Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mira_bella schreef:hallo, ik wil het niet gaan leren hoor want daar ben ik nog niet aan toen maar ik wil graag weten hoe je je paardje eigenlijk kan leren steigeren ... wie wil het uitleggen ?
groetjess
stef schreef:zijn nogal wat manieren voor.
Gebruik maken van het aangeboden gedrag (als ie zelf dus regelmatig steigert)
Er zijn mensen die ze aan een voorbeen optillen (met name shetjes)
er zijn mensen die ze met de voorbenen op een podest zetten, en ze dan dmv een schrik reactie ze eraf laten springen
etc etc etc
Oliver schreef:stef schreef:zijn nogal wat manieren voor.
er zijn mensen die ze met de voorbenen op een podest zetten, en ze dan dmv een schrik reactie ze eraf laten springen
etc etc etc
Dat zou ik dus echt nooit doen, een paard dat zelf al regelmatig steigert leren steigeren..
Citaat:Trainingsoplossing nr 7: koppel het gedrag aan een commando
Als we een gedrag op commando kunnen zetten, kunnen we het controleren. Als je het schrapen van je paard op commando zet, en je geeft nooit het commando, dan zal hij niet meer schrapen. Of je geeft helemaal in het begin het commando zoveel keer, dat hij blij is wanneer hij het niet hoeft te doen.
Het paard dat alleen maar kan galopperen? Daar zijn we heel blij mee, we zetten het zelfs op commando. Het eindresultaat is een perfecte galophulp, en onze criteria zijn:
het paard galopeert elke keer als we het vragen
het paard galopeert niet als we er niet om hebben gevraagd
het paard galopeert niet bij een andere hulp
als we galop vragen, krijgen we galop, en niks anders.
Deze vier criteria moeten misschien niet altijd compleet aanwezig zijn voor een voldoende hulp.
Als je wandelpaard soms begint te draven zelfs al had je om galop gevraagd, dan vind je dat misschien niet zo belangrijk - je vindt het veel belangrijker dat hij naar je toe komt galopperen als je hem uit de wei roept. Rij je competitie, dan liggen je prioriteiten anders: je zal juist heel veel aandacht besteden aan het effect van je galophulpen. Veel problemen die we hebben komen van het niet consequent zijn wanneer we iets aanleren. Beantwoorden al je basishulpen - overgangen, stilhouden, een wending rijden - aan de vier criteria?
Als dat niet zo is, komt dat misschien omdat je commando niet consequent werd aangeleerd, en je paard er nog steeds een beetje verward over is - en datt begon helemaal in het begin, wanneer je het gedrag ging vormen.
Stel dat je je paard voor de eerste keren aan de longe werkt. Je wil hem stemcommando's leren - en velen van ons beginnen er omgekeerd aan: we zetten het commando voor het gedrag. Hebben we allemaal gedaan. We stonden in het midden en riepen "galop, gaop, galop" naar ons paard dat om ons heen racete in draf. Wij aan de ene kant, denkend aan het paard dat we willen doen galopperen. En het paard aan de andere kant, dat denkt dat dat rare geluid betekent: zo snel mogelijk draven. Dus: voor je een stemcommando (of hulp) toevoegt, moet je eerst het gedrag kunnen oproepen. In het begin herhaal je dus "galop" als hij al aan het galoperen is. Pas als je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan voorspelllen dat hij in galop zal aanspringen - bijvoorbeeld omdat hij telkens aanspringt als je je hand omhoog doet - kan je "galop" zeggen, nét voor je je hand omhoog doet. Het lijkt er dan op alsof hij op je stemcommando aanspringt. Als je dat nu vaak en consequent herhaalt, zal hij op de duur weten dat net na dat rare geluid de galop komt - en om je terwille te zijn springt hij alvast aan. En voila - we zijn niet ver weg van het eigenlijke stemcommando. Blijven toepassen, en die hand steeds minder duidelijk maken - uiteindelijk zal je paard op stemcommando aanspringen. En als je dat hebt, zal hij ook aanspringen in andere omstandigheden.
