[AR] DISCUSSIE: [LO] jaarling stappend longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kan je een jaarling stappend laten longeren?

dat kan
11 (27%)
dat kan niet
25 (62%)
weet niet
4 (10%)

Totaal aantal stemmen: 40

cijsalover

DISCUSSIE: [LO] jaarling stappend longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 20:18

heej ik ben heel erg benieuwd wat jullie vinden: kan je een jaarling al laten stappen longeren? (beetje vaagg)
oja ik zeg niet dat ik er voor ben hhoor

denk na, het is wel een beetje werk

Sharon_91

Re: DISCUSSIE: [LO] jaarling stappend longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:18

Ik vind van niet! Waarom moet je dan al met um bezig zijn! Het beestje hoeft dan pas over 2 jaar aan het werk! Ik zou er mee beginnen als ie ongeveer 2.5 jaar oud is

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 20:20

ja dat is een goeie!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:51

Ik vind dat je een jaarling moet laten genieten van zijn jongheid. Later zal er nog genoeg met hem gebeuren

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:58

love_sander schreef:
Ik vind dat je een jaarling moet laten genieten van zijn jongheid. Later zal er nog genoeg met hem gebeuren

Ben het met je eens, hij kan nog genoeg lopen twee jaar later.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:05

ik vind dat het wel kan. ik denk dat als je begint op een erg jonge leeftijd het voor die pony vanzelfsprekend wordt dat hij af en toe moet doen wat jij wil. zet je hem tot zijn 3e in de wei dan zal dat best lastig voo hem worden om ineens te luisteren.

daarbij is stappend longeren geen zwaar werk. misschien wel een beetje saai na een tijdje maar dan kan je weer uitbreiden.

ons friesje kon met 1,5 een klein autobandje over straat trekken en dan met lange lijnen erachter. we liepen er nog wel naast omdat hij het soms nog niet niet snapte maar ik heb nog nooit zo'n blij paardje gezien.
altijd hinneken en aankomen lopen van hee baas gaan we weer wat leuks doen.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 00:38

Nee!

Een jong paard gaat automatisch met longeren in het begin nog een tijd als eerst draven en voordat ie 't weet is ie al wat ouder en heb je 'm alsnog laten 'werken'.

Ga lekker wandelen Lachen Vind ik.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:44

als jou paard begint met draven met longeren gaat er iets fout. we beginnen altijd met iemand er naast lopen en iemand in het midden. die loopt dan met het paard mee en dan gaat hij niet draven. zo leert hij meteen dat longeren rustig moet.

maar wandelen is voor zo'n beestje veel leuker inderdaad! ziet hij ook nog eens wat van de wereld. Lachen
toch vind ik longeren best kunnen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:05

ik vind het echt niet kunnen hoor! je beleerd je paard toch niks voor niks pas op zijn 3e? ik vind dat ze gewoon lekker drie jaar mogen groeien.
Dan hoeven ze echt niet aan het werk. Wandelen vind ik wel goed, is alleen maar leuk voor zo'n beestje. Maar longeren is saai, en ook nog eens eenzijdige belasting Vork
en dat als je jong begint, dat hij er dan aan went om te werken vind ik een beetje raar. Paarden die tot hun derde niks doen, en daarna wel moeten werken doen toch niet raar ofzo omdat ze ineens aan het werk moeten? Verward
nou ja dat was mijn mening Haha!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:22

Ik vind dat het best kan, als je voorzichtig begint, en rustig opbouwd. Wel vind ik dat je eerst gewoon grondwerk - dus aan de hand stappen en draven, stilstaan, pasje achterwaarts e.d - onder de knie moet hebben voor je met een moeilijkere oefening zoals longeren begint.
Zeker in het begin moet je ook erg rustig aan doen, iemand mee laten lopen bij het hoofd en met een of twee rondjes al tevreden zijn. En vooral niet gelijk elke dag longeren! Hou het afwisselend.
Mijn paard heeft tot 1,5 jaar op de wei gestaan met andere jonge dieren, daarna heb ik hem naar huis gehaald, rustig begonnen met grondwerk e.d ( en ja, hij heeft ook een paar keer rustig aan de longe gestapt) veel buiten wandelen etc. Nu is hij net twee geworden, en staat met de andere paaden van de pensionstal weer lekker op de wei, en ik haal hem er een paar keer per week uit om lekker te wandelen en verder hoeft hij voorlopig niets te doen, heeft lekker vakantie. Als het weideseizoen weer afgelopen is (september/oktober) gaan we een beetje herhalen en pakken daarna de training weer op.

Mijn paard vind het heerlijk om iets te doen! Nog nooit zo'n enthousiaste medewerking gehad als van mijn twentertje. Ik heb tot nu toe altijd heel afwisselend met hem 'gewerkt', voornamelijk oefeningetjes die fysiek niet zwaar zijn maar wel enig denkwerk vragen. Mijn paard pakt dingen nu aanmerkelijk sneller op, hij snapt het systeem van voedselbeloning (en bedelt daarom ook absoluut niet, hij snapt dat hij alleen iets lekkers krijgt als hij een oefening 'braaf'' uitvoert. Verder is hij altijd blij om mij te zien (hinnikt, komt aangedraafd als hij op de wei staat) en is duidelijk blij om me te zien en hoopt dat we iets gaan doen. Dit is voor mij een duidelijk teken dat mijn paard het prettig vind om te werken! Het is voor hem weer eens iets anders als hij met mij mee mag. Met de andere paarden op de wei grazen kan hij de hele dag, dus als ik dan kom en hem een afwisselende activiteit biedt is hij daar alleen maar blij mee.

