[AR] [NH] Join-up

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Quincy4

[NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:23

Ik ben op 26 maart naar de demonstratie van Monty Roberts geweest. Ik was al heel bekend met hem ( had al zijn boeken gelezen) en was heel erg onder de indruk. Nou heb ik op een ander forum een discussie gevolgd en vraag me nu af wat jullie ervan vinden, want er waren veel voor en tegenstanders.

Ik ben benieuwd
Laatst bijgewerkt door Eline op 21-05-05 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re: Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:49

De methode vind ik prima, het werkt echt. Alleen de persoon vind ik minder gezien het feit dat veel dingen in zijn eerste boek verzonnen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:22

Als het voor je werkt prima, maar ik ben niet zo'n Goeroe-aanhanger en zeker geen Monty-fan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:39

Ik ben geen MR-fan. Ik hou niet zo van join ups. Aan de andere kant geloof ik wel in onderdelen van NH. Er wordt veelvuldig het vergelijk gemaakt dat NH niet anders is dan een commerciële vorm van boerenverstand/aangeboren goede omgang met paarden. Tot op zekere hoogte is dat waar. Aan de andere kant heeft 'boerenverstand' vooral een zeer praktische component: paard moet netjes meelopen, niet op je tenen gaan staan, etcetera. NH gaat volgens mij een stukje verder, en richt zich ook op het ontwikkelen van een meer specifieke band met een paard (binnen de beperkingen van paard en mens natuurlijk). Zaken als 'spelen, grondwerk zonder longeerlijn, rijden zonder optoming/tuig zijn aspecten die bij NH een grote rol spelen. NH gaat daar dus verder in.

Persoonlijk geloof ik net als SM niet in goeroes. Er is wel veel te halen uit de methoden van al die goeroes. Ik neem gewoon over wat me aanspreekt en wat werkt bij Lanna en de rest laat ik links liggen. Werkt voor mij... Lachen Anderen hebben juist de behoefte om alle levels van pakweg Parelli te gaan halen. Kan ook vast heel leuk zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:44

Wat ik het gevaar vind van dit soort publieke figuren die een methode demonstreren is dat mensen het na gaan doen zonder goed onderricht te zijn in de methode. Daarmee wordt vaak aan cruciale zaken voorbij gegaan. Mensen doen wat ze zien, maar weten niet goed wát ze zien en doen het dus fout, met alle desastreuse gevolgen van dien.
Op zich is er voor de ideeën van deze mensen vaak wel iets te zeggen, maar ik vind de commercie er omheen afgrijselijk... videobandjes voor het veelvoudige van de kosten voor een 'normale' videoband, een zweepje die toch écht anders is (oh ja??) dan de normale zweepjes in de winkel, omdat het ineens een 'wortelstok' Verward is en natuurlijk zullen je pogingen jammerlijk mislukken als je touw niet wit is en je halster niet van een bepaalde makelij....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 02:54

Een join-up kan ook heel verkeerd uitpakken, vraag maar aan Craignethan (boktnaam)

Bovendien heb ik een aversie tegen de man omdat hij beweert deze methode zelf te hebben uitgevonden, terwijl hij hem gewoon van zijn vader heeft gepikt. En dat terwijl hij beweert dat zijn vader hem het ziekehuis in heeft geslagen (wat dus niet klopt)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:46

Die wortelstok lijkt niet op een zweepje hoor Francis. Een zweepje is buigzaam. Een wortelstok buigt absoluut niet. En heeft een heel ander doel. Maar je hebt gelijk dat de spullen gruwelijk duur zijn. Toch heb ik wel een parelli-leadrope gekocht. Eigenlijk omdat ik voor die prijs geen andere kwaliteit touw kon vinden dat voldoende zwaar was en waarbij je geen risico op schuurwonden in je handen hebt. Mijn broertje heeft een werfje, dus ik heb echt alle vormen van dik touw van alle materialen in handen gehad. Die leadrope is echt van fijn materiaal. Maar een touwhalstertje hoeft geen 40 euro te kosten inderdaad.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:02

Ondanks dat ik wel ben wezen kijken, ben ik niet echt een MR fan. Wat ik wel goed vind is dat hij, opnieuw, deze methode onder de mensen heeft gebracht.
Hij heeft de methode inderdaad niet zelf verzonnen maarvan diverse grote mannen gekopieerd, zoals Tom Dorrance en Ray Hunt.
Ik was ook verbaasd dat zijn zgn. "BE NICE"halsters als warme broodjes gingen. Veel mensen denken met het kopen van de spullen een methode te beheersen. En bijkomend, ik vind die halsters helemaal niet "NICE". Ze hebben een minstens pittige inwerking en zijn gewoon aangepaste stalhalsters, maar er hangs een aardig prijskaartje aan.
Wat Francis ook zegt, de commercie eromheen is vreselijk, typisch Amerikaans.
Met "gewone" spullen kom je ook een heel eind als je de methodes maar beheerst en niet omgekeerd.
Veel ervaring opbouwen, veel kijken naar paarden en mensen met paarden, veel lezen van de verschillende trainers die zo werken en dat zijn er heel veel, en je eigen weg eruit halen.
Werkt ook voor mij het beste.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:01

Anya schreef:
Die wortelstok lijkt niet op een zweepje hoor Francis. Een zweepje is buigzaam. Een wortelstok buigt absoluut niet. En heeft een heel ander doel. Maar je hebt gelijk dat de spullen gruwelijk duur zijn.

