[AR] [LO] Mijn paard ''pubert'' flink........niet meer grappig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

[LO] Mijn paard ''pubert'' flink........niet meer grappig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:21

Heej!!

Mijn paardje Sandy is bijna 5 en begint nu echt flink te ''puberen''.. Haha!
Vaak kan ik er wel om lachen en geef ik haar gewoon een dikke knuffel, maar als we echt aan het werk zijn irriteert het me nu toch wel een beetje.
Tijdens het rijden doet ze niks, als ik buiten met haar wandel of rijdt ook niet en met poetsen ook niks. Niks buitengewoon vreemds dan.
Maar zodra ik ga longeren begint het. Aan het begin doet ze alles nog wek braaf, maar zodra ik wat van hara ga vragen (als ze een beetje warm is) zoals stelling en buiging gaat madame in verzet. geen verzet vanuit angst of pijn. Nee gewoon geen zin hebben. Ze draait zich dan steeds half om en gaat dan hee trots staan. Kijkt me dan echt zo aan van ''zo.. en had je nou nog wat?'' Als ik dan een ruk geef wordt ze echt boos op me, om maar te zwijgen wat ze doet als ik haar een tik geef of alleen maar met de zweep naar haar toe loop.
Ze deinst dan echt achteruit, oren in dr nek en als ze dan nog dr zin niet krijgt gaat ze gewoon recht tegenover me steigeren. Ik ben echt niet bang voor haar omdat ik weet dat ze het niet doet om gemeen te zijn.. ze zou me ook echt nooit pijn doen.
maar het begint me nu gewoon écht te irriteren. Ik neem nu dan altijd de druk van de longe weg en leidt haar dan rustig een stukje mee. Laat haar halthouden (niet meteen stil staan als ik stilsta is dan een opgeheven hand,dan staat ze wel stil,) dan paar passen achter, weer meteen voorwaarst en dat een paar keer. Dat ze weer op mij gericht is. Maar als ik dan weer begin met longeren doet ze t in stap netjes.. in draf begint ze helemaal naar buiten te vallen, hoofd naar buiten en al heb ik de hele longe lang.. ze wil meer meer meer touw..!!!!! Boos! Ik neem haar dan gewoon kort (niet te kort, gewoon normaal) en knijp steeds in de longe.. geef ik steeds ophoudingen.. en als ze dan weer een beetje ontspant probeer ik steeds met mn zweep naar haar zij te wijzen.. maar dan gaat ze weer sneller.
Ik weet even echt niet meer wat ik moet doen. Wat vooral het probleem is, is dat ze als ze snel draaft of galoppeert en ze steeds meer touw wil (maar dat dus niet krijgt want ze wil steeds maar meer ook als het op is) en steeds meer haar hoofd naar buiten gaat doen. En dan komt er een onvermijdelijke druk op die longe en dus op haar (ze heeft geen bit in.. misschien moet ik dat eens proberen?) en dat ''pikt'' ze dan niet en dan stopt ze.. draait ze en stuk en als ik met de zweep of haar afkom (niet om te slaan!!) dan deinst ze zo achteruit.......... zo kan ik nog wel even doorgaan.. zo gaat het dus keer op keer.. zo ook vandaag.. ik word er een beetje moederloos van..
Iemand ideeen? Zou een dubbele longe/longeersingel kunnen helpen?
Punt is ook dat ze het echt wel kan!!!!!! Haar vorige eigenaren longeerden haar ook wel vaker... en deed ze t wel. Ze kán het dus..! Ik heb haar nu 5 weken.. daarvoor had ik een pony en die was niet echt makkelijk...
Nouja.. iemand tips..??? Boos! Ach gut
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-06-05 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Figo88

Re: Mijn paard ''pubert'' flink........niet meer grappig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:23

moederloos van..

Ik bedoel natuurlijk MOEDEloos....... Bloos Haha!

Jessica12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:08

Heey!
Wat toevallig, ik heb me paard nu ook 5 weken Bloos
Ik denk dat het meer "uitproberen" is, deed die van mij ook!
Gelukkig gaat het nu wel heel goed. Sommige paarden gaan je uitproberen vanaf het moment dat je ze hebt en sommige pas na 4 weken ofzo. Die van mij wil met het longeren steeds meer naar binnen komen, dat is ook super irri Frusty
Het kan ook puberteit zijn, maar ja mijn paard is al 9 negen dus ik weet van puberteit niks Tong uitsteken
Suc6 er verder mee, en misschien kan je iemand bij jou op stal vragen? Daar lopen meestal wel veel mensen met verstand rond Knipoog

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 22:11

Haha ja dat kan natuurlijk ook.. uitproberen... Tong uitsteken Stoute Sandy hahaaha Haha! Maar bij mij op stal zijn de meeste meer van geef m een paar meppen en goed is het.. :S Daar ben ik niet zo van gediend en Sandy wordt alleen nog maar opstandiger van een tik Knipoog Maar ik kijk het nog maar even aan. Lachen Veel plezier met je paard!!!!!!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 22:24

