[AR] [VD] Foto's gezocht voor nieuw Vrijheidsdressuurboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VD] Foto's gezocht voor nieuw Vrijheidsdressuurboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:02

Met toestemming van de moddereters van Bokt (Pinky_girl bedankt!) open ik dit beetje vreemde topic:

Foto’s gezocht voor nieuw Vrijheidsdressuurboek!

Welk boek?
In de herfst komt er een nieuw, Nederlandstalig vrijheidsdressuurboek uit, waarover al van alles verteld staat op de website http://members.home.nl/vrijheidsdressuur en waarop steeds het laatste nieuws behandeld zal worden. Wie er meer over wil weten, zich afvraagt welke kunstjes er in behandeld zullen worden, waarom de wereld beter wordt van een nieuw vrijheidsdressuurboek en wil weten wanneer het precies uit komt, kan daar eens een blik op werpen.

colorWat voor foto’s?
Het boek wordt geillustreerd met tekeningen, maar ook met foto’s. De officiele fotoshoots van volleerde vrijheidsdressuurpaarden met Hypofocus als fotografe zijn al begonnen en die zullen de hoofdfoto’s opleveren. Daarnaast zoeken we echter nog een andere groep foto’s, namelijk huis-tuin-en-keukenfoto’s die mensen zelf hebben gemaakt van kunstjes en het vrijheidsdressuur trainen met hun eigen paarden en pony’s. De reden dat we ook deze zoeken, is dat die foto’s mooi laten zien hoe het vrijheidsdressuurtrainen er ‘in het echt’ uitziet, hoe verschillend de paarden en pony’s kunnen zijn waarmee gewerkt kan worden en welke methodes en tussenfases er allemaal niet denkbaar zijn voordat je bijvoorbeeld het perfecte compliment bereikt hebt. Deze foto’s zijn dus bedoeld om te laten zien hoe kleurrijk de wereld van vrijheidsdressuur is, en er zal bij elk hoofdstuk over een vrijheidsdressuuroefening een kleine collage komen met dit soort foto’s.

Foto’s waarvan?
Alle vrijheidsdressuuroefeningen die in het boek beschreven worden, namelijk:

-Apporteren
-Berggeit
-Buiging
-Compliment
-Doodliggen
-Jambette (stilstaan met naar voren gestrekt voorbeen)
-Kleine kunstjes (opsomming van de acht kleine kunstjes staat op de website)
-Knielen
-Liggen
-Op het plateau
-Polka
-Spaanse pas
-Steigeren
-Zitten

Als je foto’s hebt van een of meerdere van deze oefeningen en je wilt je paard graag in een boek terugzien, dan kun je die allemaal aan mij kwijt. Op dit moment staat er al een redelijk verzameling op mijn computer, maar er zijn nog steeds foto’s welkom, vooral van de grote kunstjes, de kleine kunstjes zijn al bijna voorzien en ook van de Spaanse pas en het steigeren is al een hoop aangeleverd. De foto’s die ik binnenkrijg worden op oefening gesorteerd, waarna per oefening bekeken wordt welke foto’s het duidelijkst zijn en het best bewaard blijven bij verkleining. Degene die uiteindelijk het best bruikbaar zijn komen dan in het boek terecht. Als je foto’s van meerdere kunstjes opstuurt, heb je dus een grotere kans dat er uiteindelijk een foto van jou in het boek terecht komt.

De eisen?
Eigenlijk is elke foto waarop een kunstje – of een kunstje in wording- staat welkom. Het enige waar je op moet letten, is dat jij de rechten van de foto hebt: Jij moet dus de fotograaf zijn of toestemming hebben van de fotograaf om de foto’s naar het boek te sturen. Hetzelfde geldt voor wat er afgebeeld is: Als jij niet de persoon bent die met jouw paard op de foto staat, moet je toestemming hebben van de afgebeelde om de foto in te sturen. Dat om problemen te voorkomen. Deze foto’s worden uiteindelijk namelijk in een collagevorm bij elkaar in het boek geplaatst, waardoor er niet bijgezet zal worden wie precies de fotograaf is. Als dat geen probleem is en je wilt je paard graag eens in een boek vereeuwigd zien, dan kun je echter gewoon meedoen.

Wanneer en hoe?
De komende twee maanden zijn alle foto’s welkom. Als je mee wilt doen, kun je mij een pb-tje sturen zodat je het emailadres van het boek kunt vragen waar je de foto’s in attachments naartoe kunt sturen, mijn huisadres zodat je ze op een Cd kunt zetten, of je kunt mij per pb het adres van jouw (foto)site geven zodat ik ze kan downloaden.