Ok, we zijn halverwege. Je paard begrijpt wat je bedoelt als je "galop" zegt, en hij springt consequent in galop aan. Paarden staan daar dan 's avonds over na te denken, als je weer naar huis bent - hij weet dat hij uitgebreid beloond wordt als hij aanspringt in galop, en de volgende dag biedt hij het gedrag zelf aan, zonder dat je het stemcommando gebruikte. Eigenlijk fantastisch, maar tegelijk heb je een nieuw "probleem". Wees niet boos op hem - uiteindelijk toont hij dat hij heeft onthouden wat je hem hebt geleerd, en heeft hij alleen nog een beetje moeite met het "wanneer'. Breng hem gewoon terug naar draf en zeg vriendelijk en duidelijk "nee". Eén keer. Je paard moet dan even door de verwarring heen - hij begrijpt niet waarom je de ene keer blij bent als hij galoppeert, en de andere keer niet. Maar al snel zal hij het woordje "nee" koppelen aan "nee, deze keer krijg je geen beloning voor dit gedrag". En uiteindelijk zal zijn frank/cent/euro vallen: hij moet wachten op het commando om een beloning te krijgen.
Naarmate z'n repertoire groeit, zal hij de volgorde der dingen ook beter begrijpen; hij zal sneller weten dat hij moet wachten op het commando. En hij zal alleen in galop springen als je het hem vraagt, en hij zal het ook doen elke keer als je het hem vraagt.
etc etc etc
Dat zou ik dus echt nooit doen, een paard dat zelf al regelmatig steigert leren steigeren..
karoliena schreef:Nou waarom ik dus vind dat steigeren gevaarlijk is.
Een vriendin van mij had een heel mooi zwart paard. Ze had hem ook leren steigeren en we vonden dat allebei erg leuk toedertijd. Totdat ze hem liet steigeren en meneer schrok achterover viel en zijn rug brak.
Dan ben je dus schuldig aan de dood van je paard lijkt me geen fijne gedachte.
Vorige week een paard van eenkennis de beginselen van clicker trainin geleerd. Ik bukte om iets voor het paard van de grond te pakken stond op en werd bijna onthoofd door twee hoeven. Had blijkbaar een beweging met mn hand gemaakt waardoor paard dacht dat hij moest steigeren.
Ik heb er neits aan over gehouden maar stel je voor dat ik minder goed opgelet had en wat dichterbij had gestaan, of als er een keer een kind langsloopt
etc etc etc
karoliena schreef:Nou waarom ik dus vind dat steigeren gevaarlijk is.
Een vriendin van mij had een heel mooi zwart paard. Ze had hem ook leren steigeren en we vonden dat allebei erg leuk toedertijd. Totdat ze hem liet steigeren en meneer schrok achterover viel en zijn rug brak.
Dan ben je dus schuldig aan de dood van je paard lijkt me geen fijne gedachte.
ik zie hier niet de schuld in het steigeren op commando, hoe banketstaaf ook, zoiets kán gewoon gebeuren
Vorige week een paard van eenkennis de beginselen van clicker trainin geleerd. Ik bukte om iets voor het paard van de grond te pakken stond op en werd bijna onthoofd door twee hoeven. Had blijkbaar een beweging met mn hand gemaakt waardoor paard dacht dat hij moest steigeren.
dus het commando is of niet goed aangeleerd, of niet goed bevestigt. Ik wil niet nu iedereen aan het steigeren leren, maar op voorwaarde dat het goéd aangeleerd wordt, is er niks mis mee
Ik heb er neits aan over gehouden maar stel je voor dat ik minder goed opgelet had en wat dichterbij had gestaan, of als er een keer een kind langsloopt
kinderen vormen altijd een risico, dat is dus ook de reden dat ik Honey niet leer steigeren, daar gaan teveel kinderen mee om, en als ze perongeluk het commando geven, is Hon zo'n goedzak dat ze het braaf doet, en dan zit ik met de gebakken peren
Paulatjuh schreef:Waarom wil je het weten als je het niet ga leren...
Klinkt erg ongeloofwaardig vind je ook niet?
Citaat:en als je het niet gaat leren vindt ik dat je het niet hoeft te weten