[AR] [LO] paard staat stil met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LufMiejHorse

[LO] paard staat stil met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 22:39

Een vriendin van mij heeft een paard, en die is heel sterk gebouwd, dus is hij super sterk. Haha! Hij is natuurlijk heel lief, alleen met longeren weet ze echt niet wat ze met hem aan moet. Verdrietig Ik heb het vandaag geprobeerd, en ik weet het ook niet echt eigenlijk.
Wat hij precies doet is: Er gaat 1 iemand in het midden staan met de longeerlijn en de longeerzweep, en de ander loopt aan de buitenkant. Die zet hem op het rondje, en dan laat ze op het midden voor de hoek los en dan ... STOP!!! Vork Haha! Dan staat hij op de nood-rem. En dan gaat hij recht voor je stilstaan, en als je dan naar de zijkant wil lopen dan draait hij mee zodat ik hem niet kan slaan met de zweep. En het is geen bang heid of niet weten wat hij moet doen want hij kan het wel, hij zit ons alleen vreselijk in de maling te nemen. Dus toen probeerde we het zo, zij liet weer los, en dan liet ik hem meteen doorlopen. Maar dan stopte hij weer bij de hoek, ging hij in de hoek stilstaan, maar toen werd ik boos en ging ik met de longeerzweep achter hem aan. Ik tik alleen tegen zijn kont en dan springt hij keihard opzij (waardoor ik bijna op de grond lig Bloos ) Dus toen deden we het weer, en liet ik hem meteen doorlopen, na een kwartier deed hij het in die 2 hoeken maar zodra hij op de open ruimte kwam bij het midden, ging hij weer stilstaan en voor me staan, en als ik dan naar de zijkant wou lopen om hem een tik te geven dan sprong hij weer opzij, en gaat hij naar achteren lopen, waardoor hij mij meetrekt, want hij weet dondersgoed dat hij sterker is. Weten jullie misshien wat wij moeten doen? Tipzs? Graag... Haha!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-05-05 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel + verduidelijkt

LufMiejHorse

Re: ...Longeruh...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:57

...Niemand... Huilen ?????

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:02

tja met zo'n titel kun je niet verwachten dat je veel reacties gaat krijgen.
Verder zou ik de longe vrji lang laten en zorgen dat je naast het paard komt te staan bij zijn borstkast zeg maar, van hieruit kun je hem makkelijker naar voren drijven.
En je moet ook streng zijn, dus niet dat hij de ene keer naar je toe mag komen en de volgende keer weer niet.
Dus ook streng zijn in het naar voren drijven, hij moet gewoon naar voren als jij dat wil.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:44

hij stopt zeg maar in te hoek,?? dan zou ik geen hoeken maken voor hem om te stoppen, afzetten met balken of lint, en vragen of een ervaren iemand even wil helpen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:51

Hard slaan Ja *om maar even verder te gaan op het niveau van de titel*
Maar idd wat manonutjuh zegt, zorgen dat je geen hoeken meer hebt en dus een cirkel maken.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:46

Dit doet mijn paard ook, hij zet zijn hoofd naar binnen en begint dan gewoon keihard achteruit te rennen, zodat je hem dus onmogelijk naar voren krijgt. Wat goed helpt is hem heel goed opsluiten tussen de zweep en de longe. Als hij echt z'n bui heeft maak ik eerst een klein rondje en loop ik schuin achter hem met de zweep gelijk achter zijn kont. Dan maak ik het rondje steeds groter maar blijf heel erg op zijn kont gericht. Als ik voel dat hij naar buiten wil trekken (hij gaat meestal eerst opzij en dan achteruit) maak ik een ophouding met de longe en corrigeer ik met mn stem. Lukt het hem toch om uit te breken dan laat ik hem gewoon doorgaan met achterwaarts lopen totdat hij dat zat is. Zo leert hij dat achteruit gaan ook werken is en is hij het snel zat. Let er wel op dat je paard dan waarschijnlijk vanzelf weer nieuwe trucjes gaat verzinnen, mijn paard begint nu met snel wegspringen en dan proberen juist naar buiten weg te draaien Clown
Ga ook nooit te lang door, als hij een rondje braaf loopt gelijk stoppen en uitgebreid belonen. De keer erna vraag je 2 rondjes en zo bouw je het langzaam uit. Ook niet teveel focussen op het longeren, ook blijven rijden en wandelen enzo, longeer hem niet te vaak (max 2 keer per week) want hij vind het schijnbaar al niet zo'n leuk iets. Ik longeer mijn paard overigens in een gewone bak, heb geen mogelijkheid tot afzetten en het lukt me wel om hem te longeren ondanks zijn trucjes. Veel succer ermee!

LufMiejHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:40

Brendageene schreef:
Dit doet mijn paard ook, hij zet zijn hoofd naar binnen en begint dan gewoon keihard achteruit te rennen, zodat je hem dus onmogelijk naar voren krijgt. Wat goed helpt is hem heel goed opsluiten tussen de zweep en de longe. Als hij echt z'n bui heeft maak ik eerst een klein rondje en loop ik schuin achter hem met de zweep gelijk achter zijn kont. Dan maak ik het rondje steeds groter maar blijf heel erg op zijn kont gericht. Als ik voel dat hij naar buiten wil trekken (hij gaat meestal eerst opzij en dan achteruit) maak ik een ophouding met de longe en corrigeer ik met mn stem. Lukt het hem toch om uit te breken dan laat ik hem gewoon doorgaan met achterwaarts lopen totdat hij dat zat is. Zo leert hij dat achteruit gaan ook werken is en is hij het snel zat. Let er wel op dat je paard dan waarschijnlijk vanzelf weer nieuwe trucjes gaat verzinnen, mijn paard begint nu met snel wegspringen en dan proberen juist naar buiten weg te draaien Clown
Ga ook nooit te lang door, als hij een rondje braaf loopt gelijk stoppen en uitgebreid belonen. De keer erna vraag je 2 rondjes en zo bouw je het langzaam uit. Ook niet teveel focussen op het longeren, ook blijven rijden en wandelen enzo, longeer hem niet te vaak (max 2 keer per week) want hij vind het schijnbaar al niet zo'n leuk iets. Ik longeer mijn paard overigens in een gewone bak, heb geen mogelijkheid tot afzetten en het lukt me wel om hem te longeren ondanks zijn trucjes. Veel succer ermee!

Juist dat doet dat paard ook opzij en achteruit enz. Ja, dat vind ik wel een goed idee, gewoon achteruit laten lopen. Binnekort gaan we een keer vroeg naar de manege, want dan is de bak leeg. Dan kunnen we hem gewoon achteuit laten lopen. Bedankt voor de tip! De rest ook bedankt. Wij gaan het proberen, en we halen ook de eigenaar van de manege erbij als het niet lukt. Die lukt het vast wel Pling

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:33

zorg dat ie in ieder geval die hoek niet in kan kruipen!
ga idd eens vroeg naar stal en longeer alleen als de bak leeg is. Als je nou eens onder de X gaat staan, helpt dat niet?

Verder zou ik een beetje oppassen met dingen uitproberen, gewoon even iemand erbij halen die sterk genoeg is en genoeg verstand van longeren heeft en die jullie kan helpen...

suc-6 OK dan!

LufMiejHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 16:50

Ididit schreef:
zorg dat ie in ieder geval die hoek niet in kan kruipen!
ga idd eens vroeg naar stal en longeer alleen als de bak leeg is. Als je nou eens onder de X gaat staan, helpt dat niet?

Verder zou ik een beetje oppassen met dingen uitproberen, gewoon even iemand erbij halen die sterk genoeg is en genoeg verstand van longeren heeft en die jullie kan helpen...

suc-6 OK dan!

Jah, dat gaan we inderdaad doen, iemand erbij halen. Maar als ik op de X ga staan, dan heeft hij vrije ruimte en gaat hij heel hard achteruit lopen, waardoor hij mij meesleept Bloos
Dus maarja, we gaan het gewoon proberen en we halen er iemand bij die sterk genoeg is voor dat beessjuh Tong uitsteken