Het is niet de bedoeling dat in dit topic foto’s worden gezet om te voorkomen dat het onnodig zwaar wordt, dus stuur mij gewoon een berichtje als je foto’s kwijt wilt. Als je wilt weten of ik een bepaald kunstje nog zoek, kun je dat natuurlijk wel gewoon in dit topic vragen en ook zal ik hier een lijst bijhouden waaraan je kunt zien welke oefeningen al erg vol zitten, en welke nog redelijk ‘leeg’ zijn. Want het is natuurlijk zo dat als je met foto’s van de minder populaire kunstjes meer kans maakt om in het boek te komen. Op dit moment zijn er nog erg weinig buigingen en dood (dus plat) liggende paarden, dus… Haha!

Caira

Re: [VD] Foto's gezocht voor nieuw Vrijheidsdressuurboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 07:31

Ik kan wel een foto sturen met touwtje springen, misschien ook wel erg leuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:42

Is wel erg leuk ja... Haha! Of het in het boek gebruikt gaat worden, weet ik niet, omdat we toch voornamelijk op zoek zijn naar de 'klassieke' circus/vrijheidsdressuurkunstjes zoals het steigeren in je avatar, maar ik ben wel heel benieuwd naar het touwtjespringen, dus de foto wil ik sowieso wel zien! Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:48

Worden de namen van de fotografen wel ergens vermeld: in het colofon of achter in het boek?

Krijgt de fotograaf een presentexemplaar (per geleverde foto)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:53

Nee, maar daar zijn de fotografen ook van op de hoogte gesteld. Lachen Een presentieexemplaar is wel gebruikelijk in de uitgeverswereld aan mensen die meegeholpen hebben, maar is in dit geval gewoon niet haalbaar omdat het in eigen beheer uit wordt gegeven, en erg veel mensen foto's inleveren en het bovendien niet in een oneindig grote druk verschijnt. Het idee om eigen foto's van trainers te gebruiken in ontstaan doordat ik vroeger zelf altijd het idee had dat het fantastisch zou zijn als mijn eigen pony's eens in een boek zouden komen te staan. En gezien de reacties hebben veel meer mensen dat idee, en dat is erg leuk want zo helpen we elkaar: Ik kan in het boek naast de gestileerde officiele fotoshootfoto's van Hypofocus met de eigen foto's nu ook een collage van foto's van de dagelijkse praktijk van het trainen laten zien, en de mensen die hun paardenbeest tussen twee kaftjes aan de wereld willen tonen, krijgen nu ook de kans daartoe. Omdat er echter zoveel verschillende mensen zoveel foto's opsturen, is het nagenoeg onmogelijk om namen van fotografen en afgebeelde pony's en mensen te vermelden, vooral omdat we nu gewoon nog niet weten welke foto's we wel en niet gaan gebruiken.

De foto's worden dus vrij van rechten aan het boek geleverd, en tegelijkertijd zal ik ze ook alleen voor het boek gebruiken zodat mensen niet opeens hun foto's ongewenst overal tegenkomen. Dat dat geen probleem is, blijkt trouwens ook uit het feit dat er ook professionele fotografen zijn die foto's voor de huis, tuin &keukensectie Knipoog willen leveren zonder naamsvermelding te eisen, als ze maar mogen verwijzen naar het boek. En dat vind ik prima. Maar je hebt volkomen gelijk met je vraag, want dit is ook niet onbelangijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:02

xyzutu2 schreef:
Is wel erg leuk ja... Haha! Of het in het boek gebruikt gaat worden, weet ik niet, omdat we toch voornamelijk op zoek zijn naar de 'klassieke' circus/vrijheidsdressuurkunstjes zoals het steigeren in je avatar, maar ik ben wel heel benieuwd naar het touwtjespringen, dus de foto wil ik sowieso wel zien! Haha!

Dat steigeren in dr ava was niet echt op commando Haha!

Anyway, ik stuur je ff een pb

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:13

stef schreef:
xyzutu2 schreef:

Dat steigeren in dr ava was niet echt op commando Haha!