Veel mensen zullen het oneens zijn met mijn manier van trainen. Die vinden dat je een paard tot 3 jaar met rust moet laten en dan moet gaan werken. Ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten en zeg niet dat mijn methode beter is dan die van andere mensen.
Maar in mijn opzicht is het beter om vroeger te beginnen en heel rustig de training op te bouwen, en op die manier je paard rustig te laten wennen aan alles. Tenslotte is het voor een dier ook moeilijk te begrijpen als hij drie jaar lang lekker zn eigen ding mag doen en dan ineens moet gaan luisteren!

Sammiej schreef:
Een jong paard gaat automatisch met longeren in het begin nog een tijd als eerst draven en voordat ie 't weet is ie al wat ouder en heb je 'm alsnog laten 'werken'.

Niet vervelend bedoeld, maar als jou paarden automatisch gaan draven met longeren doe je toch echt iets fout.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:55

Alles kan, maar waarom zou je het willen :S

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:06

rider schreef:
Sammiej schreef:

Niet vervelend bedoeld, maar als jou paarden automatisch gaan draven met longeren doe je toch echt iets fout.

Nee, als ik iets fout zou doen had ik het ook wel van andere gehoord.
Maar ze zijn pas bij 2.5 jarige leeftijd met omgang van mensen gegaan en kende het stappen, draven etc. aan de hand ook niet.
Waardoor wel wat problemen bij elkaar komen die uiteindelijk opgelost zijn.
M'n paarden gaan niet automatisch draven.
Ik zeg gewoon stap en dan stappen ze naar de longeercirkel hoefslag toe.
In het begin draafde ze maar bij mij leerde ze pas na een tijdje stappen in het begin, natuurlijk wou ik ook wel dat het eerder kon maar soms kan dat gewoon niet.

Vooral bij jonge paarden gaan ze eerder draven.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 17:33

ik hoor hier wel goede argumenten.. maar denk vooral waarom longeren is:voor een deel om te trainen als je niet kan rijden.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:34

Ik vind dat het niet kan!
Laat hem nog lekker 2 jaar lopen. Zo kan die nog genieten van ze vrijheid.
Heb alleen perongelijk op 'kan wel' gedrukt Clown

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:12

Zo slecht lijkt een beetje stappen me niet, maar het nut zie ik er ook niet van in. Dus laat het gewoon zitten, dan voorkom je bovendien ook dat je paard wel op een kleine volte gaat rennen e.d. want hij zal het vast niet meteen doorhebben ... stemcommando's kan je ook aan de hand leren en dan krijgt je paard ook beweging (als je het daarom wil doen, al vind ik dat je dat een 1jarige ook niet moet leren en dat ie op het land moet staan, maargoed).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:18

Niet doen
Dat je hem overal aan kunt raken, halster aan en uit en met je meelopen en voetjes geven, dat is genoeg.
De rest is voor de hoge school, geen peuterspeelzaal werk.
Dus niet doen, al is het stap, want over een maand verveelt het en is het een rondje draf of het paard verveeld zich en sleurt je door de hele wei.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 20:21

ik vind ook dat het niet zo veel werk is, maar het is wel werk. kan niet

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:24

Waarom wil je een 1 jarige al longeren? Wat zie je er voor voordelen in? Verveel je je zelf? Heb je geen ander paard? Laat dat dier nog lekker minstens een jaar in de wei staan... als die eerst 2 jaar gelongeerd moet worden heeft die er zeker geen plezier meer in... :S

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:00

Als je je paard versleten wilt hebben op zn 5e moet je het vooral doen.
Lekker beginnen met 2,5 / 3 jaar. Zo'n dier heeft een heel leven voor zich, waarom zou je je dan haasten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:14

Als je zo graag wat wilt doen, ga dan af en toe een stukje wandelen en dan bedoel ik dus niet langer dan een kwartier en niet vaker dan eens in de 2 weken. Dat is ook inspannend en leerzaam voor zo'n jong ding, maar niet zo belastend en saai als longeren. Je kunt dan alvast de stemcommando's aanleren. Dus halthouden, achterwaarts, stap en draf aanleren aan de hand. Hou alles kort en duidelijk, denk je dat je dat niet kunt, dan kun je er beter niet aan beginnen.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 17:19

um BTW dit is een discussie, ik ben alleen benieuwd naar jullie mening! ik ga het niet zelf doen ofzo :S

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:16

Hihi, dat wist ik wel Haha! Ik geef ook gewoon mijn mening Knipoog

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 13:51

oeh okeee Lachen

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:55

Het gaat om de belasting, in een volte stappen is net zo erg als in de molen. De (groeiende) pezen worden eenzijdig belast en dit kan zorgen voor zwakkere pezen of blessures.

Yootje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:17

Ik vind ook dat het nie kan.
Laat hem inderdaad lekker van z'n vrijheid genieten, en begin pas met het logeren als hij ong 2.5 jaar is!!