[AR] [LO]wie longeert met dubbelle longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonie

[LO]wie longeert met dubbelle longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 23:10

graag jullie ervaring hier over en jullie mening en de plus en de min punten hier van

1manier2

Re: wie longeert met dubbelle longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:24

Ik longeer niet vaak, alleen als ik niet kan rijden. Maar het voordeel van longeren met dubbelle longe is dat je 2 teugels hebt, net als bij gewoon rijden. Je kunt dus het paard naar links EN naar rechts laten kijken, en krijg je jouw paard veel losser, rechter en soepeller dan met 1 lijn longeren. Je moet er alleen wel een beetje handig in worden, maar dat is bij heel veel dingen zo.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:30

2 teugels wil ik het niet echt noemen. die buitenlijn hangt toch meestal wat losser (anders trek je het hoofd elke pas naar buiten Haha! )

enige nadeel wat ik ken is dat je het moet leren, tis in het begin best een geklungel!! vooral met omdraaien Bloos. dus als je het wil gaan leren zou ik het de eerste paar keren met z'n 2-en doen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:34

het kost inderdaad enige oefening van goede begeleiding maar de voordelen van dubbele longe levert de winst op!!

ook moet je een geoefend oog hebben en snelheid met je handen om op de juiste momenten te kunnen spannen en aanspannen.
het is een echte training net als dressuur onder zadel..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:37

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

marina

Re: [LO]wie longeert met dubbelle longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:51

Ik heb het weleens geprobeerd, maar het is lastiger als dat ik dacht! Ik vind het heel moeilijk om gelijke druk te nemen op beide lijnen.
Ik oefen het nu dus bijna nooit meer, alleen onder begeleiding Lachen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:10

ik longeer ook met een dubbele longe, het moeilijke vind ik dat de buitenste longe als deze achter het paard langsloopt steeds beweegt met het naar voren zetten vh been. Dan krijgt de pony iedere keer een rukje in haar mond.
De longe bovenlangs laten lopen wil ik niet want ik wil haar achterhand begrenzen. Iemand ideeen?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:44

Ik longeer ook wel is met dubbele longe Lachen..Vind het wel fijn vooral omdat ik er ook wat recht kan stellen enzo en dat nogal nodig is bij haar Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:15

Albertine_N schreef:
ik longeer ook met een dubbele longe, het moeilijke vind ik dat de buitenste longe als deze achter het paard langsloopt steeds beweegt met het naar voren zetten vh been. Dan krijgt de pony iedere keer een rukje in haar mond.
De longe bovenlangs laten lopen wil ik niet want ik wil haar achterhand begrenzen. Iemand ideeen?

Ik longeer mijn pony met dubbele longe als ik hem niet kan trainen voor de kar. Ik heb een longe waarvan de uiteinden uit koord bestaan. Hetzelfde materiaal als een pessoateugel. Aan het uiteinde zit een knipper die ik vast maak aan de ogen van het schoftje en aan het bit bevestig ik de andere knipper waaraan een soort katrol zit. Daardoor krijg je nooit problemen zoals het rukje in de mond wat jij noemt. Ik zal proberen een keer een foto te plaatsen waarop te zien is hoe ik het bevestig heb. Ik moet er wel even bij vertellen dat de longe van mijn buurman is die hem speciaal heeft laten maken voor het trainen van zijn tuigpaarden.

Het is een mooie trainingsmethode voor als je een keertje niet kunt rijden, maar je moet er wel even aan wennen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:36

Afbeelding

Afbeelding

Zo'n ding dus Pling

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:03

als ik longeer (meestal 2x per week doe ik dat sinds kort met dubbele lijnen. mijn paard loopt onder het zadel wat moeilijk aan de rechterteugell en hierbij kan ik dit primacorriceren. het kost wel wat oeffening want in het begin zat ik er regelmatig mee in de knoop af en toe heb ik er iemand bij en het gaat super

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:17

Dus al ik t goed begrijp vangt die katrol de schok op? Ik heb ook een longeerlijn van koord, maar ik vraag me af of ik de musketon door de katrol heen zal krijgen

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:05

Met dubbele longe longeer ik ook met van die katrolletjes (heb alleen m'n nieuwe paard nog niet aan de dubbele longe gehad).
Maar die katrolletjes voorkomen niet dat je paard elke pas in zijn mond wordt getrokken als je de buitenlijn te strak houdt! Je merkt het snel genoeg als je hem te strak houdt, dan kijkt hij elke pas even naar buiten met zijn hoofd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:53

Albertine; Wij doen hem áltijd over de rug, gewoon achter het schoftje langs. Sturen? Alleen op de buitenteugel. Zo is de manier van rijden hier. Als je buitenteugel dan achterlangs gaat heb je geen goed contact en kan je dus ook niet goed inwerken.

