren in de rug en in de achterhand. Nou kan ik me daar wel iets bij voorstellen gezien de plaats van het gewicht ten opzichte van rijden onder het zadel. Maar ik ben totaal niet thuis in de wereld van het aangespannen rijden, dus weet er het fijne niet van. Is er iemand die mij helder kan vertellen waarom aangespannen rijden nou precies zo goed is voor die spieren? Dus wat er precies gebeurt met het lichaam van het paard als hij een wagen trekt? En hoe vaak moet je paard in het tuig lopen voordat je resultaat gaat zien? Ik kan me voorstellen dat eens in de week wat weinig is, maar dat het wel weer effect heeft als je het afwisselt met onder het zadel rijden en longeren met pessoa.

Misschien vraag ik wel naar de bekende weg, maar ik ben dus echt een leek op mengebied. Knipoog

Verwijzen naar een eerder topic hierover mag uiteraard ook, graag zelfs. Ik ben dan wel mod, maar op UZ kom ik zo goed als nooit. Knipoog

Sjonniej

Re: [AR] mennen goed voor rug- en achterhandspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:36

Er is een verschil tussen mennen en mennen.

1. Je kan over de weg rondjes rijden, voor je plezier. Keertje ringsteken, keertje marathonnetje meerijden.
Dan train je niet veel aan je paard zijn spieren, wel aan conditie en wanneer je veel door zwaar zand rijdt bilspieren. Maar verder erg weinig.

2. Je kan echt dressuur trainen, net als ohz. Dan heeft het wel nu voor de spieropbouw van je paard. Je traint net als ohz., nageeflijkheid, power van achteren, etc etc. Op wedstrijd wordt hetzelfde verwacht als ohz., dus er wordt (ongeveer) op dezelfde manier getraint.

Maar aangespannen trekt het paard ook de wagen, een extra kracht die je ohz niet hebt. Als je paard goed over de achterhand loopt, zou hij de wagen grotendeels daarmee moeten trekken (indirect). Hoe zwaarder het terrein, hoe meer spieren. Ook op het gras kost het al moeite, alleen op de weg gaat het nagenoeg vanzelf.

En aangezien de achterhand weer in verbinding staat met de rug, en hals (bovenlijn), train je de rug dus ook.

(Tenminste dit lijkt mij het meest logisch, heb er verder ook niet voor gestudeert Knipoog )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 09:46

Bedankt voor je uitleg! Uiteraard was ik uitgegaan van 'serieus laten werken' en niet zomaar wat rondjes lopen voor de kar. Dat kun je afwisselen als je dagelijks ment, maar als je maar weinig gelegenheid hebt om te mennen, zou je die momenten natuurlijk wel optimaal moeten benutten. Net zoals ik de pessoa er niet om doe 'voor de leuk' maar om de achterhand te trainen (alleen onder het zadel wil ik nog wel eens een bosritje maken zonder trainingsdoel).

Maar goed, wat ik me afvraag: geeft één keer per week dressuurmatig trainen voor de kar op de langere duur resultaat of is dat echt te weinig? Net zoals eens per week een half uurtje hardlopen ook niet echt zoden aan de dijk zet als het om conditie gaat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:53

Als jij dit in combinatie doet met dressuur ohz. en longeren wel.
Als jij een uurtje traint, een de rest van de week aan de lange teugel, op de voorhand door het bos rondwandeld, heeft het weinig zin. Dan vallen die spieren er in het bos net zo hard weer af.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:30

Bij Dennis merkte ik na iedere serieuse mentraining direct dat hij ohz z'n achterhand beter gebruikte. Moet ik wel zeggen dat Dennis een echte boscrosspony is en toen nog nooit van dresuur gehoord had. Na het mennen liet hij z'n rug goed los, was hij nog makkelijker uit te zitten en bewoog hij gewoon veel soepeler.

Roos heeft nog maar 1x voor de wagen gelopen en daar merkte ik ook meteen een klein verschil!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:06

Ik rij met stella dressuur en aangespannen. Het enige nadeel hiervan vind ik dat je met mennen een liverpool stang gebruikt en met dressuren een watertrens. Maar voor de rest vind ik een combinatie van deze 2 super. Als stella voor de wagen staat laat ze haar hele rug los, je kan alle spieren zien bewegen, dit doet ze minder onder het zadel.
Ook heeft ze een megakont, puur spieren omdat ik veel met haar stap. Ik merk met dresuur dat ze haar achterhand uitstekend gebruikt, ik hoef haar niet te activeren van achter. Ook heeft ze een supergoede conditie omdat we veel trainen op zandwegen.
Je paard moet wel stuwen van achteren, lijkt mij, en niet in de borst gaan hangen. Maar ik ben ook geen expert en kan je dus alleen mijn ervaringen vertellen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:37

Teigetje; Als jij goed met je bitten omgaat, hoeft je paard geen verschil te merken in een liverpool of een watertrens.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:39

oh, ik merk het ook niet hoor, maar als je het een paard wil leren mag je dat wel ff weten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:39

Karin schreef:
Ik hoor vaak dat aangespannen rijden goed is voor de ontwikkeling van de spieren in de rug en in de achterhand. Nou kan ik me daar wel iets bij voorstellen gezien de plaats van het gewicht ten opzichte van rijden onder het zadel.

Een paard trekt natuurlijk niet, maar dúwt; op die manier begrijp je makkelijker welke kant van het paard de arbeid verricht. Uiteraard maakt het uit welke menactiviteit je onderneemt, maar bij allemaal ontwikkelen de rugspieren en vooral de achterhand.
Hét grote voordeel van mennen is dat je wel kracht en conditie opbouwt maar de rug niet (als het goed is) met gewicht belast.
Mennen heeft daarnaast het voordeel boven longeren dat het paard niet continue bochtjes hoeft te lopen en op de rechte stukken de gangen goed kan ontwikkelen.

Voor een jong paard is dat 'onbelast' lopen voor de rug een voordeel maar geestelijk weer minstens zo belastend als onder het zadel werken en daardoor eigenlijk niet aan te raden als alternatief voor grondwerk.
Wil je bij een jóng paard onbelast conditie en kracht ontwikkelen dan is aan de lange lijn duinen op en af lopen/klauteren dé manier. Als bonus leert het paard daarbij het evenwicht beter bewaren.

Ikzelf maak bij het opbouwen ook gebruik van een aanhanger: een helper stuurt de auto, ik zit in de kar en heb het paard aan een lange lijn naast de bak. Dit kan natuurlijk ook als handpaard vanaf een ander paard, doch vanuit de bak heb je veel meer mogelijkheid het paard op te voeden, te sturen én (heel belangrijk) te bekijken.