annemariev schreef:Dan heb je het inderdaad verkeerd begrepen. Monty werkt volgens de onderlinge taal van de paarden. Hij begint met en aantal paarden met een join up om een goede leiderschapspositie te krijgen met het paard. Een join up duurt (goed uitgevoerd) nooit langer dan 3 a 4 minuten. De signalen die het paard toont laten ze ook zien wanneer je 2 paarden die elkaar niet kennen bij elkaar zet. Het is een soort aftasten. Leiderschap krijg je als het je gegeven wordt, dominantie is een afgedwongen verhouding. Join up is geen dominantie. het paard wordt gevraagd om naar je toe te komen, niet gedwongen. Join up kun je ook doen in de wei, of bijvoorbeeld in stal.
Je doet een join up niet bij ieder paard. Ook in de show doet hij het niet bij alle paarden. Alleen daar waar het hem en het paard kan helpen. Vooral was dit duidelijk bij de mishandelde paarden waar hij mee gewerkt heeft tijdens de show. Je kunt het de eigenaren vragen, de paarden waren na de show ongelofelijk vooruitgegaan. Dat kan alleen maar als je je werk goed doet in volledig vertrouwen en welbevinden van het paard.
Ik versta dominantie niet als een afgedwongen verhouding. Verder ben ik het volledig met jou beschrijving eens.
Ik weet dat Monthy werkt vanuit de onderlinge taal van paarden. Ik heb de boeken gelezen en ook gebruikt bij mijn eigen paard, ben hier heel erg gelukkig mee.
Toch weet ik zeker dat hij heeft beschreven dat in de eerste instandsie het paard de mens als een roofdier zal zien in de ring. Die houding nemen we aan. Gaande weg als er signalen van overgaven zijn vanuit het paard (kouwen, slikken, hals laag) gaat de mens communiceren met het paard via zijn bekende lichaamstaal. Dit geeft het dier vertrouwen. Hierdoor zal het zonder angst de keus maken bij je te komen. de join up.