Met dubbele longe kan je je paard laten buigen, wat met andere hulpteugels en fratsen onmogelijk is.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:19

Zoals MoniqueT dus. Bedankt voor de foto MoniqueT!!

@Sjonniej: Door de longe ook eens achterlangs te doen kun je een paard wat beter opsluiten. Maar Je kunt de buitenteugel ook inderdaad achter het schoftje langs doen.

Ook longeren blijft natuurlijk een kwestie van goed voelen wat er gebeurd. Dus de ene keer zul je wat meer druk moeten nemen dan de andere keer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:25

Ibalia; Aangespannen heb ik ook die lijn achter zijn kont niet en krijg ik hem ook via aanroepen en opvangen er goed onder van achteren. Dus dan is dat aan de longe ook geen probleem Lachen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:18

Klopt Sjonnie, ik gebruik die lijn achter zijn kont dan ook niet om hem op te sluiten, maar hij is zo groot dat die lijn over zijn rug erg hoog loopt. Dat vind ik gewoon lastig.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:35

Ik heb maar ponietjes, dus daar heb ik geen last van.
Maar onze manier van sturen is zo dat het onmogelijk is om de lijn achter zijn kont langs te doen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:15

Sjonniej hoe stuur je dan precies : buitenhand even strak als de binnen is recht door, buitenhand naar voren is (op de linkerhand) linksaf, buitenhand naar achteren is rechtsaf?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:44

Buitenhand áltijd op de plaats houden. Alleen verplaatsen als de wending groter of kleiner moet worden. Maar zodra het paard het gewenste doet, hand weer terug.
Met de binnenhand een ophouding voor stelling. Is de stelling goed? Dan hangt de binnenteugel los. Stelling weer minder, ophouding en weer los.

Mijn buitenteugel is mijn stuur, mijn binnenteugel alleen voor stelling te vragen. Als ik dus geen goed contact aan de buitenkant heb, is mijn stuur weg.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:41

Dus als je rechtuit gaat heb je op beide teugels gelijke spanning.
Ik ben zelf geneigd om rechts wat meer spanning te nemen. Ik moet dan even goed opletten en concentreren om hem recht te krijgen. Het heeft even geduurd voor ik de goede knoppen gevonden had maar dat gaat gelukkig nu goed.
Bij mijn buurman liep Jorrit zo recht als hij maar kon dus het lag echt aan mij. Ach gut

Ik ga ervan uit dat je de buitenhand niet stug neerzet maar de mond ook volgt (dat doe je ook als je erop zit)

Ik heb namelijk wel even om moeten schakelen van op het zadel naar uit het zadel.

Ik ga donderdagavond het gelijk even uitproberen. Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:09

Ibalia; Natuurlijk ga je mee met de mond. Als je je hand vastzet wil je paard na 3x helemaal niet meer lopen, als hij tenminste een beetje aan zijn eigen waarde denkt Knipoog
Ik heb zelf totaal geen problemen met het omschakelen van op het paard en op de wagen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:52

Als wij met de lange lijnen oefenen gaat de rechter leidsel inderdaad door het schoftje over de rug maar als ik longeer met dubbele longe gaat de buitenlonge achter de achterhand langs.

Ik vind dat twee totaal verschillende manieren die ik ook op twee totaal verschillende manieren gebruik.

Werk aan de lange lijnen (ook op de volte) is voor mij werken aan de lange lijnen. Werk aan een dubbele longe is simpelweg longeren maar dan veel intensiever.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 23:54

ik heb het van de week voor het erst geprobeert maar het ging niet zo als het moest

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:26

Onze hackney's worden bijna alleen maar aan de dubbele longe getrained. Ook altijd de buitenteugel over de rug heen, anders heb je geen constante verbinding met de mond. Katrolletjes gebruiken we niet, die halen we altijd direct van de lijn af. Onze ervaring is dat die juist nog wel eens stroppen, en zeker als je de buitenteugel over de rug doet, want dan hangt de katrol aan het longeerschoftje op zijn kop. Wij halen de lijn gewoon door de ogen heen en dat schuift genoeg, beter als een katrol.
Als je de achterhand van een paard wil opsluiten kun je beter een pessoateugel gebruiken of een broek aan doen en niet de buitenteugel erachter door. Pling