Weet ik Anya, maar het ging even om het idee.... volgens mij (maar zoveel verstand heb ik niet van NH) kun je ook met een dressuurzweep/longeerzweep zonder touwtje o.i.d. een heel eind komen...
Overigens vind ik die commercie speciaal 'Amerikaans'...blijkbaar zijn we er ook in Europa gevoelig voor, want ook hier gaat de merchandise als zoete broodjes over de toonbank. Blijkbaar is er een martk voor en je kunt het de heren op zich niet kwalijk nemen die markt te willen aanboren... het is ook meer het enorme volg-de-guru-kudde-gedrag van de oogklep-dragende-aanhang die me stoort dan de ondernemingszin van de heren (en dames) clinicgevers.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:07

Voor het grondwerk heb je geen carrotstick nodig. Heb ik hem nog nooit voor gebruikt i.i.g. Ik heb die stick gebruikt voor het rijden zonder hoofdstel/halster. Hou stok links van paard en paard gaat naar rechts en v.v. Dat heb ik met een zweepje geprobeerd, maar die zwiepen te snel. En dat is niet de bedoeling. Ze moeten gewoon zichtbaar zijn en niet doorbuigen. Maar dat is alleen een fase. Lan gaat nu ook zonder die carrotstick wel de goede kant op.

Die commercie is inderdaad gigantisch.
En onbenullig duur.

Aan de andere kant: als het mensen helpt omgaan met hun paard... Ik zie bij mij op stal nog steeds een aantal mensen met onopgevoede dwars door hun heel lopende, op de voeten staande paarden. Gewoon van eigenaren met iets minder gevoel voor de omgang met hun dier. En dan kan zo'n NH-cursus net een handvat geven... Helaas zijn het ook vaak die mensen die met oogkleppen op guru's volgen. Want immers: hun onhandelbare paard is door NH handelbaar geworden Lachen

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:08

Ik neem over in de training van mijn paarden wat ik leuk/handig vind. Vooral toen mijn paarden nog niet onder het zadel waren, heb ik erg veel grondwerk gedaan en ook de join up. Het was gewoon leuk op een goede manier bezig te zijn met mijn toen nog zeer jonge paarden. Wel heb ik les gehad van Emiel Voest en had ik het geluk dat Chris Knol mij toen begeleide met de voorbereidingen van het zadelmak maken. Daar heb ik zeker profijt van gehad. Ook nu neem ik van trainers bepaalde dingen over die me aanspreken / die voor mij werken. Ook al ben ik het lang niet altijd met bepaalde trainers eens, ook daarvan leer ik veel en voor sommige problemen hebben ze best goede oplossingen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:28

Cassidy schreef:
En dat terwijl hij beweert dat zijn vader hem het ziekehuis in heeft geslagen (wat dus niet klopt)

FF nieuwsgierig, maar hoe weet jij dat?? Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:33

De familie heeft een boekje open gedaan over MR, nadat er toch wel erg veel 'onwaarheden' door hem verteld werden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:39

Sugarmiss schreef:
De familie heeft een boekje open gedaan over MR, nadat er toch wel erg veel 'onwaarheden' door hem verteld werden.

Krijg er een soort Michael Jackson gevoel bij....wie vertelt nu de waarheid??
Dat bedoelde ik er mee te zeggen; zolang je geen incrowd bent kun je ook niet weten of het echt waar is wat er gezegd wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:02

Tja niemand is er bij geweest, maar ik kan me indenken dat als je overleden vader wordt zwart gemaakt met als achtergrond dat hopelijk de verkopen/winst van MR erdoor zou stijgen dit niet direkt geappricieerd wordt.

Hier enkele non-Monty fans

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:21

Ach zou dat nu de reden zijn?
Het kan ook zijn dat hij het boek heeft geschreven om andere mensen te helpen.
Er zijn toch legio bn-ers die hun verslaving, mishandeling of andere ellende vertellen in de hoop dat het iets goeds voor andere mag brengen.
Dat de media er dan een verhaal van maakt dat hij uit is op geld......

