[AR] Waar moet je op letten bij het groomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djimm

[AR] Waar moet je op letten bij het groomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 22:27

Ja hoe de titel dus als zegt waar moet j eop letten als je gaat groomen bij het mennen ? We zijn ze nu aan het beleeren maar zodra ze het goed kunnen willen we aan wedstrijden mee gaan doen. En ik ga er dus achter hangen maar heb geen flauw idee waarop ik dan moet letten.
Dus kom maar op met di etips Pling

cissie

Re: [AR] Waar moet je op letten bij het groomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 23:48

Welk onderdeel gaan jullie mennen?
Want alleen bij marathon 'hang' je erachter, naja is veel meer dan dat overgens!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:09

Wat voor wedstrijden ga je groomen?
Met marathons moet je de route goed uit je hoofd leren zodat je, als het nodig is, de weg kan wijzen maar je moet vooral goed van te voren weten welke kant je opgaat. Als het hard gaat en je bent te laat met hangen kiep je om.
Omdat ze nu pas beleerd worden moeten de pony's het ook nog leren en zal het in het begin wel rustig gaan. Dan heb jij ook de tijd om het te leren.
Mijn vriend rijdt nogal stevig door dus ik werd gelijk in het diepe gegooid Knipoog Ik heb veel geleerd door te kijken naar anderen in de wedstrijden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:30

Als je marathons gaan groomen, dan moet je idd hangen.
Jij dient dan eigenlijk om in scherpe wendingen te helpen de kar in evenwicht te houden. Dan moet je uiteraard in de binnenbocht hangen.
Een tip: Zak door je knieen, dan veren je benen mee op de hobbels enzo.
En in een heel scherpe wending in galop, met 2handen de steun pakken in de binnenbocht en vol je gewicht er tegen in gooien.
Als je in een hindernis zit, met veel scherpe moeilijk bochtjes, dan kan je helpen door de kar wat om te 'hupsen' Tong uitsteken Dan spring je zachtjes op en neer, zodat je net die paar cm meer ruimte creeerd.
En denk eraan, de menner moet volledig op jou kunnen vertrouwen, dus ook jij moet het parcours kennen. Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:29

Als het heel hard gaat, probeer de kar dan asjeblieft niet om te springen!! Dan gooi je je gewicht naar de verkeerde kant en kieper je om.

Nooit vergeten: Links=links, rechts=rechts.

Inderdaad je moet het parcours eigenlijk beter kennen dan de menner. En afspeken dat de menner op tijd aangeeft als hij zijn route wijzigt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:49

Sjonniej schreef:
Als het heel hard gaat, probeer de kar dan asjeblieft niet om te springen!! Dan gooi je je gewicht naar de verkeerde kant en kieper je om.

Idd handig om er even bij te zeggen.. Bloos
Dus de kar proberen om te springen alleen doen midden in een hindernis als je met veel kleine bochtjes gewoon niet hard kan, dat je er net in een klein drafje doorheen kan. Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:49

Met de marathon zet mijn moeder nooit de kar om. Alleen als we een rondje om een paal moeten draaien. Verder heeft het meer risico dan dat het voordeel kan opleveren.

Zodra de menner met zijn vooras ergens tegenaan rijdt, kan je dat niet omspringen. Als de menner hard gaat en met zijn achteras ergens tegenaan rijdt, krijg de achterkant van de kar een klap en moeten de paarden wat harder trekken, maar daar kom je niet op stil te staan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:48

eigenlijk moet je gewoon op alles letten. Het parcour, de tijd, de menner, het paard, tuig, de omgeving. Je bent onmisbaar!
veel succes!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 00:07

Mijn ervaring is dat je met de achteras ook wel klem kan komen of net een tonnetje kan dreigen te raken. Als het dan langzaam gaat probeer ik ook wel om te springen maar nooit in volle galop, dat gaat ook niet want op dat moment moet je je hele gewicht in de strijd gooien om de bocht goed door te komen.

Als groom is goed schoeisel het allerbelangrijkste, gladde zolen kunnen funest zijn. Zorg voor goede schoenen met een profielzool en het liefst met enkelsteun. Stroefe handschoenen vind ik zelf ook onmisbaar om niet weg te glijden. Daarnaast hebben we wielrennerstape op de stangen gedaan waar ik ze vast moet pakken zodat ik extra stevig kan vasthouden. Je kleren mogen je niet in de weg zitten, jas dichthouden. Je wilt geen wapperende jas om je heen als je volop bezig bent.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:02

Dat omzetten moet je gewoon een paar keer oefenen met wat pionnetjes, als je het eenmaal doorhebt is het supersimpel. De kunst is; alleen omzetten als het nodig is. Met indoormarathons is het vaak wel handig. Verder moet je idd het parcour kennen. Ik heb wel een gegroomd bij iemand die het parcour helemaal niet kende en vervolgens nog mijn beschrijving in de wind sloeg en daardoor door een verkeerd poortje reed. Vervolgens was ze nog beledigd ook, ja sorry hoor, maar als zij totaal het parcour niet kent...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:08

