[AR] [LO] longeeren gaat neit doe ik wat verkeerd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

coolekikker

[LO] longeeren gaat neit doe ik wat verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 14:34

heey..?

als ik mijn paardjuh ga longeeren dan gaat me paard met ze kont naar mij toe en dan kan ik neit verder want ze blijft gewoon zo staan en loopt ndan achteruit naar mij toe..!
ik weet hier echt geen raad meer mee hebben jullie nog wat tips voor mij...?
ik heb gewoon een gewonne longeerlijn geen speciaale dingen

dank je wel alsvast Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 13-05-05 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissetje

Re: longeeren gaat neit doe ik wat verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:50

mss kan er even iemand langs je paard meelopen Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:19

Denk dat je t best hulp kunt vragen aan iemand die er veel ervaring mee heeft, wij kunnen achter de computer niet zien wat jij verkeerd doet. Longeer je met zweep? Als je paard met z'n kont naar je toe gaat staan houd dan de zweep erbij en zorg dat ie geen kans krijgt om stil te gaan staan. Is dit paard al eens eerder gelongeerd?als ie het nog niet kent zou het handig zijn als er eerst iemand naast mee kan lopen zodat het paard weet wat de bedoeling is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:20

pardon?? Verward hij draait zijn kont naar je toe en loopt achteruit? Wat dacht je van hem eens kennis te laten maken met de longeerzweep. Dit vind ik van wel erg weinig respect getuigen.

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:26

weet niet hoe je je longeerlijn vastmaakt, maar als je met hoofdstel longeerd kan je de longeerlijn vastmaken aan alleen de binnenste bitring. goed de zweep erachter houden, en ook verheffen met je stem zodra je merkt dat het misgaat. Als hij een paar keer doorheeft dat je dit niet pikt is het meestal gauw over. zorg er ook voor dat je in een lijn bent met de kont van het paard en niet met zijn hoofd. Als je recht vooruit kijkt moet je naar hetv paard zijn kont kijken. Zo drijf je hem als ware vooruit

hoop dat het werkt, veel succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:45

pol013 schreef:
pardon?? Verward hij draait zijn kont naar je toe en loopt achteruit? Wat dacht je van hem eens kennis te laten maken met de longeerzweep. Dit vind ik van wel erg weinig respect getuigen.

Dit doet een paard als je hem gelegenheid geeft door niet in de goede positie te staan en getuigd niet van gebrek aan respect . Het is pure verwarring. Longeerder geeft niet duidelijk aan wat de bedoeling is.
Longeren kun je het beste leren van iemand die het voordoet en met je mee kan lopen om dingetjes te verbeteren. Belangrijk is eerst de pony van je af te drijven terwijl je naast zijn zij loopt, hij moet voor je uit bewegen. Dan geef je steeds meer lijn en neem je positie tegen over zijn zij op afstand. Logeerzweep (of kort zweepje met een touwthje wat je kunt laten knallen als je geen longeerzweep hebt) wijst naar de hakken van het paard. Nu moet je van boven af gezien, geen moment voor de schouder van het paard komen, want dan kan hij dus stoppen, omkeren en wat dan ook.
Als je pony dan toch zo komt te staan als je beschrijft, gewoon weer op nieuw aanzetten door hem voorwaarts van je af te drijven (met zweep tegen de staart bv) terwijl je wat opzij stapt. Denk erom dat de lijn daarbij eerst strak staat, zodat het niet de verkeerde kant op van je af kan draaien!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:09

Ben het helemaal eens met Lusitana, veel paarden "kunnen niet" gelongeerd worden, luisteren niet, doen niet wat ik zeg, niet omdat het paard niet wil maar omdat hij er gewoon geen bal van snapt.
Veel mensen hebben geen flauw idee dat als je gaat longeren en je in je achterhoofd houdt hoe paarden met elkaar omgaan en hoe ze reageren op een bepaalde positie ten opzichte van elkaar, vrijwel ieder paard te longeren is (mits ze normaal in een kudde zijn opgegroeid)
Mensen gaan met een longeerzweep in de bak staan, letten totaal niet op waar ze staan en schreeuwen en knallen met de zweep terwijl als je goed op je paard let je geen zweep of stem nodig hebt om een paard te laten doen wat je wil. Lichaamstaal is genoeg!

Wij hebben op stal ook een jong paard, was erg "vervelend" met longeren, kon niet linksom want dan kwam hij stel overeind.
Na 2 keer met hem bezig te zijn geweest snapte hij wat de bedoeling was en ging super braaf linksom in stap draf en galop (zonder stem of slaan).

Wat ik probeer te zeggen met dit hele stuk, kijk eerst eens naar jezelf, lees een goed boek over longeren, bedenk waar je staat ten opzichte van je paard en welke signalen je geeft. Vraag er hulp bij van iemand die ervaren is met longeren en dan moet het gaan lukken.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:13

Koblenz schreef:
weet niet hoe je je longeerlijn vastmaakt, maar als je met hoofdstel longeerd kan je de longeerlijn vastmaken aan alleen de binnenste bitring. goed de zweep erachter houden, en ook verheffen met je stem zodra je merkt dat het misgaat. Als hij een paar keer doorheeft dat je dit niet pikt is het meestal gauw over. zorg er ook voor dat je in een lijn bent met de kont van het paard en niet met zijn hoofd. Als je recht vooruit kijkt moet je naar hetv paard zijn kont kijken. Zo drijf je hem als ware vooruit

hoop dat het werkt, veel succes

pardon?!
NOOIT doen! lijkt me niet erg leuk voor het paard als het bit voluit naar 1 kant getrokken word.
tenzij je een braaf paard hebt wat totaal niet aan de longeerlijn trekt,maar dan nog zou ik het persoonlijk nooit doen.

altijd je longeerlijn door de buitenste ring doen en zo terug naar je touw!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:16

Afbeelding
zo moet het dus wel

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:19

als je de longeerlijn door de buitenste ring doen en zo terug naar je touw vraag je het paard naar buiten toe en is het logisch dat hij gaat keren

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:23

Koblenz schreef:
als je de longeerlijn door de buitenste ring doen en zo terug naar je touw vraag je het paard naar buiten toe en is het logisch dat hij gaat keren

lijkt mij niet.
zo word de druk verdeeld over beide bitringen.

we kunnen hier wel een uur over bekvechten maar iedereen heeft verschillende meningen hier over,van astrid moest ik het ook altijd zo doen.

