[AR] [NH] voet paard optillen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Belgje_Argos

[NH] voet paard optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 17:34

Hoi,
wat moet je doen als je de voet van je paard optilt, maar hij laat zijn gewicht op jou hangen. Ik heb dat gedaan en mijn paard viel bijna om op mij. Verward Even geschrokken. Hoe moet ik hier nu (parelli-gewijze) op reageren? Hij leunde als het ware op mij, maar het is een belgisch trekpaard dus dat kan kon ik niet houden.

IngeT

Re: [NH] voet paard optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:01

Leer 'm zelf z'n voet omhooghouden Knipoog

met vriendelijke groeten,
Inge

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:40

Gebruik de approach & retreat methode als je het Parelli-gewijs wilt doen.

Geef the release (lees: zet het been neer) nog voor hij gaat leunen, dus als hij hem optilt. Daarna telkens de tijdsduur opvoeren. Er is altijd een punt dat hij zelf zijn been draagt en nog niet leunt: namelijk op het moment dat hij zijn been omhoog brengt. Knipoog

Goed belonen op het moment dat hij zijn been zelf draagt is belangrijk, zoals timing altijd heel belangrijk is in het africhten.

Train dit eerst bij zijn gemakkelijkste voet, zodat hij het principe door krijgt. Train daarna de andere voeten op dezelfde manier. Die zullen veel gemakkelijker gaan omdat het paard de procedure al kent...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:32

In het Parelli pakket staat beschreven hoe je een paard zijn voet leert optillen. Als je dat gewoon volgt, kun je die manier ook gebruiken om zijn voet ook steeds iets langer omhoog te houden.