Percy; Een ton of iets raken is inderdaad het enige wat jij met een achteras kan doen. Maar als je net de binnenbocht neemt met je achteras en je vooras is al langs de paal, dan kom je niet meer stil te staan. De wagens zijn allemaal zo gebouwd, dat de kar er zo langs glijd.
Tenzij je natuurlijk een rondje om een enkele paal moet draaien, maar dan kan je nog veel meer rare dingen krijgen, als je de binnenbocht neemt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:11

Sjonniej schreef:
Percy; Een ton of iets raken is inderdaad het enige wat jij met een achteras kan doen. Maar als je net de binnenbocht neemt met je achteras en je vooras is al langs de paal, dan kom je niet meer stil te staan. De wagens zijn allemaal zo gebouwd, dat de kar er zo langs glijd.
Tenzij je natuurlijk een rondje om een enkele paal moet draaien, maar dan kan je nog veel meer rare dingen krijgen, als je de binnenbocht neemt.

Maar als jij er langs schrampt met je kar, dan valt het balletje als die erop ligt. Knipoog
En anders heb je nog kans dat de hele ton (bijv.) omvalt. Als het een paal is, en die is in de grond geslagen, dan zal het idd hooguit wat krassen op je wagen opleveren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:28

Ja maar hoe vaak zitten er tegenwoordig nou nog afrijdbare elementen in een hindernis?

Dat zijn er hooguit 5 in het hele jaar.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:34

Sjonniej schreef:
Ja maar hoe vaak zitten er tegenwoordig nou nog afrijdbare elementen in een hindernis?

Dat zijn er hooguit 5 in het hele jaar.

in kootwijk was een poos terug een marathon met over 6 hinderenissen 120 afrijbare elementen. Maar dat is idd een grote uitzondering. Wij komen ook niet vaak afrijbare elementen tegen.

met het omzetten van de wagen moet je zeker oppassen. Ook omdat je het paard er mee lastig valt in zijn mond.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:46

Wij hebben best vaak afrijdbare elementen, vandaar Haha!
Je komt inderdaad over het algemeen zo ook wel los maar het komt toch regelmatig voor dat je om een enkele paal heen moet draaien en daar kan je wel degelijk achter klem komen. Dan nog kom je wel los maar dat kost weer seconden en dat kunnen hele dure seconden zijn. Even omspringen is dan sneller.

MarjoleinP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:37

wat ik ook belangrijk vind aan mijn groom, is dat hij zijn mond houd over het parcours als ik er niet om vraag. Ik ken de weg eigenlijk altijd en als hij door een vergissinkje iets anders gaat zeggen raak je in de war. En juist dan ga je fout rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:52

Ja ben ik met je eens Marjolein.
Al vind ik het wel fijn als ze wel vlak voor de hindernis een link puntje meld, dat je niet verkeerd rijdt, maar dat je daar echt aan moet denken.

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 19:45

Zo jeetje dat is dus nog goed oefenen Cool Maar bedankt voor de tips zal ze zeker gebruiken Pling Maar aan wedstrijden mee doen wachten we nog ff mee zodra we alles echt goed weten en de paarden goed beleerd zijn Clown

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:50

Zodra je maar niet meteen onwijs hard gaat. Dat is levensgevaarlijk met een 'vreemde' groom achterop.

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 19:56

Nee dat begrijpen we Knipoog Is voor ons ook nieuw dus we bouwen het allemaal rustig op

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:28

En als je achterop zit, bijvoorbeeld bij dressuur. Houd dan aub je knieen bij elkaar Knipoog
Vind ik zo'n verschrikkelijke afknapper, iemand die niet netjes rechtop zit met zijn/haar benen wijd!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:39

jantina schreef:
En als je achterop zit, bijvoorbeeld bij dressuur. Houd dan aub je knieen bij elkaar Knipoog
Vind ik zo'n verschrikkelijke afknapper, iemand die niet netjes rechtop zit met zijn/haar benen wijd!

Hahaha. Tong uitsteken Staat idd niet zo leuk als je zo'n onderuitgezakte verveelde groom ziet zitten. Tong uitsteken

mjnavarro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:04

Haha je hoort het Kïm "beentjes bij elkaar"
'k heb trouwens nog een vraagje : wat zijn ongeveer de snelheden bij stap, draf, uitgestrekte draf en galop, met wagen erachter uiteraard?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:09

Dat hangt maar net van het paard of de pony af, dat valt zo niet te zeggen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:52

Het verschil in tempo is niet anders dan ohz hoor Lachen

Maar stap is ongeveer 5 km/h
draf ongeveer 14 km/h
galop ongeveer 18 km/h