Wat hij precies doet is: Er gaat 1 iemand in het midden staan met de longeerlijn en de longeerzweep, en de ander loopt aan de buitenkant. Die zet hem op het rondje, en dan laat ze op het midden voor de hoek los en dan ... STOP!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Brendageene schreef:Dit doet mijn paard ook, hij zet zijn hoofd naar binnen en begint dan gewoon keihard achteruit te rennen, zodat je hem dus onmogelijk naar voren krijgt. Wat goed helpt is hem heel goed opsluiten tussen de zweep en de longe. Als hij echt z'n bui heeft maak ik eerst een klein rondje en loop ik schuin achter hem met de zweep gelijk achter zijn kont. Dan maak ik het rondje steeds groter maar blijf heel erg op zijn kont gericht. Als ik voel dat hij naar buiten wil trekken (hij gaat meestal eerst opzij en dan achteruit) maak ik een ophouding met de longe en corrigeer ik met mn stem. Lukt het hem toch om uit te breken dan laat ik hem gewoon doorgaan met achterwaarts lopen totdat hij dat zat is. Zo leert hij dat achteruit gaan ook werken is en is hij het snel zat. Let er wel op dat je paard dan waarschijnlijk vanzelf weer nieuwe trucjes gaat verzinnen, mijn paard begint nu met snel wegspringen en dan proberen juist naar buiten weg te draaien![]()
Ga ook nooit te lang door, als hij een rondje braaf loopt gelijk stoppen en uitgebreid belonen. De keer erna vraag je 2 rondjes en zo bouw je het langzaam uit. Ook niet teveel focussen op het longeren, ook blijven rijden en wandelen enzo, longeer hem niet te vaak (max 2 keer per week) want hij vind het schijnbaar al niet zo'n leuk iets. Ik longeer mijn paard overigens in een gewone bak, heb geen mogelijkheid tot afzetten en het lukt me wel om hem te longeren ondanks zijn trucjes. Veel succer ermee!
Ididit schreef:zorg dat ie in ieder geval die hoek niet in kan kruipen!
ga idd eens vroeg naar stal en longeer alleen als de bak leeg is. Als je nou eens onder de X gaat staan, helpt dat niet?
Verder zou ik een beetje oppassen met dingen uitproberen, gewoon even iemand erbij halen die sterk genoeg is en genoeg verstand van longeren heeft en die jullie kan helpen...
suc-6