[AR] [LO]Tips voor longeren gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thirz

[LO]Tips voor longeren gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 21:23

Wij zijn een nieuw paard van 3 aan het beleren. Nou heeft ze de vervelende eigenschap om te gaan klieren bij het longeren. De ene hand gaat op zich nog wel, maar zodra je van hand veranderd begint het: ze stopt, draait zo van je weg, dat je recht tegenover dr staat en dus niets meer kan. Ook kan ze tijdens de galop weggalopperen van de volte, zodat je door heel de bak wordt getrokken. Heel vervelend, omdat het iedere keer zo'n strijd met dr wordt. We geven haar ook afwisseling, de ene keer los in de bak, aan de hand wandelen enz.
Maar longeren hoort er ook bij! Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Katja op 08-05-05 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Puera

Re: Tips voor longeren gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:48

Voor jonge paarden is het handig om een longeerring af te zetten met een afmeting van ongeveer 15 bij 15. Het jonge paard kan zo mooi aanleuning zoeken aan de afzetting en kan er niet zomaar vandoor gaan en de longeur de bak voor slepen. Je kunt heel eenvoudig een longeerring maken van bijv. rood/wit afzetlint en 1 hindernispaal. Je zet de ring uit in de hoek van de bak. De vorm van de longeerring is vierkant. ( Haha! )

Als je paard stopt en wegdraait is er overduidelijk een communicatieprobleem. Je kunt 2 dingen doen: je moet heel snel reageren en je paard voorwaarts houden. Desnoods zet je 'm meteen in draf of galop, maar hij moet voorwaarts! Sluit het paard op in een denkbeeldige driehoek die loopt vanaf je hand met de longe naar het paard en je andere hand, waarmee je je paard met de longeerzweep opsluit. Net als bij rijden is voorwaarts het sleutelwoord. Blijf achter het schouder van het paard. Kom je ervoor, dan is dit een 'hulp' die 'terug' betekend. Of je zet iemand bij het hoofd van het paard die het eerst begeleid.

Bij beleren hoort ook belonen. Doet het paard iets goed, uitgebreid belonen. Doe alsof het paard iets fenomenaals heeft gedaan. Geloof me, het werkt. Knipoog
Als het niet lukt, blijf dat niet te lang omprutsen en schroom niet om hulp in te roepen van een expert/professional. Met het beleren kun je veel maken of breken en ik hoef je niet te vertellen dat een goede basis essentieel is. Succes ermee!

Katja

Re: Tips voor longeren gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:26

Verplaatst van VMR naar UZ.

Lola4913

Re: [LO]Tips voor longeren gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:48

Voorwaarts is inderdaad het sleutelwoord.
Wat ik nog toe kan voegen aan porscherider's uitleg is de manier waarop je je longeerlijn kan vastmaken.
Als je de longeerlijn door de binnenste bitring doorsteekt en je laat hem achter de oren van het paard langslopen. Waarna je hem aan de buitenste bitring vastmaakt. Dan heb je meer te zeggen.
Als hij dan uit wil breken kun je hem beter op de volte houden. Vaak weet het paard na enkele keren dat hij het niet meer van jou wint en geeft hij het op. Dan kan je weer de longeerlijn op de oude wijze vastmaken.
Longeer met zachte hand en gebruik alleen de kracht als het nodig is.
succes Lola

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:50

Ok, dat is het proberen waard! Thanx!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:27

Citaat:
Als je de longeerlijn door de binnenste bitring doorsteekt en je laat hem achter de oren van het paard langslopen. Waarna je hem aan de buitenste bitring vastmaakt. Dan heb je meer te zeggen.

Dat zou ik juist niet doen. Als het paard trekt, wordt het bit hoog in de mond getrokken(tegen de kiezen aan) en de longeerlijn geeft extra druk achter de oren. Een paard begrijpt niet waar die druk vandaan komt en hoe hij die druk kan ontlopen.

