[AR] (VD) Risico's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lest

(VD) Risico's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 14:06

hoi,
Mijn pony is best heel slim dus het leek me leuk om oefeningen met haar te doen. Alleen ben ik bang dat ze misbruik gaat maken van oefeningen die ik haar geleerd heb, zo kon ze een tijdje geleden een beetje spaanse pas, maar ging ze ook maaien met haar benen om te bedelen (terwijl ze dat nooit deed).
Een kennis van mij had haar pony ook steigeren op commando geleerd, maar sinds die tijd ging hij ook steigeren als hij in verzet was met het rijden.
Hoe voorkom je dat je pony je oefeningen gaat misbruiken?? Is het wel verstandig om mijn pony oefeningen te leren als ze ze ook ongewild uitvoerd?

Liene

Re: (VD) Risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:29

Daarom leer ik mijn pony niet steigeren.Hij is veel te slim.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:48

Daarom leer ik Maroes ook niet steigeren Tong uitsteken
Gewoon simpele oefeningen lijken me niet echt ernstige risico's aanzitten, maar je paard kan natuurlijk wel een beetje happerig worden en oefeningen doen als het niet gevraagd wordt. Gewoon negeren en dan gaat ook dat vanzef over Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:02

Ik denk dat het aan het karakter van je paard ligt mijn paard leer ik zeker niet stijgeren, hij hoeft zijn hoofd maar om hoog te doen en hij is al stukken groter.

Dat maaien moet je negeren, als je VD doet kun je ook belonen met braaaaf of een klop je op de schouder. Je hoeft niet altijd iets lekkers te geven dan gaan zo ook minder snel bedelen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:42

Begin met veilige oefeningen. Zo kun je testen of je consequent geweest bent in duidelijk belonen en duidelijk vragen (stemcommando's en duidelijke lichaamtaal).

Bedenk dat "kunstjes" als Spaanse pas en steigeren het adrenalinegehalte van het paard omhoog brengen. Ze gebruiken dat zelf tijdens het spel en het echte rangorde vechten! Dit zijn dus geen geschikte oefeningen voor als je net begint met VD. Lachen

Een pony ziet direct als jij je twijfels hebt als hij steigert. Als je bang wordt zal hij het misschien "tegen" je gebruiken. Je mag niet klagen over een vuur dat je zelf hebt aangestoken en aanwakkert.

Wil je serieus met VD bezig, neem dan eens les of volg eens een clinic. Of ga gewoon eens kijken bij mensen die aan VD doen. Tegenwoordig geven genoeg mensen les hierin. Op die manier hoef je zelf het wiel niet eerst uit te vinden. Haha!

Je kunt een pony nu eenmaal wel iets aanleren, maar nooit meer afleren. Je kunt alleen aangeleerd gedrag vervangen door ander gedrag en dat is een lange weg!