Anyway, ik stuur je ff een pb

uhm? Hoe weet jij dat? Dat was wel degelijk op commando! Misschien viel het iets hoger uit dan gepland }> Maar het steigeren was wel de bedoeling. Zo heb ik nog wel foto's die ietsje hoger zijn gna gna

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:16

dat was toch op P&K? Dat ze zeg maar een beetje vrolijk werd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:03

Altijd leuk om te zien hoe enthousiast paardjes van vrijheidsdressuur worden... Knipoog Haha! En ik heb je pb'tje ontvangen Stef, leuk dat jij ook foto's wilt leveren!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:55

ik heb ook nog een hele lading foto's, mocht je interesse hebben... Lachen

Ik heb foto's van:

* buigen met gestrekte benen
* compliment
* 2 knietjes op de grond
* liggen
* petje van mijn hoofd af pikken
* dingen oprapen en vasthouden
* lachen (flehmen)
* kusje
* spaanse pas (aan de hand en onder het zadel)

Veel van de foto's zijn gemaakt door (semi-) professionele fotografes.... dus van erg goede kwaliteit... ik hoor het wel als ik foto's ergens heen kan sturen...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:31

xyzutu2 schreef:
Nee, maar daar zijn de fotografen ook van op de hoogte gesteld. Lachen Een presentieexemplaar is wel gebruikelijk in de uitgeverswereld aan mensen die meegeholpen hebben, maar is in dit geval gewoon niet haalbaar omdat het in eigen beheer uit wordt gegeven, en erg veel mensen foto's inleveren en het bovendien niet in een oneindig grote druk verschijnt. Het idee om eigen foto's van trainers te gebruiken in ontstaan doordat ik vroeger zelf altijd het idee had dat het fantastisch zou zijn als mijn eigen pony's eens in een boek zouden komen te staan. En gezien de reacties hebben veel meer mensen dat idee, en dat is erg leuk want zo helpen we elkaar: Ik kan in het boek naast de gestileerde officiele fotoshootfoto's van Hypofocus met de eigen foto's nu ook een collage van foto's van de dagelijkse praktijk van het trainen laten zien, en de mensen die hun paardenbeest tussen twee kaftjes aan de wereld willen tonen, krijgen nu ook de kans daartoe. Omdat er echter zoveel verschillende mensen zoveel foto's opsturen, is het nagenoeg onmogelijk om namen van fotografen en afgebeelde pony's en mensen te vermelden, vooral omdat we nu gewoon nog niet weten welke foto's we wel en niet gaan gebruiken.

De foto's worden dus vrij van rechten aan het boek geleverd, en tegelijkertijd zal ik ze ook alleen voor het boek gebruiken zodat mensen niet opeens hun foto's ongewenst overal tegenkomen. Dat dat geen probleem is, blijkt trouwens ook uit het feit dat er ook professionele fotografen zijn die foto's voor de huis, tuin &keukensectie Knipoog willen leveren zonder naamsvermelding te eisen, als ze maar mogen verwijzen naar het boek. En dat vind ik prima. Maar je hebt volkomen gelijk met je vraag, want dit is ook niet onbelangijk.

Natuurlijk zijn mensen vereerd als hun dier in een boek staat. Dat merk ik zelf dagelijks Haha! Ik werk namelijk bij een dierenboekenuitgeverij. Maar voor mij is het dan niet zo interessant: ik heb juist erg leuke foto's van anderen met en zonder hun dieren, omdat ik zelf graag fotografeer. Je wordt vast overstelpt met foto's en zal genoeg keus hebben. Lachen

Ben heel erg benieuwd naar je boek. Ik denk zelf dat er wel veel vraag is naar een goed VD boek.

Niet vergeten je boek bij de NBD en KB aan te melden: dan komt hij ook in de bibliotheken en het Nederlandse archief terecht. Altijd goed voor bekendheid.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:38

Ik heb weinig soeps van Dennis kwa foto's omdat ik er de laatste tijd nauwelijks mee bezig ben.

Maar ik kan binnenkort wel wat maken Lachen.

Dennis kan, buigen, knielen, compliment, liggen, zitten, voetjes en meer kleine dingetjes, op het blok, rondjes draaien endergelijke.
Ik heb ook nog 2 groene pony's staan die net door hebben dat ze op een blok kunnen gaan staan Lachen.

Ik ga binnenkort wat maken Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:44

Foto's van Desiree en Rydar (gemaakt door mij) zijn in de maak Lachen Ry kan alles dus als er nog bepaalde wensen zijn..... ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:27

Alles...? Haha!

Nog steeds is elk kunstjes van harte welkom, ook al zitten bepaalde categorieen al wel erg vol. Maar dat is juist prettig, omdat er dan meer keus is. Bovendien: het doel is om per kunstje elk paard maar 1x te gebruiken, dus hoe meer verschillende standjes je inlevert, hoe groter de kans... Acht keer een foto van het compliment inleveren heeft dus net iets minder zin, maar twee versies van hetzelfde kunstje met verschillende belichtingen/achtergronden kan natuurlijk wel weer handig zijn.

