Foto’s gezocht voor nieuw Vrijheidsdressuurboek!
Welk boek?
In de herfst komt er een nieuw, Nederlandstalig vrijheidsdressuurboek uit, waarover al van alles verteld staat op de website http://members.home.nl/vrijheidsdressuur en waarop steeds het laatste nieuws behandeld zal worden. Wie er meer over wil weten, zich afvraagt welke kunstjes er in behandeld zullen worden, waarom de wereld beter wordt van een nieuw vrijheidsdressuurboek en wil weten wanneer het precies uit komt, kan daar eens een blik op werpen.
colorWat voor foto’s?
Het boek wordt geillustreerd met tekeningen, maar ook met foto’s. De officiele fotoshoots van volleerde vrijheidsdressuurpaarden met Hypofocus als fotografe zijn al begonnen en die zullen de hoofdfoto’s opleveren. Daarnaast zoeken we echter nog een andere groep foto’s, namelijk huis-tuin-en-keukenfoto’s die mensen zelf hebben gemaakt van kunstjes en het vrijheidsdressuur trainen met hun eigen paarden en pony’s. De reden dat we ook deze zoeken, is dat die foto’s mooi laten zien hoe het vrijheidsdressuurtrainen er ‘in het echt’ uitziet, hoe verschillend de paarden en pony’s kunnen zijn waarmee gewerkt kan worden en welke methodes en tussenfases er allemaal niet denkbaar zijn voordat je bijvoorbeeld het perfecte compliment bereikt hebt. Deze foto’s zijn dus bedoeld om te laten zien hoe kleurrijk de wereld van vrijheidsdressuur is, en er zal bij elk hoofdstuk over een vrijheidsdressuuroefening een kleine collage komen met dit soort foto’s.
Foto’s waarvan?
Alle vrijheidsdressuuroefeningen die in het boek beschreven worden, namelijk:
-Apporteren
-Berggeit
-Buiging
-Compliment
-Doodliggen
-Jambette (stilstaan met naar voren gestrekt voorbeen)
-Kleine kunstjes (opsomming van de acht kleine kunstjes staat op de website)
-Knielen
-Liggen
-Op het plateau
-Polka
-Spaanse pas
-Steigeren
-Zitten
Als je foto’s hebt van een of meerdere van deze oefeningen en je wilt je paard graag in een boek terugzien, dan kun je die allemaal aan mij kwijt. Op dit moment staat er al een redelijk verzameling op mijn computer, maar er zijn nog steeds foto’s welkom, vooral van de grote kunstjes, de kleine kunstjes zijn al bijna voorzien en ook van de Spaanse pas en het steigeren is al een hoop aangeleverd. De foto’s die ik binnenkrijg worden op oefening gesorteerd, waarna per oefening bekeken wordt welke foto’s het duidelijkst zijn en het best bewaard blijven bij verkleining. Degene die uiteindelijk het best bruikbaar zijn komen dan in het boek terecht. Als je foto’s van meerdere kunstjes opstuurt, heb je dus een grotere kans dat er uiteindelijk een foto van jou in het boek terecht komt.
De eisen?
Eigenlijk is elke foto waarop een kunstje – of een kunstje in wording- staat welkom. Het enige waar je op moet letten, is dat jij de rechten van de foto hebt: Jij moet dus de fotograaf zijn of toestemming hebben van de fotograaf om de foto’s naar het boek te sturen. Hetzelfde geldt voor wat er afgebeeld is: Als jij niet de persoon bent die met jouw paard op de foto staat, moet je toestemming hebben van de afgebeelde om de foto in te sturen. Dat om problemen te voorkomen. Deze foto’s worden uiteindelijk namelijk in een collagevorm bij elkaar in het boek geplaatst, waardoor er niet bijgezet zal worden wie precies de fotograaf is. Als dat geen probleem is en je wilt je paard graag eens in een boek vereeuwigd zien, dan kun je echter gewoon meedoen.
Wanneer en hoe?
De komende twee maanden zijn alle foto’s welkom. Als je mee wilt doen, kun je mij een pb-tje sturen zodat je het emailadres van het boek kunt vragen waar je de foto’s in attachments naartoe kunt sturen, mijn huisadres zodat je ze op een Cd kunt zetten, of je kunt mij per pb het adres van jouw (foto)site geven zodat ik ze kan downloaden.
Het is niet de bedoeling dat in dit topic foto’s worden gezet om te voorkomen dat het onnodig zwaar wordt, dus stuur mij gewoon een berichtje als je foto’s kwijt wilt. Als je wilt weten of ik een bepaald kunstje nog zoek, kun je dat natuurlijk wel gewoon in dit topic vragen en ook zal ik hier een lijst bijhouden waaraan je kunt zien welke oefeningen al erg vol zitten, en welke nog redelijk ‘leeg’ zijn. Want het is natuurlijk zo dat als je met foto’s van de minder populaire kunstjes meer kans maakt om in het boek te komen. Op dit moment zijn er nog erg weinig buigingen en dood (dus plat) liggende paarden, dus…