Bij de stal waar mijn verzorgpony staat is er sinds kort een nieuwe merrie. Haar eigenaar heeft haar op een paardenmarkt geruild voor een paar shetten. Hem werd verteld dat ze goed bereden was (ze is een jaar of acht). Hij had aan mij gevraagd of ik haar wilde rijden. Ik dacht slim te zijn en haar vast met een longeersingeltje te longeren. Ze was wat onwenning met het vastmaken van de singel, dus ik dacht aan singeldwang. Ik heb haar heel rustig, stapje voor stapje aangesingeld en elke keer beloond. Toen ie vastzat was ze op zich erg rustig, maar ik was toch niet helemaal zeker van mezelf, dus ik dacht eerst een rondje te gaan stappen. longeerlijn aan het halster en lopen maar. Zodra ze een stap zette werd ze helemaal gek. ze begon als een wilde te bokken. Ik liet gelijk de lijn los en dook onder het hek door. Dat arme beest was totaal in paniek. Mond open, oogwit zichtbaar en bokken als een rodeopaard, totdat ze uitgeput bleef staan, trillend over haar hele lijf. Pas toen kon ik de singel losmaken. Voor de rest is ze ondzettend lief en meegaand, en ik weet echt niet wat deze reactie heeft veroorzaakt. Hoe kan ik haar alsnog aan een singeltje laten wennen zonder dat ze een ongeluk begaat? Het zadel erop leggen durf ik nu helemaal niet meer. Heeft er iemand tips voor mij?