Kies liever voor een kaptoom of longeer met een halster onder het hoofdstel (het gaat er in het begin slechts om dat hij leert om op de circel te blijven).

Zorg voor een helper die aan de buitenkant van de circel met het paard mee loopt en het paard aan een halstertouwleidt . Op die manier kan het paard niet omdraaien. Je maakt het ongewenste gedrag (omdraaien) lastig en het gewenste gedrag (op de circel lopen) aangenaam (geen druk).

Als je je paard daarbij ook genoeg beloont én op de juiste momenten beloont, zal hij snel genoeg doorhebben wat de bedoeling is. Zonder hem pijn te doen of bang te maken.

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:08

tja thirz> die manier van vastmaken gebruiken wij ook op de manege (zo boven de oren langs) je hebt dan meer te zeggen (en omdat we daar geen bitstukjes hebben!) maar ik weet niet of dat handig is voor haar.. aan de ene kant > als ze stout is kan je dat goed corrigeren en je hebt dan ook veel te zeggen, aan de andere kant idd die druk achter de oren... (miss tog ff overleggen met nel?)
ow en als de nieuwe manier van vastmaken nie mag wil ik me best opofferen om een aantal rondjes mee te rennen hoor (en we kunnen ook nog een keer de bak afzetten.. miss dat dat ook helpt)
verder heb ik nie egt meer ideeen.. (bij een hond als ie iets doet wat die niet mag en je laat terwijl die dat doet een sleutelbos NAAsT hem vallen, schrikt hij. meestal doet hij dat dan niet meer... maarja luna is geen hond!)

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:26

Ik longeer mn paardje altijd met een dubbele teugel.. Zo hebben we haar ook beleerd: eerst aan de lange lijnen en zo onder het zadel. SChakel iemand in die er ervaring mee heeft en oefen een paar keer op een braaf paardje e gan dan samen lekker aan de slag.

De bak afzetten en voorwaards houden zijn super tips!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:25

Je kunt mischien een longeercirkel maken. Als je een bak afzet is het meestal een vierkantje, ik denk dat een cirkel in jouw geval wel makkelijker is.

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 19:59

Nou, heb t vandaag weer geprobeerd. Heb als eerste de longeerlijn anders vastgemaakt. Voelde wel duidelijk een verschil, kan haar beter corrigeren! Dus das positief. Ze heeft nog wel een paar keer geprobeerd om weg te draaien, maar door haar goed voorwaarts te houden, is het geen gehele chaos geworden! Verder wil ik het ook zeker nog eens met een dubbele longeerlijn gaan proberen.
En straks kunnen we dan van een volleerd paard gaan genieten!

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:03

t ging idd egt super goed! op een paard klienigheidjes na Haha!
soms wat draaien nog , maar al veel minder dan eerst (alleen maar op die ene moeilijke hand.. vreemd, wat is er moelijker aan linksom rondjes lopen dan rechtsom?)

dreamhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 08:37

Ik had precies het zelfde met mijn verzorgIJslander, iemand heeft mij toen ook geholpen maar iedere keer gaat het vooruit als het nog steeds niet gaat moet je het maar zeggen dan geef ik je tips

Kimmy

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:40

Vindt het alleen vreemd dat de op de rechterhand makkelijker is, dan op de linker. Zou haar rechterhand dan beter ontwikkeld zijn? En zou ik dan meer op de linkerhand moeten longeren?

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:56

je kunt de longeerlijn ook via de neusriem vast maken. ze heeft dan niet alleen de druk in de mond. je doet hem dan eerst door de binnenste bitring en dan door de neusriem en dan weer vastklikken aan de longeerlijn.
je kunt ,als ze in ieder geval voorwaarts blijft lopen ,ook een beetje bijzetten (niet te veel) en dan aan de binnenkant iets meer stelling vragen.
en net wat porschrider al zei in een driehoeksvorm werken in een afgezette circel je moet dan zorgen dat je zelf richting de achterhand van het paard loopt hoe meer je naar voren loopt denk het paard dat het rustiger moet lopen of stoppen.
veel succes er mee!!!

