[AR] [VD] trainingsaanpak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bestek

[VD] trainingsaanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 22:26

Hallo, dit topic schrijf ik niet (helemaal) voor mezelf. Het zit namelijk zo. Een "vriendin" van mij probeert haar 5 jaar oude shetlander te leren vrijheidsdressuuren en vrij springen. ik vind echter dat ze dit op een zeeer ondiervriendelijke manier doet. ze probeert hem zijn been op te laten tillen naar voren door er een halstertouw boven de kroonrand en dan trekt ze met geweld zijn been omhoog. als hij dan van ellende zijn been maar optilt, krijgt hij een snoepje. weigert hij, krijgt hij een klap met een rijzweep waar je de wind langs hoort suizen!! er moet toch een diervriendelijkere manier zijn! Ze "traint" hem ook om stil te liggen op zijn zij, ongeveer op zelfde manier: longeersingel met halstertouw + hoofdstel waar ze dan aan de teugels en halstertouw trekt totdat hij omvalt. tot nu toe is dat haar niet gelukt.. er moet toch een betere manier zijn! nou vroeg ik me af, hoe ik haar tips kan geven om dat diervriendelijker te doen.. !! ik snap ook niet dat ze nog geen trap heeft gekregen maarja.. heeft iemand ervaring met vrijheidsdressuur en heeft iemand tips voor haar hoe ze Wel diervriendelijk kan trainen..?? heel erg bedankt, ook namens de shet Knipoog !
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-05-05 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Woest

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:45

ik heb mijn haflinger geleerd voet te geven
door met mijn hand over zijn been tje gaan een tikje (net als je iemand high five geeft snapje niet SLAAN, en zeggen 'pas' (want voet is voor de hoeven te doen) en als hij hem even optilde al belonen, maar ik deed dit met verschillende dingen, bv, pluk gras, hard brood, stukje biet, of een snoepje. en dan als hij dit goed kon zei ik altijd 'pas-vooooor' en hielp ik met mijn hand aan de achterkant van zijn been een klein beetje te duwen (zo'n 5cm) en na een tijdje snapte hij het goed en deed het vanzelf! dit moet je op een zachte , vriendelijke manier doen, en op het tempo dat je paard wilt, anders gaat je paard de intresse verliezen, wordt hij humeurig, en vind hij het ook niet meer leuk!

je gaat toch ook niet op school en je moet BOENK 6 ronden spurten! nee, je moet eerst opwarmen, normaal moet je paard ook stretchen voor je oefeningen begint heb ik gehoord wel VD oefeningen e.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 18:08

Klinkt logish Lachen ik heb je manier hoe je het aan je haf hebt geleerd uitgeprint om aan haar te geven, hopelijk dat ze er iets mee doet Lachen! meer tips zijn altijd welkom Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:33

Het heet niet voor niks vrijheids dressuur. Met dwang lukt je het nooit om een paard of pony te laten knielen, liggen enz. De pony heeft hiervoor veel vertrouwen nodig en moet graag mee willen werken. VD word vaak ook samen met de clicker training gedaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:49

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:48

Om vrijheidsdressuur te doen moet je eerst en vooral de principes zelf kennen.
Samenwerken, vertrouwen en vrij wil zijn kernbegrippen en prioritaire basics.
Ik vind geen van deze in jouw verhaal.
Jammer maar vrijheidsdressuur zal dus NOOIT lukken.
Als een trap uit vrije wil gegeven wordt, dan misschien wel. Knipoog

Zoek eens op internet naar "vrijheidsdressuur".
Dit is goeie site : http://members.home.nl/vrijheidsdressuur

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:00

RT -> UZ

This_is_me

Re: [VD] trainingsaanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:44

Ben het helemaal met Kozz eens. Zodra ik bij Maris iets doe wat gedwongen is zal hij het niet doen.. Waar denk je anders dat het woordje Vrij heid in vrijheids dressuur voor staat??? Anders had het wel anders geheten. Het is natuurlijk leuk om je paardje van alles aan te leren. Maar doe dit dan wel op een vriendelijke mannier.. Pinky girl heeft een erg leuke site ik weet niet of ze die nog heeft. maar kijk daar eens op....