Ik weet zeker dat mn houding wel goed is.. ik heb er lang les in gehad en met andere paarden heb ik geen probleem Lachen Maar ik kan natuurlijk toch eens mn instructrice vragen om te kijken of ik iets fout doe Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:24

Misschien is je eigen houding ten opzichte van het paard tijdens het longeren niet goed. Laat daar eens iemand naar kijken die er verstand van heeft. Je instructrice bijvb. Zij kan je waarschijnlijk ook wel tips geven hoe het beter zal gaan.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:04

Ik zelf denk ook dat je misschien te veel aan de voorhand staat bij je paard, waardoor je haar naar binnen toevraagt.
Misschien moet je eens proberen in een ongelijke driehoek te longeren, oftewel iets meer naar de achterhand toe.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:41

klinkt inderdaad meer als dominantie probleem, maar wel raar dat ze dat alleen met longeren doet. Vraag je instructeur om raad.

succes

kasper_catje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:04

mijn verzorgpaard die is zes jaar en het is ook zó'n donder egt waar je moet je paard egt de baas zijn anders blijft tie het doen! misschien is het wel een idee om les te nemen of iemand die je kan helpen Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:38

zet ze eens in een longeerpiste, zonder touw
laat ze ook gewoon opwarmen, en zodra ze begint te staken jaag je haar maar vooruit
desnoods loop je derachter al zwaaiend en roepend, lopen moet ze!
daarna neem je haar terug en vraag je iets makkelijkers, (bv gewoon draven)begint ze te klieren? laat ze maar galoperen.
ze heeft een keer haar zin gekregen (zij staat stil, en jij gaat haar begeleiden in het stapwerk, stappen is natuurlijk makkelijker dan draven.
breng het omgekeerd, jij wilt draven, zij wil stappen? laat ze maar galoperen!
als jij iets makkelijks vraagt, en zij weigert, laat ze maar werken!

Elamor

Re: [LO] Mijn paard ''pubert'' flink........niet meer grappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:40

uitproberen dat deed mijn haf ook.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:44

het puberen is inderdaad vervelend. Ze heeft het nu blijkbaar wel naar haar zin bij jou want ze krijgt tijd om je uit te gaan proberen... misschien verlicht dit wat het probleem

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:30

Ik denk dat t meer uitproberen is hoor

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:47

ja is uitproberen vooral niet bang worden ook niet toegeven
en vooral niet de confrontatie aan gaan ze wil dat jij op haar afloopt zodra ze zich omdraait en staan blijft loop er niet op af geef er geen aandacht aan en negeer het dan is het niet meer leuk en zal ze het steeds minder vaak gaan doen
zodra ze de rem erop doet en staan blijft loop je om haar langs zodat je weer naast haar schouder staat op afstand en dan voorwaarst drijven met de zweep of zet haar klem die van mij draaide om en wilde dan die andere kant op ik liep dan naar de lange zijde van de bak en ging voor hem staan op afstand schelde eens flink en tikte hem met de zweep aan op zijn schouder dan liep die vanzelf weg die goeie kant weer op blijven volhouden die van mij was onlongeerbaar maar nu loopt die zelf balkje's onder het longeren

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:56

en pak haar een tijdje aan het bit die van mij longeerde ik altijd aan het halster maar trekken dat hij deed ram irri zijn naar binnen komen naar buiten vallen op me af komen en tja stilblijven staan als ze naar binnen komt met de zweep naar buiten drijven het is gewoon jou ruimte daar heeft zij niks in verloren en als ze snel wil lopen gewoon laten lopen op een gegeven moment houd dat ook op en heeeel erg veel stem gebruiken ik zou zeggen met halster heb jij niet veel te zeggen en pak haar eens een tijdje aan het bit dan gaat ze ook ontspannen.
je moet goed op de houding letten wat je paard doet net voordat ze stil blijft staan en drijf haar dan voorwaarts jaag haar voorwaarts,
jij bent de baas en houd dat zo en nogmaals blijft ze staan niet op haar aflopen dan heb jij alweer eens verloren en het zal ook erger worden als je er niks aan doet.
en als je haar een tik geeft nooit maar ook nooit in haar gezicht altijd op haar schouder of daar achter maar nooit daarvoor als je nog vragen hebt mail me maar
onley@home.nl

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 00:11

onduidelijkheid bij je pony dus.
is de longeercirkel omheind?

en je moet kunnen voorkomen dat de pony stopt en draait door het goed voorwaarts te kunnen houden!
liever te hard en te wild dan dat ze stopt!
ze geven uiteindelijk echt wel op.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:58

Misschien klinkt het hard maar je moet gewoon echt even laten weten wie de baas is.
even aanpakken dus.
Want ze voelt zich duidelijk de baas.
Ik heb het ook gehad en ik vind het best zielig dat aanpakken.
zo ben ik helemaal niet maar nu ze weet wie de baas is is alles veel leuker en relaxter geworden

suc6!