Maar kunstjes die op dit moment nog relatief leeg zijn, zijn:
-Dood liggen
-Zitten
-Berggeit
-Buiging

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:41

mag ik je email? dan kan ik foto's mailen van Banjer in alle mogelijke buigingen.. (compliment, 2 knietjes op de grond, gestrekte benen.... je zegt het maar... Haha! )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:23

xyzutu2 schreef:
Alles...? Haha!

Nog steeds is elk kunstjes van harte welkom, ook al zitten bepaalde categorieen al wel erg vol. Maar dat is juist prettig, omdat er dan meer keus is. Bovendien: het doel is om per kunstje elk paard maar 1x te gebruiken, dus hoe meer verschillende standjes je inlevert, hoe groter de kans... Acht keer een foto van het compliment inleveren heeft dus net iets minder zin, maar twee versies van hetzelfde kunstje met verschillende belichtingen/achtergronden kan natuurlijk wel weer handig zijn.

Maar kunstjes die op dit moment nog relatief leeg zijn, zijn:
-Dood liggen
-Zitten
-Berggeit
-Buiging

Zitten en doodliggen ga ik je aan helpen, wordt alleen zondag ofzo.
Buiging moet ook lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:30

Zondag is wat mij betreft prima, maar het is wel leuk om te weten dat ik er al naar uit kan kijken! Het is sowieso al ontzettend leuk om al die vrijheidsdressuurfoto's voorbij te zien komen, dus ik geniet alvast vooraf. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:35

Trouwens, niet om mensen te chanteren (ik zou niet durven Haha!), maar het is wel handig als degenen die hun foto's aan mij schenken, ook even op http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/vdboek.html aangeven dat ze een e-mail willen krijgen zodra het boek uit is. Ik krijg namelijk via mail, post, pb en een e-group foto's uit alle richtingen en heb daardoor niet van iedereen genoeg gegevens om een gil te geven als het boek er ook echt is. Bovendien weet ik niet waar ik dat handig op Bokt kan melden (behalve op EA-Commercieel, maar daar kijk ik zelf ook eens in de drie maanden...). Als je je emailadres via de site opgeeft, dan weet je in elk geval zeker dat je het hoort als het boek met misschien jouw foto's tot leven is gekomen. Lachen Het verplicht je verder tot niets, maar het is misschien handig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:54

Ik zal morgen kijken of ik wat zit foto's van Dennis kan maken Lachen.

Dood liggen ben ik nog steeds mee bezig maar iemand heeft mij een keer hard handig geprobeerd te helpen en sinds dien vliegt Dennis omhoog als hij druk voeld als hij ligt(maar er op gaan zitten enzo kan weer wel). Het is ook geen gebrek aan vertrouwen in het algemeen, vandaag liet hij zich vanuit het zitten zomaar weer neerploffen naar liggen en bleef toen ook weer liggen tot ik opnieuw vroeg te gaan zitten. En hij gaat voor iedereen liggen die het vraagt. Hij heeft alleen een nare ervaring omdat er geprobeerd is hem om te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:53

waneer moeten de foto's uitelijk bij jou zijn? Heb t dit weekend namelijk erg druk, volgend weekend gaan we waarscheinlijk foto's maken.. zal eens kijken of ik ry op zijn rug kan rollen voor de dood foto Tong uitsteken of is plat liggen ook "dood liggen" ?

heb je trouwens ook wat aan show foto's ? (dus foto's gemaakt tijdens het geven van een show)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:58

Inderdaad, plat liggen = dood liggen. Wel handig om even te zeggen. Haha! Dus hoe een paard ligt als hij dood is. Knipoog

Het dood liggen met de pootjes omhoog ken ik ook, maar dat is het enige kunstje waarvan ik tegen mezelf heb gezegd, laten we die er maar buiten houden. Het is namelijk niet een kunstje dat je paard uit zichzelf kan doen -> Hij moet altijd 'omgerold' worden, en dat is A) erg simpel dus veel beschrijving heeft dat niet nodig, en B) zeker niet ongevaarlijk omdat je echt nooit weet hoe je paard op de eerste keer omrollen reageert. Dus dood is plat. Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:06

goed dat je dat even zegt Haha!
Wat jij dood liggen noemt is bij mij dus plat liggen, en dood liggen is met de pootjes omhoog Tong uitsteken

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:18

Ik zal Marieke even deze link sturen.

Haar pony Timon kan precies de kunstjes die je nog zoekt Lachen

- berggeit
- plat liggen
- dood liggen
- zitten
Lachen

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:32

xyzutu2: Ik zal je even de foto's pb'en Lachen

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:34

Word zeker een leuk en handig boek, ik denk dat ik hem wel ga kopen als hij uit is. Lachen