[AR] longeren?:S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anouk1993

longeren?:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 13:38

hoi allemaal
hoe kan ik my paard beter leren longeren? Gestoord
ze is 9 en onder het zadel ( gaat goed) Clown

graag tips!

groetjes,anouk! Bloos

elmiran

Re: longeren?:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:51

iemand die er veel ervaring mee heeft het voor laten doen.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 14:07

elmiran schreef:

asjeblieft dat weet ik nu wel! Boos!
mij vader helpt ook altijd!!!!!! als jullie daar nu eens mee ophouden!!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:11

anouk1993 schreef:
elmiran schreef:

asjeblieft dat weet ik nu wel! Boos!
mij vader helpt ook altijd!!!!!! als jullie daar nu eens mee ophouden!!

wij kunnen van achter de computer niet zien wat er verkeerd gaat. En je geeft ook zeer weinig informatie misschien is het slim om eens 2 of 3 longeer lesjes te nemen ... Daar kun je een hoop tips krijgen die voor jou en jou paardje belangrijk zijn ...

paardengek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:32

das waar :S wij kunnen zo niet zien wat er fout gaat
groetjes

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:02

als je duidelijk vertelt wat er mis gaat tijdens het longeren, willen we best wat anders adviseren dan hulp zoeken, maar als jij alleen maar vraagt hoe je haar beter kan longeren, is dat toch echt alleen maar door er hulp bij te zoeken..
Tenzij er iets specifieks fout gaat tijdens longeren (als paard bijvoorbeeld steeds naar je toe gaat staan), dan kunnen we wel wat tips geven.

Dus misschien is het handig om je vraag wat duidelijker te stellen als je een ander antwoord wilt dan: hulp zoeken.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:02

Als je hulp vraagt kan je verwachten dat er reacties worden gegeven waar je (in jou ogen) niets mee kan, dan hoef je toch niet meteen zo bot te reageren?
In ieder geval moet je duidelijke aanwijzingen geven, zodat je je paard niet in verwarring brengt.
Ach en verder, veel blijven oefenen met overgangen, dan komt het vanzelf wel goed, en zo niet kun je je paard bijvoorbeeld met z'n tweeen longeren. Lachen

P.s Ik weet natuurlijk niet wat hij doet, is hij niet voorwaarts genoeg, begrijpt hij het niet, is hij te snel, luistert hij niet naar je. Dus dan weet je ook niet zo goed wat voor tips je moet geven Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:39

Wat meer informatie is wel zo handig wil je een gepast antwoord krijgen.
Verder kan deze beter naar UZ verplaatst worden, ik heb even getemt Lachen

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:15

nou mijn paard kan dus nie echt goed longeren war je onder verstaat dat je regelmatig de bak uit word gesleept }>
en hij ( ZIJ) komt ook vaak naar my toe en de op de linkerhand wil ook niet want dan keert ze weer om! Bloos

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:16

anouk1993 schreef:
hoi allemaal
hoe kan ik my paard beter leren longeren? Gestoord
ze is 9 en onder het zadel ( gaat goed) Clown
nou mijn paard kan dus nie echt goed longeren war je onder verstaat dat je regelmatig de bak uit word gesleept }>
en hij ( ZIJ) komt ook vaak naar my toe en de op de linkerhand wil ook niet want dan keert ze weer om!

graag tips!

groetjes,anouk! Bloos

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:25

misschien is het goed om er iemand bij te hebben die meekijkt (en een beetje verstand van paarden heeft), op die manier kan die persoon een goed beeld vormen over wat er nou precies fout gaat tijdens het longeren en wanneer je pony naar jou toe komt en wanneer je pony aan de sleep wil gaan met jou.
Dan weet jij een volgende keer ook goed waar je op moet letten, en wanneer je het best al in kan grijpen om te voorkomen dat je pony met jou aan de haal gaat.

Tips:
als je paard naar jou komt gelopen, betekent dat, dat jij niet op de goede plek ten opzichte van je paard staat en je paard niet voorwaarts genoeg is. Je kunt dan het best direct de longeerzweep erbij pakken en een paar zwiepers maken, zodat je paard van schrik weer terug op z'n plek loopt.

Verder sowieso met hoofdstel aan longeren, en als je paard dan nog de kans krijgt om je mee te slepen, zorgen dat ie de bak niet uit kan, of een gedeelte van de bak afzetten zodat hij niet weg kan.
Verder kun je het best zorgen dat je wat longeerlijn over hebt tijdens het longeren, waar je wat speling op hebt zeg maar, zodat je daar een flinke ruk aan kan geven, wanneer hij er vandoor wil rennen. Dat heeft veel meer effect dan gewoon gaan trekken, want je paard is toch sterker dus die wint dat met gemak.

Hoop dat je er wat aan hebt! meer kan ik even ook niet goed uigelegd krijgen. Succes ermee!

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:34

bedankt mikkie
dat van naar je toelopen ZWEEP doe ik ok wel en het helpt nu wel Haha!

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:35

Pfoeh, dat klinkt niet echt fijn, ik snap dat je er een beetje gek van wordt! Knipoog
Dus je meent echt dat je paard je de bak uit sleept?! Ziek
Dat gaat wel heel erg ver zeg, longeer je met bit of gewoon met halster? Je kan beter gewoon met hoofdstel longeren, dan heb je meer controle. Misschien kun je ook een longeercirkel uitzetten, zodat hij niet zoveel vrijheid heeft om zijn eigen weg te gaan. Als hij naar je toekomt kun je hem het beste met je hand of de zweep terug naar de goede plek 'sturen'. En als hij omdraait moet je onmiddelijk reageren, en hem weer de andere kant op sturen, eventueel met een tikje als hij dan nog niet luistert. Ik vind het een beetje moeilijk om het zo via de computer uit te leggen, dus ik hoop dat je het een beetje bepgrijpt. Bloos
Ik denk wel (als ik het zo hoor) dat het bij dit paard nodig is dat je een beetje hard optreedt, jij bent de baas! Dus heb vooral geen medelijden, dat heeft hij ook niet met jou. Knipoog
P.s Mijn tip is nog steeds om samen met iemand te gaan longeren, die je ook op je fouten kan wijzen. Clown

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:43

ja, met een hoofdstel longeren dat ga ik eens proberen thnx voor de tips en ik snap het hoor! Haha! thnx! Vriendjes zijn?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:08

Verplaatst van VMR naar UZ.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:31

Je kan ook de bak afzetten met een aantal longeerlijnen, balkjes er onderleggen om duidelijk aan te geven dat hij er niet door kan, en evt pionnen neerzetten. En vervolgens je paard helemaal los longeren. Hierdoor heb je geen last van de lijnen die in de weg zitten en kan je zelf leren op welke plek je het beste kan staan of lopen om wat van je paard gedaan te krijgen. Je kan je stukken vrijer bewegen. Als hij los goed te longeren is, kan je er weer een lijn aan doen, en als je dan hetzelfde doet als toen hij los was, zal hij gewoon luisteren. Als je paard namelijk draait, zoals jij zegt en je hebt er een longeerlijn aan, kun je hele gevaarlijke situaties krijgen. Zeker als hij buitenom draait!!
Probeer het eens. Lachen