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:28

ja das waar iedereen heeft een eigen mening, en als je paard braaf is met longeren ben ik het totaal met je eens. Mijn eigen paard longeer ik altijd met zo een bitstukje. Maar paarden die draaien maken gebruik van die verdeelde druk. Als de longeerlijn aan de binneste bitring zit krijgen ze niet de kans om te draaien. Ik wist dat ook nooit tot ik een paard aan het longeren was dat ook steeds ging draaien. Mijn instructeur zij toen dat ik het zo moest proberen, en dat werkte onwijs goed. hij heeft het niet meer gedaan. Maar goed ik zal het er verder niet meer over hebben. dit moest ik ff kwijt Lachen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:30

ik wil je best geloven hoor Haha!
maarjah iedereen heeft eigen meningen..gelukkig maar,anders werd de wereld ook maar saai Knipoog

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:30

beautylover schreef:
Koblenz schreef:

lijkt mij niet.
zo word de druk verdeeld over beide bitringen.

we kunnen hier wel een uur over bekvechten maar iedereen heeft verschillende meningen hier over,van astrid moest ik het ook altijd zo doen.

En als ik het bij Lammert Haanstra zo doe, krijgt hij een rolberoerte Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:36

vertel *LOL*

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:44

dit staat er in mijn encyclopedie van een groen paard longeren:

bevestiging van de longe aan het trenshoofdstel:
Het is heel belangrijk dat de longe op de juiste manier wordt bevestigd.U mag nooit de longe alleen aan de binnenste trensring vastmaken,omdat u dan het bit uit de mond van het paard kunt trekken.Het is beter de haak van de longe onder de kinriem en door de trensriem te halen en dan aan de longeriem vast te maken.Een andere mogelijkheid is de longe door de binnenste trensring te steken en aan de buitenste trensring te bevestigen.

niet dat ik alles altijd geloof uit een encyclopedie,maar dit geloof ik toch wel!
ik mocht vroeger geen paard longeren hoor als ik dat aan 1 bitring vastdeed. Haha!

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:58

ach ja ieder zijn eigen mening zoals je al zij Lachen;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:28

ik heb een paardje staan bij mij op de wei waarvan de persoon waaran die is ok zei dat zij niet te longeren is , met lijn en zweep niet rond te krijgen

dus ik pak lijntje en wijs met mijn voorhand en besluit met mijn achterhand en de pony loopt de sterren vd hemel ...

soms ligt het aan de plaats vd longeerder

ik heb een shet die door vreemden echt niet te longeren is hij valt ze aan en ze kunnen slaan wat ze willen maar daar trekt hij zich echt niks van aan
terwijl als ik er bij ben iedereen hem longeren kan ..

in dat geval ligt het echt aan het respect wat hij heeft bij de betreffende persoon
heeft gewoon scheit aan de wereld ...

mijn tip haal een ervarender persoon bij
en laat die kijken hoe jij staat en welke taal je hoe uitspreekt to je pony , misschien sta je verkeerd , geef je de verkeerde (lichaams) taal en misschien neemt hij je gewoon vierkant in de maling ..

succes

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:05

beautylover schreef:
vertel *LOL*

Bij Lammert moeten we de longeerlijn door de binnenbitring halen, achter de neusriem (hoge of gecombineerde neusriem, de bovenste) langs halen en weer terug het klipje aan de longeerlijn doen.
Zodat je zeg maar weinig druk op het bit hebt, en meer op de neus.

In sommige gevallen doet hij hem wel op 2 bitringen maar dan slaat hij hem een slag om de buitenbitring heen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:01

Ik heb je topic verplaatst naar UZ.

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:44

Mariek87 schreef:
beautylover schreef:
vertel *LOL*

Bij Lammert moeten we de longeerlijn door de binnenbitring halen, achter de neusriem (hoge of gecombineerde neusriem, de bovenste) langs halen en weer terug het klipje aan de longeerlijn doen.
Zodat je zeg maar weinig druk op het bit hebt, en meer op de neus.

Zo dat is inderdaad een veel beter idee. Dat ga ik morgen ook ens proberen Lachen

Victory

Re: [LO] longeeren gaat neit doe ik wat verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:21

is het niet een idee je paard eerst helemaal los te longeren? Zodat je zelf zonder hinder van de lijn kan zoeken naar de juiste posietie ten opzichte van het paard? je moet dan wel de bak afzetten of een longeerton hebben, anders is er te veel ruimte voor het paard. Dit heel loswerken, hier zijn een heleboel boeken over. Als je paard dat eenmaal kan kun je er een lijn aan doen. Misschien ook een idee om eens te proberen. Lachen

Victory

Re: [LO] longeeren gaat neit doe ik wat verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:23

[quote="Victory"]Dit heel loswerken quote]

Dit heet: loswerken.

Sorry voor mijn spelling van het bericht hierboven.