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:34

Ik denk zelf dat het goed is een paard eerst te laten begrijpen dat hij rondjes moet lopen en hem de commando;s van het stoppen en voorwaards te leren zonder een lijn. Dus helemaal los. je hebt alleen een longeercircel of vierkant, longeerzweep of een touw nodig. geef het paard het goede voorbeeld en loop mee. Als het paard draait kan je veel sneller reageren dan met een lijn er aan. En daarbij raakt het paard er ook niet in verdraait als hij buiten om draait. Als het paard begrijpt wat je bedoeld met longeren, kan je er gewoon een lijn aan doen. Als je maar dezelfde hulpen geeft. Ook ben ik een voostander van het longeren met de dubbele longeerlijn. je kan dezelfde hulpen geven als op het zadel en hem terwijl hij loopt zo veel vrijheid of bijzet geven als je wil. Mijn paard is hier enorm gespierd en soepel van geworden in een hele korte tijd.

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 19:48

In principe luistert ze goed naar mijn commando's, ze gaat in stap/draf/galop als ik dat wil. Maar af en toe heeft ze een vreselijk koppige bui (tis een haflinger) en dan vooral op de linkerhand probeert ze onder het longeren vandaan te komen door van de cirkel af te gaan! Maar met een dubbele longeerlijn hou ik haar beter op dr plek?

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:09

een dubbele longeerlijn is inderdaad ook een fijne methode. het werk net als Victory al ze net als onder het zadel. je buitenlijn is dan als het ware je been. de lijn gaat achter het achterbeen door. doordat deze achterdoor loopt is het paard ook meer opgesloten waardoor hij minder snel weg kan. want als hij toch weg wil kun je hem doordat je die twee lijnen hebt makkelijk corigeren (zelfde effect als je gewone teugels)

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:04

Hmm, het lijkt me een prima methode! Heb het ook al eens gezien op een manege. Maar zal er voorzichtig mee beginnen, misschien in het begin even iemand die ernaast loopt. Zal verslag doen als ik het heb uitgeprobeerd!!

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:28

is goed hou ons op de hoogte.
succes ermee!!!

Bianz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:11

Hey Thirz! Nou ik heb je bezig gezien en het gaat echt al veel beter!! Luna is echt al een stukje rustiger! Hahaha en als ze er even geen zin meer in heeft altijd onthouden: 't komt al goe!
x Bianz

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:08

wat heb je dan nu eigenlijk uitgeprobeerd? met de dubbele longe in een cirkel?

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 19:40

Ik heb allereerst de bak afgezet en de longeerlijn anders vastgemaakt: door het binneste bit over dr hoofd naar de buitenste. Dat ging prima, zo kon ze niet ver bij me vandaan lopen en trok ze me ook nie door heel de bak heen.
De andere keer had ik de bak niet afgezet, maar had ik iemand erbij gevraagd. Zodra ze aanstalte maakte om van de volte af te gaan, hield ik dr goed voorwaarts. En als ze stopte liet ik de helper aan de buitenkant meelopen. Dit ging prima, en na een tijdje deed ze het helemaal alleen heel braaf!
Komende keer wil ik met een dubbele longe proberen, zodat ook haar achterhand goed getraind wordt.

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:43

Citaat:
stopte liet ik de helper aan de buitenkant meelopen.

uhum.. de helper meld zich! (alsof ik der slaafje ben... een iets, een tss....)

Bianz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:57

Hahaha Annemijn; zou groom je beter passen dan helper??? Maar vertel even hoe het gaat met de dubbele longe Thirz! x Bianz

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:07

ja dat klinkt al beter dan, De Helper.. dat staat zo laag, zo mn hulpje achtig! *LOL* dus thirz, voortaan ben ik je Groom!
of gwoon annemijn mag ook!