[AR] hoe strak moet de 2e singel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

[AR] hoe strak moet de 2e singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 10:03

Weet niet zo goed hoe ik moet zeggen maar ga mn best doen.

Zeg maar de tweede singel dus die waar ook de bomen door gaan. Als ik hem vast maak zit hij aan de losse kant maar doe ik hem een gaatje straker zit hij eigenlijk te strak. Is het erg als die singel wat lossen zit?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-05-05 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag + titel verduidelijkt

Napie

Re: Voor de menners

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:08

In de oversingel mag best wat speling zitten zodat het lamoen ook wat de ruimte heeft om te wiebelen. Zolang het lamoen niet uit de lichtogen schiet of vervelend klapperd tegen de pony, zit het wel goed.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 10:12

Oke wilde het even zeker weten. Anders had het tuig even laten vermaken. Laat ook maar een nieuw borsttuig maken denk ik want ik zie meer tuig dan pony aan de voorkant.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:18

Karoliene, let je op de tags en een duidelijke titel Knipoog Ik heb het nu voor je aangepast.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 10:19

Ohh sorry vergeet nog steeds die dingetjes erbij te zetten. Moest even nadenken.

Sjonniej

Re: [AR] hoe strak moet de 2e singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:55

Voor het enkelspan die ik hem zo strak mogelijk. Liever wat te strak en dat alles goed op zijn plek blijft, dan te los en dat het allemaal gaat klapperen enzo.

In het tweespan maakt het niet uit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 17:22

Mnn. Misschien toch even laten vermaken dan. Vrijdag gaan we mn wagentje in elkaar zetten en zal ik wel eens kijken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:11

Buitensingel moet inderdaad vrij strak zitten, anders gaat het lamoen klapperen en dat is niet plezierig. Lamoen moet nog wel iets op en neer gaan, maar wel strak in de brancardbeugels blijven liggen. Buitensingel moet dus eigenlijk zo strak zitten dat de brancardbeugels volledig strak om het lamoen zitten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:33

Ohh ik zal eens gaan kijken van het weekend of ik hem dan straker kan krijgen of ergens een gaatje bij kan maken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:31

Bij brancardbeugels moet hij inderdaad wel goed aangesingeld zitten maar de meeste gebruiken lichtogen en dan hoeft het niet zo erg strak. Misschien moet je even kijken wat het lamoen doet bij jouw karretje. Als deze inderdaad erg klapperd tijdens het rijden moet je er toch een gaatje bij laten maken.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:49

ik zou hem zeker niet te los doen! gewoon redelijk strak.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:01

Ik heb lichtogen en heb de singel zo strak dat het normaal aansluit. Niet zo strak als de normale singel en niet te los, zodat het kan gaan klapperen of dat ze echt "klem" zit tussen de bomen.

Het is zo een beetje lastig uit te leggen Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:38

napie schreef:
Bij brancardbeugels moet hij inderdaad wel goed aangesingeld zitten maar de meeste gebruiken lichtogen en dan hoeft het niet zo erg strak. Misschien moet je even kijken wat het lamoen doet bij jouw karretje. Als deze inderdaad erg klapperd tijdens het rijden moet je er toch een gaatje bij laten maken.

Dat is nou een van de redenen waarom bij een enkelspan voor een 4-wielige wagen brancardbeugels horen en geen lichtogen. Knipoog Een scharnierend lamoen, wat een 4-wielige wagen heeft, heeft dan geen speling meer. Een doorlopend vast lamoen van een 2-wielige wagen heeft daar geen last van en omdat die moet veren op de paardenrug heeft die lichtogen. Pling

Maar ook bij degenen die dus lichtogen gebruiken bij een 4-wielige wagen, de buitensingel moet zo strak dat het lamoen minimaal klappert. In de praktijk is dat strak, en dat is zelfs strakker als bij brancardbeugels, omdat die helemaal om het lamoen sluiten en al sneller geen speling geven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 23:03

Huh ik volg het even neit maar ik heb een 2-wielige wagen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:31

dan moet je hem zeker niet te los doen! anders kan je een stukje achterover kiepen en dat is niet echt fijn voor je pony als ie dat dan steeds met een 'klap' op moet vangen.

ik zou je aanraden om er iemand bij te halen die er wat meer van weet. omdat je in een eerder topic al vermelde dat je pony nog niet betuigd is. er is vast wel iemand die je wil helpen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 09:49

Nou ik ben dus al bijna een half jaar op zoek en kan dus nergens iemand vinden die me kan helpen behalve als ik 50 euro betaal. Ik ga vanavond wel kijken op een menvereniging in de buurt misschien dat ik daar ga lessen en rijden.