[AR] Paard wil niet voor de kar meer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

[AR] Paard wil niet voor de kar meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:59

Mijn verzorgpaardje(haflinger) is altijd stikverwend geweest, nadat ze ingereden was, stond alleen maar op de wei en kreeg te eten, nu word ze 1x per week uitgebreid gereden, maar we willen weer met de kar gaan rijden, dat vertikt ze dus echt. De eerste keer ging goed, maar daarna ging ze achteruit loopt en proberen te steigeren, heeft iemand hier tips voor?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-05-05 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

mcrielaard

Re: Paard wil niet voor de kar meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:46

Ik zou weer vanaf de grond af aan beginnen.
Beginnen met het longeren aan de lange lijnen, en zo steeds verder uitbouwen, met als doel haar weer voor de kar te krijgen.
Ook moet je haar gewoon een paar regels aanleren, namelijk ho = ho, en dan moet ze ook echt stilstaan, en achterwaarts = verboden.
Achterwaarts heb je als recreatiemenner gewoon niet nodig.
Dus eerst lange lijnen en erachter gaan lopen, als ze dan 100% gehoorzaam is, kan je proberen haar iets te laten slepen, enz.
Pas een stap verdergaan, als ze echt gehoorzaam is en goed luisterd.
En heb heel veel geduld, het ene paard is het andere niet, maar je kan er op rekenen dat het wel een aantal maanden duurt voordat je d'r eindelijk weer goed voor de kar hebt en dat ze weer betrouwbaar is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:59

Een ervaren iemand erbij halen en niet verder tobben, dan wordt het alleen maar erger.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:00

is ze wel betuigd? anders is de rede vrij simpel lijkt me. ze loopt aan, voelt het borsttuig, is dat niet gewend en stopt.
als ze wel betuigd is zou ik zo iets hebben van geen smoesjes maar lopen.

Percy

Re: [AR] Paard wil niet voor de kar meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:11

Eenmaal per week uitgebreid rijden is ook niet zo handig. Dat is veel te weinig, dan krijgt ze spierpijn en wordt werken bepaald niet leuk voor haar. Regelmatiger gaan rijden lijkt me het eerste wat je moet doen en zorg inderdaad dat er een heel ervaren iemand bij is. Laat desnoods iemand in het begin een tijdje ernaast lopen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:39

Je kan idd beter 3x in de week een half uurtje rijden, dan 1x in de week anderhalf uur.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 19:00

Jah, weet ik, maar de eigenaresse heeft niet genoeg tijd doordeweek en ik woon er te ver weg vandaan, ik ga waarschijnlijk binnenkort 2x per week erop rijden ipv 1x:-( Ze is wel betuigd en de longe is ze ook stikeigenwijs, maar dat gaat steeds iets beter.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:54

Ik zou eerst het longeren dan maar onder de knie krijgen, daarmee bedoel ik niet dat jíj niet kan longeren maar je moet zorgen dat de pony braaf is. Als ze aan de longeerlijn al niet gehoorzaam is...............

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:32

Sjonnie heeft het enige juiste antwoordt. Haha!

Ga niet verder rotzooien maar zoek proffesionele hulp voordat jullie je nek breken.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:38

Okee, thnx voor de tips. Van de zomer gaan we naar een ander professioneel iemand, hadden we al gedaan, maar dat maakte geen verschil dus gewoon opnieuw proberen! Enne longeren word aangewerkt, maar ze is gewoon strontverwend geweest vroeger en dat merk je met alles wat je met haar doet, ze denkt dat ze alles kan maken, en we krijgen het er jammergenoeg niet uit, maarjah geduld is een schone zaak...