[AR] Wat te doen bij super gevoelig huidje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

[AR] Wat te doen bij super gevoelig huidje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 19:10

Ik ben een mini paardje aan het betuigen voor iemand anders. Kwa karakter is dat al heel anders dan de shetlanders die ik normaal krijg, maar dat is het probleem niet.

Haar huidje is zo gevoelig dat ze na een keer of 5 slepen al een schuurplek op haar borst heeft ondanks dat ik netjes een zweng tussen de sleep en de strengen heb. Dus dat zal nu eerst moeten gaan genezen. Op haar benen waar de strengen langs lopen in de bochten schuurde het ook al wat.

Wat kan ik hier tegen doen? Ergens een inimini borst-beschermer vinden zal nog moeilijk worden. Het paardje is 95 cm en heef een mini kippeborstje(een smalle shet is al 2x zo breed!).

Napie

Re: [AR] Wat te doen bij super gevoelig huidje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:20

Je zou eventueel een singelbontje om de borst kunnen doen als borstbeschermer. Volgens mij moet dat wel passen. Kijk ook even goed wat er gebeurt bij het slepen met de borst. Ligt hij echt wel goed stil of is de borst misschien toch wat te groot dat hij gaat schuiven? Soms is een paard niet echt geschikt voor een tuig. Als ik het zo hoor zou deze pony mijn keuze niet zijn voor de wagen gezien hij wel met zijn borst moet werken. Ik let er ook altijd op voordat ik een pony betuig of hij qua bouw wel geschikt is voor het aangespannen werk. Ik heb het liefst een mooie brede borst met goedgevormde schouders.
Succes ermee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 19:25

Waar ze vandaan komt is ze de meest geschikte pony, de grootste en de breedste(al valt ze bij mijn pony's in het niet Tong uitsteken ). Haar eigenaar heeft nl een paar Falabella's en wat andere mini's.

Ze zal alleen gebruikt gaan worden voor wat recreatieve ritjes, dus niet als sportpony.

Het borststuk beweegt wel iets, maar niet heel erg. Ik zal eens naar een singelbontje kijken. Volgens mij ligt er nog wel eentje in de kast Lachen.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:46

Ja goeie tip! Lachen
Als je wat singelbontjes koopt en die een beetje om de strengen en borststuk knutseld. Bedenk iets creatiefs Tong uitsteken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:03

Anders even naar de markt morgen.
Daar haal je voor een appel en een ei een stuk stof waarmee je de hele pony kan inpakken Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 22:34

Ik wil er niet te veel aan uitgeven. Het is mijn pony niet en de bedoeling was dat ze met 2 weken weer naar huis ging. Dat zal nu door de schuurplekken wel wat later worden. Maar een singelbontje om het borststuk doe ik wel even, dat heb ik toch nog liggen. Het probleem van de strengen is straks ook zo opgelost als ze echt voor de wagen loopt, dan schuren ze al minder langs haar benen.

Ik geef het wel meteen als aandachts punt mee met haar eigenaar dat ze zo super gevoelig is. Bij hem heeft ze enkel nog op het land gelopen. Zelfs 3 dagen met een halster het land op kon niet met haar, toen had ze al wondjes(ik hou niet van halsters om op het land, maar ze liet zich echt niet vangen, dat is nu al veel beter).

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:54

sommige dressuur ruiter die hun paarden onder de singel door rijden doen er zo'n neopreen hoes iets omheen.
ik schat dat jou borsttuig niet breder is dan een singel van een groot paard.
misschien kun je dat een proberen, maar een bondje kan ook goed helpen!
succes ermee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 23:03

Hij is volgens mij zelfs smaller! En het borstje is meteen vol ook. Ik probeer het eerst met een bontje.

Eerst maar eens genezen, en dan met bontje er om heen verder.

Het gaat om dit super smale paardje (95 cm hoog in een mini shet tuig waar nog genoeg gaatjes bij moesten, Dennis van 94 cm liep altijd in een gewoon shet tuig en daar hoefde geen gaatjes bij om een idee te geven hoe smal ze is).
Afbeelding

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:25

ik denk dat je borsttuigje een gaatje hoger ook al een hoop scheelt. zo te zien hangt hij vrij laag.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:42

Mijn pony (NRPS 3/4 arabier) heeft ook een dun velletje en kreeg kale plekken tijdens het belerendoor de touwstrengen. Nadat we gewone leren strengen zijn gaan gebruiken gingen die plekken ook vanzelf weg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:25

Ik heb hem al 10 cm om hoog gehangen. Dus 10 cm extra gaatjes bij gemaakt. Hij schuurt vooral aan de bovenkant, echt al op haar hals.

Deze pony krijgt dus al van deze leren strengen schuurplekjes.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:48

Is je zweng wel breed genoeg? Wanneer de zweng iets breder is raken de strengen ook niet altijd de benen.