Of je het nu met MR eens bent of niet; sinds er iemand in de media negatief is gaan schrijven kan die man niks goeds meer doen.
Ik weet nog dat ik heeel lang geleden ineens een man zag voorbijkomen op Discovery die liet zien hoe hij met paarden werkte. Ik hing aan zijn lippen en heb echt genoten van wat hij liet zien.
En ik ben echt geen fan van iemand; ik vind bij alle "goeroe's" iets nuttigs waar ik iets mee kan. MR of Klaus E. of wie dan ook, ze zijn allemaal in iedergeval bezig om mensen ook eens anders naar de zaken te laten kijken. Maar dat was Xenophon destijds ook al aan het doen Knipoog

Maar ik vind het zo des mens om iemand zo weinig te gunnen die toch er voor heeft gezorgd dat er NH (of hoe je het ook wilt noemen) tenminste uit het geitenwollensokken gevoel getilt werd.
En hij niet alleen, zeker niet . Maar hij heeft wel voor een stroomversnelling gezorgd.

En of hij nu de waarheid vertelt of niet, dat is iets wat wij toch nooit kunnen weten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:30

Ongetwijfeld, en ook maar een klein deel van de mensen waar hij wel iets voor heeft kunnen betekenen.
Maar wel iets om rekening mee te houden. Vandaar mijn eerdere uitspraak; voor wie er baat bij heeft prima, maar wel je gewone normale gezonde verstand er bij houden.
Over het algemeen kom je daar ook een heel eind mee Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:56

Ach, je weet hoe het gaat als je succes hebt... dan deugt er ineens niks meer aan je. Da's hier in Nederland met bepaalde trainers/ruiters zo en wat dat betreft zal het in Amerika niks anders zijn.
Het is nou eenmaal een feit dat mensen zichzelf graag laten beduvelen... MR geeft een demo... paardje doet niet leuk mee ('t is ook maar een dier), publiek baalt... MR, wijzer geworden, mensen willen tenslotte waar voor hun geld, neemt volgende demo een paardje wat de truukjes al kent, zodat'ie wel leuk mee doet. Mensen blij, hebben leuk paardje-spelen kunnen kijken, MR blij, heeft vanavond weer een vette T-bone op z'n bord.

Zeker is het mooi dat het 'anders' met paarden omgaan wat meer in de publiciteit komt... een paard is een levend wezen, geen stuk gereedschap wat je nodig hebt op je sport te kunnen beoefenen. Dat mensen daarmee geholpen kunnen zijn is ook prima, maar vaak is het juist zo dat men zich er niet voldoende in verdiept en na zo'n demo denkt 'dat kan ik zelf ook wel'... en daar gaat het dan zo vaak mis...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:59

Knoerten! Ik kan het niet zo mooi verwoorden als jij, chapeau!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:04

ach zo lang het werkt anders kunne we ook nog wel beginne over parelli en voest en de rest

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:18

Ik ben net als Jester van mening dat je van iedereen wel iets kan opsteken. Het gevaar vind ik alleen dat wanneer mensen iets hebben gezien of gelezen dit ook gaan proberen zonder (goede) begeleiding met als resultaat een gefrustreerd paard (en baasje). Dat geldt natuurlijk niet alleen voor NH.

Ook vind ik dat mensen vaak doorslaan met het "NH-gedoe" (sorry voor de oneerbiedige benaming), maar goed, dat is mijn mening. Ik wist niet wat ik zag toen ik op een beurs was wat er allemaal te koop is op "Parelligebied".

Veel dingen die de goeroes als het ei van columbus doen voorkomen zijn n.m.m. gewoon je gezonde verstand gebruiken en "luisteren" naar je paard. Neemt niet weg dat ik het absoluut knap vind wat sommige van de goeroes met verknipte paarden en baasjes voor elkaar krijgen.

Groetjes,

Bianca

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:51

Vera, niet alleen die Jerry Springer site doet een boekje open, ook zijn eigen familie:

www.horsewhispersandlies.com

En nog wat topics die hier op bokt hebben gestaan:

viewtopic.php?f=21&t=211071

viewtopic.php?f=21&t=371837

viewtopic.php?f=21&t=272046

Als je op het forum UZ gaat zoeken kom je er zeker nog meer tegen.

En als je wilt weten hoe ik er aan kom dat hij beweert dat zijn eigen vader hem het ziekenhuis in heeft geslagen nadat hij had uitgevonden dat Monty aan de Join-up deed: lees zijn boek maar: de man die naar paarden luistert.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-05-05 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:53

heej

ik ben er hartsikke voor ik heb zelf 9 paardenboeken waar het ook minimaal 1 keer in elk boek voor komt en ik kan zelf ook een join-up met mijn pony het boek dat het is dat ik heb heet heartland ik vind het een boek voor echte paarden liefhebbers

ik heb uit het boek zelfs geleerd wat alle tekens betekenen eg leuk en het werkt echt bij een pony ik heb er onderhand zelf heel wat ervaring mee

groetjes jeltien

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:59

Tsja, join up opzich vind ik niks mis mee, zolang je hem fatsoenlijk beheerst.
Ik heb nog ergens een Paard&Co liggen waar ook iets van Monty Roberts in staat, en ook over zijn speciale halsters.
Even zoeken hoor.