[AR] [NH] Beginnen met NH of doorgaan met Engels...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinapasen

[NH] Beginnen met NH of doorgaan met Engels...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:58

Hallo Iedereen!

Sinds kort rijd ik op 2 fjordjes van iemand, ondanks dat ik zelf een pony ga kopen. Ik heb 13 jaar Engels gereden en omdat de eigenaren van deze fjordjes op de Monty-roberts manier rijden, ben ik dat ook van plan te gaan doen. Het is alleen ontzettend moeilijk om mezelf 'om te scholen'. Ik zal jullie vertellen: iets afleren is makkelijker dan iets helemaal nieuw leren.

Maar voordat ik hiermee begin wil ik jullie vragen, of jullie allemaal postieve ervaringen hebben met NH. Is het 'zweverig', zoals sommige mensen (voel je alsjeblieft niet aangevallen, ik zeg het niet) zeggen? Werkt deze methode altijd? Graag zou ik wat ervaringen horen.

P.S. ik sta er op dit moment echt achter, omdat ik vaak mijn vraagtekens had bij het engelse rijden (waarom allemaal hulpmiddelen, zoals martingaal, zweep, sporen, etc., etc.))

Groetjes Corina
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-05 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Amon_

Re: Beginnen met NH of doorgaan met Engels...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:23

Tsja ik zou zeggen lees eens mijn verhaal: Amon verteld (zie onderschift), ik heb een totaal ander paardje gekregen en dat al in een maand tijd. Ik ben er niets zweveriger door geworden, maar heb zelf enorm veel geleerd in mijn eigen visie naar paarden toe.
En deze topic viewtopic.php?f=53&t=417625, dit had hij in "oude" tijden ook niet toegestaan.
Kortom ik kan alleen maar zeggen, probeer het maar eens, je zult zien dat afleren nog nooit zo gemakkelijk is geweest Haha!

cissie

Re: Beginnen met NH of doorgaan met Engels...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:26

NH en de Engelse manier van rijden kun je imo heel goed met elkaar combineren.

Het meeste vind ik niet zweverig ofzo, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ook niet alles wat onder de noemer NH valt spreekt/staat me aan.
Er zijn oefeningen en methodes bij die ik 'niet paard vriendelijk' vind of niet bij mijn paard passen daar doe ik dan ook niks mee.
Gelukkig heb ik jarenlang een bijzonder goedde instructrice gehad die overgens niet met NH bezig was, maar nu ik me meer in NH verdiep erg veel overeenkomsten zie tussen haar manier van lesgeven en omgaan met paarden en NH zij reed toendertijd Z2 dres. Ze heeft het wiel niet uitgevonden en loopt nergens mee te pronken, ze heeft gewoon een super gevoel w.b.t. het omgaan met paarden en het rijden ervan, als je dat hebt maakt het niks uit of je wel of niet aan NH doet.

Een hoop dingen kun je leren van bv;boeken /videos's/clinics/demos /curussen/lessen enz enz.
Maar dingen zelf ervaren en in de praktijk doen is de beste leerweg, dat je dan hulp daarbij moet hebben is niet zo gek.
NH is een meer dan een manier van omgaan, maar of het ook gaat lukken ligt aan jezelf.

Fitna

Re: [NH] Beginnen met NH of doorgaan met Engels...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:50

Ikzelf heb geen ervaring met Monty Roberts en ik vind de theorie zwak onderbouwd. De methode van Parelli ligt me veel beter! Ik ben nu zelf begin level 2 met mijn fjord en het gaat super. Van een lompe pony begint hij nu echt een stuk lichter en sensibeler te worden in omgang.

Zweferig? Knipoog Ach nee joh!! Eerder overwogen en systematisch, want bij NH sla je geen stappen over in de training van jezelf en van je paard zoals dat bij de traditionele manier wel gebeurt.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:32

Ik vind dat iedereen NH moet invullen naar zijn eigen gevoel. Dat het toevallig zo heet en in de mode is betekent niet dat iedereen het op de zelfde manier moet doen.

Kijk rond welke NH methodes je kan leren, leer zoveel van mensen als je kan. En belangrijker, probeer zoveel mogelijk van het paard te leren. Gewoon door naar het paard te 'luisteren'. Natuurlijk werkt NH niet altijd, maar luisteren en je paard lezen werkt wel altijd.

Hulpmiddelen zul je altijd gebruiken, maar het gaat erom hoe! Parelli gebruikt bv ook sporen met wieltjes. Dat heeft niks met engels rijden te maken.

Probeer dingen uit en kijk naar je paard hoe die reageert. Ik woon ook in Leeuwarden en doe sinds kort ook 'NH' met onze twee arabieren. Ik rijd met barefoot/touwhalster maar ook doe ik engels rijden. Ik heb een manier gevonden om het te combineren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:06

Volgens mij is parelli inderdaad wel het makkelijkste om te beginnen met NH. Je moet dan wel goed engels (lezen) kunnen, want alles is in het engels. Ik heb nog geen verhalen gehoord waarbij NH niet werkte, dus probeer het gewoon!
Maar als je begint, doe het dan wel meteen goed en helemaal, anders heb je natuurlijk kans dat het niet goed werkt. Hou je in het begin maar aan 1 methode, dan kan je later nog altijd verder kijken.
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:21

Rijden a la Monty Roberts? Vertel, is dat iets nieuws?

Monty Roberts heeft absoluut geen rijstijl of andere rijwijze. Hij heeft een methode om het paard op de grond aan je te onderwerpen, maar daar blijft het ook bij. Hij zal je niet kunnen helpen bij het oplossen van rijtechnische problemen, daar moet je ergens anders heen.

Parelli is in mijn ogen ook geen echte rijwijze. Parelli leert je een paard beter te begrijpen, te snappen waarom een paard zo reageert als hij reageert. Je kunt blijven dressuren en daarnaast aan Parelli doen. Beste voorbeeld is Linda Parelli.

Als jij je afvraagt waarom de hulpmiddelen zoals je ze in de dressuur zo vaak tegenkomt: hulpmiddelen zijn zo hard als de handen en benen die ze hanteren. En ik heb ook Birger Gieseke (voormalig Parelli instructeur) met sporen zien rijden.