Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
astridvh schreef:Nu kwam dus iemand naar mij toe die zei dat je dus absoluut geen paard mag longeren aan het touwhalster, is alleen maar om mee te wandelen.
fallstar schreef:Ik vind touwhalsters echt vreselijk eng.. helemaal niet stevig ofzo.. voor longeren poedersuiker je toch het beste een kaptoom of een stevig (leren) halster gebruiken.
fallstar schreef:Ik vind touwhalsters echt vreselijk eng.. helemaal niet stevig ofzo.. voor longeren poedersuiker je toch het beste een kaptoom of een stevig (leren) halster gebruiken.
Allegra schreef:Maar waarom zou je je paard niet vastzetten aan een touwhalster? Het halster breekt niet als ie gaat hangen ofzo, maar de musketon van het halstertouw wel.
Tender schreef:Allegra schreef:Maar waarom zou je je paard niet vastzetten aan een touwhalster? Het halster breekt niet als ie gaat hangen ofzo, maar de musketon van het halstertouw wel.
het touw achter de oren werkt ongelovelijk scherp in, dat is o.a. ook de kracht van het touwhalster.
Je kunt je voorstellen dat als je paard gaat hangen dat zijn volle gewicht in druk zo ongeveer op die 2 touwtjes achter zijn oren komt, dat is niet fijnen dan druk ik me nog heel netjes uit!
De musketon zal uiteindelijk wel breken, maar tegen die tijd heeft je paard zich echt al behoorlijk zeer gedaan. En hoewel een gewoon halster natuurlijk ook niet fijn is, is het voor het vastzetten wel te verkiezen boven ene touwhalster!
verder zou ik bij het longeren met een touwhalster denk ik wel de lijn aan de zijkant van het halster vast maken: als je dan druk moet nemen om de lijn, dan "sleur" je niet het halster om het hoofd heen met als gevolg dat je druk uitoefent op plaatsen waar dat helemaal niet modig is en geen durk uitoefent op plaatsen waar dat juist wenselijk is. Als je de lijn ergens aan de knoop naast de neus vast kan maken dan werkt een ophouding precies in aan de andere kant van het hoofd, en zul je optimaalk resultaat hebben.
Zelf kies ik ervoor om met een kaptoom te longeren, maar ik denk niet dat als je het goed doet met een touwhalster, dit schadelijk zal zijn