[AR] mogelijk om een 12-jarige rijpony te leren mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

[AR] mogelijk om een 12-jarige rijpony te leren mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 16:56

Wij gaan misschien een 12-jarige pony kopen. maar nu vraag ik me af of het mogelijk en veilig is om die welsh pony nog voor de kar te leren lopen. Mijn vader vind het namelijk wel leuk dat mennen, maar het hoeft niet. Als we het er zouden leren, laten we het wel door ervaren mensen aanleren.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-06-05 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Sjonniej

Re: is het mogelijk om een 12-jarige rijpony te leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:09

Ja hoor, alles kan Lachen
Heel verstandig van je om het door ervaren mensen te laten doen!! Succes ermee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:17

Ik heb een 14 jarige shetlander van een vriendin lopen. Die heeft vorige week voor het eerst voor de wagen gestaan. Het gaat echt super!

Dus het moet met een 12 jarig ook wel gaan lukken neem ik aan.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:15

Super bedankt voor de reacties!

Ik ben alleen een beetje bang dat ze pittig is als ze voor de wagen loopt. Ze is namelijk buiten altijd behoorlijk pittig (ik ken de pony goed).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:28

Komt goed hoor Lachen
Die van mij kan ik ook wel eens schieten, zo druk. Maar aangespannen vind ik dat je meer te vertellen hebt. Hij gaat minder snel met je aan de haal, aangezien hij toch die kar mee moet nemen en er een rem op zit. Ook neem je je leidsels makkelijker een stuk korter.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:17

Dennis schreef:
Ik heb een 14 jarige shetlander van een vriendin lopen. Die heeft vorige week voor het eerst voor de wagen gestaan. Het gaat echt super!

Dus het moet met een 12 jarig ook wel gaan lukken neem ik aan.

Idd, met mijn merrie (nu dus al 15) is het ook gelukt.
Een lange(re) voorbereiding is het halve werk!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 09:15

Dus jullie denken dat het gaat lukken? Ik ben namelijk ook niet zo'n super menner (type op z'n boereklootjes Haha!) en doe het ook nog niet zo lang. Ben af en toe een beetje te fanatiek, en maak t voor de pony onduidelijk. Misschien helpen wat lessen voor mij ook wel Haha!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:43

Ik denk ook zeker dat het gaat lukken. Met hulp van ervaren mensen gaat het vast lukken. Omdat je zegt dat je af en toe erg fanatiek bent is het wel belangrijk om het rustig aan te doen! en er gewoon lekker de tijd voor te nemen!
heel veel suc6 Ja

NdV74

Re: [AR] mogelijk om een 12-jarige rijpony te leren mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:48

Met behulp van ervaren mensen moet het zeker lukken. En een pony die onder het zadel behoorlijk pittig is, is vaak wat rustiger voor de kar. Niet altijd maar meestal wel. Ik zou het dus gewoon proberen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:50

Ik ken er meer die een pony van 10+ hebben beleerd voor de kar. Bij mij op stal staan er meerdere, waaronder twee paardjes met aardig wat Arabisch bloed. En ze doen het prima!

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:14

Ik heb een 14-jarige Welsh van 1.50m. Ik heb dit voorjaar ook besloten om hem voor de wagen te beleren. Het is niet helemaal zonder problemen verlopen, maar gisteravond heb ik voor het eerst zelf gereden! Ik ben heel erg trots op m'n pony, en heb enorm genoten van m'n 1e ritje!
Veel succes en ik weet zeker dat het gaat lukken!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 14:25

Nou ik denk dat het dan wel lukt (nu mijn vader nog overtuigen dat hij die pony moet kopen Haha!). Hoop dat het lukt Haha!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:09

Ik krijg over 2 weken mijn kleine welsh pony, van 116 cm. Ze is een merrie van 9 jaar oud. Nog nooit voor de kar gelopen, en onder het zadel is ze heel erg pittig. (Lees... stront eigenwijs....Tong uitsteken ) Ze is van een meisje geweest, die kon haar dus ook niet aan, en bij mij is ze toch ook behoorlijk vervelend (stilstaan, achteruit lopen en bokken) Maar kun je deze pony dan wel voor de kar spannen ? Het lijkt me namelijk erg leuk, aangezien ik best wel groot ben voor haar. Maar... hoe moet ik beginnen ? Ik kan bij verschillende mensen wel hulp krijgen, maar toch ook wel leuk dat ik zelf ook weet hoe dat moet voor de eerste keer enzo.. Wie kan mij helpen ?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 15:54

Rupsje schreef:
Ik krijg over 2 weken mijn kleine welsh pony, van 116 cm. Ze is een merrie van 9 jaar oud. Nog nooit voor de kar gelopen, en onder het zadel is ze heel erg pittig. (Lees... stront eigenwijs....Tong uitsteken ) Ze is van een meisje geweest, die kon haar dus ook niet aan, en bij mij is ze toch ook behoorlijk vervelend (stilstaan, achteruit lopen en bokken) Maar kun je deze pony dan wel voor de kar spannen ? Het lijkt me namelijk erg leuk, aangezien ik best wel groot ben voor haar. Maar... hoe moet ik beginnen ? Ik kan bij verschillende mensen wel hulp krijgen, maar toch ook wel leuk dat ik zelf ook weet hoe dat moet voor de eerste keer enzo.. Wie kan mij helpen ?

hee wij praten over het zelfde, alleen is die wels pony 1.30 Haha!

romykiki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:12

zoals de rest al zegt: t moet kunnen, Lachen veel plezier alvast met je nieuwe pony! (als je m mag natuurlijk Knipoog )

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 18:20

romykiki schreef:
zoals de rest al zegt: t moet kunnen, Lachen veel plezier alvast met je nieuwe pony! (als je m mag natuurlijk Knipoog )

Jaja, ze komt nu defintitief en ik ben BLIJ! Haha! We zijn er nog niet over uit of we het wel of niet moeten doen. Maar wel bedankt voor alle reacties!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:15

ik ben bezig om mijn 26 jarige voor de kar te beleren, hij vind het in de bak gewoon niet leuk meer en ik heb het idee dat het voor de kar een stuk prettiger loopt dan onder zadel..
ik heb hem nu zover dat ik achter hem alle mogelijke oefeningen met hem kan doen, dus zeer binnenkort gaat hij een pallet slepen en als dat goed gaat gaan we een stapje verder, waarom niet.. je merkt snel genoeg of het gaat of niet