[AR] [LO] Hoe te beginnen met een 3 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

[LO] Hoe te beginnen met een 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:09

Mijn paardje wordt over een maand 3 jaar. Ik wil vanaf dan ongeveer rustig aan beginnen met longeren.

Hoe moet ik beginnen en het opbouwen?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-05 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

JoanneS

Re: [LO] Hoe te beginnen met een 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:52

Eerst gewoon de basis leren zoals:hoefjes,borstelen stil staan etc.
Als ze dat allemaal kent probeer je haar naast je hand op commando stappen,draven/galop.Gewoon naast de hand aan een halstertje.
Als ze dat allemaal ongeveer weet,probeer haar dan rustig aan het hoofdstel te wennen,gewoon zo en nu dan even een hoofdstel in(wel passend!!)en telkens langer.
Als ze dat eenmaal weet dat het vriendelijk bedoelt is,doe dan een halstertje over het hoofdstel om.Doe daar de longeerlijn over heen,dat de sluiting aan de anderen kant van het bit vast zit,longeerlijk dus naar jou.Mag tevens ook met captoom.
Probeer dan voorzichtig je pony in een rondje te laten lopen,padock of zo'n longeerring.Het liefst geen grote bak hebben ze ruimte zat om weg te rennen.
In het begin probeer je op commando alleen te stappen,zo bouw je het rustig op.Je begint dus ook eerst met 5 minuutjes.

Iedergeval zo hebben wij meerderen paarden beleerd op de stoeterij.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:40

Ja begin idd met de basis dingen, gooi hem/haar los in een longeer circel en ga dan rustig aaien, kijken of je alles kan aanraken, vraag voetjes, doe het rustig zonder teveel dwang. Als ie niet wilt dan laat je hem ff met rust en probeer je het na 3 minuten nog is. Neem wortels mee en ga in de circel staan en roep hem, eals ie komt geef je hem een stukje wortel Haha! Dan komt ie teminste als je zn naam roept, is erg handig. En dan kan je zonder lijn alsvast proberen of je in draf rondjes kan laten lopen, of zonder lijn (ik doe het wel met zweep, maar ik heb haar nog nooit geraakt, dat doe ik ook nooit) kan laten wisselen van hand. Het is erg leuk en je leert je paardje zo kennen en je kan partners worden...
Daarna ga je hem is een singeltje omdoen, hoofdstelletje in..

Ik zou alleen niet gaan longeren in een grote bak, als het paardje dat nog niet kan, geloof me, dat is niet fijn. Ze willen dan de rand volgen omdat ze dan steun hebben, en de mijne dook graag de hoek in als ik net ff niet opde goede plaats t.o.v. haar stond, en dat gebeurt nog al snel als ik achter haar aan die hele bak door moet rennen, want zolang was mijn lijn niet Tong uitsteken

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:49

ik zou niet als je al in het midden staat eten gaan geven dan krijg je dalijk het prbleem dat je paard continue naar je toe komt als je probeerd te longeren dat lijkt me niet handig....

verder maak rustige stappen zorg dat je paard ten alle tijden relaxxt blijft....

annoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:20

Hi, doe een join-up als je dat gedaan hebt door werken met dubbele lange lijnen, eerste zadel etc. Ik heb op een stal gewerkt waar ze paarden op een paardvriendelijk manier zadelmak maken. Erg positief. kijk eens op www.sensiblehorsemanship.nl
Succes met je paardje! Haha!

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:04

De basis manieren zijn al vertelt, alles lekker spelenderwijs aanleren, je paardje mag zich vooral niet gedwongen voelen. Je moet het vertrouwen van je paardje krijgen en daarbij is poetsen en aanraken, hoefjes optillen erg belangrijk. Laat je paardje met alle nieuwe dingen rustig kennismaken, laat hem/haar eraan ruiken. In ieder geval veel succes!!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:55

hey, ik heb er een topic over hoe ik mijn paardje inrij.
Ik rij hem in op de natural horsemanship. Erg leuk om te doen!

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=405645&st=0&sk=t&sd=d&start=50

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=407960&hilit=

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=422003&hilit=

Inrijden doe je niet zomaar 123. Zoals hieronder vermeld moet je eerst het vertrouwen opbouwen met je paard door aan te raken en aan andere dingen te werken (grondwerk). Als hij/zij jou zo veel vertrouwd zal het inrijden geen moeilijkheden geven. Veel plezier met het inrijden het is erg leuk Haha! xxxx