[AR] [NH] Join-up en Monty..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

[NH] Join-up en Monty..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:42

Misschien is de titel niet zo duidenlijk maar ik zal het even uitleggen.
Ik heb al heel veel dingen en meningen gehoort over de join-up, maar daar hoef ik het niet over te hebben.
Ik heb gezien en gehoort dat Monty Roberts heel vaak begint met een Join-up (Toen hij in Ahoy was deed hij dat ook, met de paarden die hij net in de ring kreeg).
Nou hoor ik dus dat een join-up eigenlijk een soort straf is. Dat je het paard "uit de kudde weg jaagt" omdat hij iets heeft gedaan wat echt niet goed is.
Maar waarom doet Monty dan een join-up als er net een paard in de ring komt die nog niets heeft gedaan?
Voor mij is het een beetje dubbel.. Misschien dat het aan mij ligt, maar ik wil graag weten waarom Monty een join-up doet voordat het paard ook maar 1 beweging verkeerd heeft gezet..?

Alvast bedankt Lachen
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 05-05-05 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

A10

Re: Join-up en Monty..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:57

Uhh, ik geloof dat hij zo een ruimte creeert die voor zowel hem als het paard prettig is. Monty laat zien hoe groot zijn persoonlijk ruimte is.
(net zoiets als wannneer een vreemde heel dicht bij je komt staan, dat geeft een beklemmend gevoel)

Ik geloof dat het zoiets is, maar er zijn hier vast mensen die daar meer vestand van hebben

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:59

Maar als dat zo is he, heeft een join-up dan 2 verschillende redenen? Of begrijp ik het dan verkeerd?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:23

Ik geloof dat dat de enige reden is.. Verward

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:55

Zijn ruimte creéren van 15 m. Daarbij hoeft het paard daarbij niet te rennen.

De join-up heeft als doel een onderdanig paard dat enkel moet luisteren naar die gene die de join-up doet. Ik zeg altijd de doel is een slaafs onnatuurlijk paard.

chaai

Re: [NH] Join-up en Monty..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:09

het doel van een join up is dat het paard weet op welke plaats het staat. de rangorde wordt bepaald zeg maar. het paard geeft bepaalde signalen af ten teken dat het je vertrouwt, en ermee instemt dat jij de leider bent. van een slaafs onnatuurlijk paard is hier naar mijn idee geen sprake

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:19

Er wordt door veel mensen verschillend over gedacht wat join up nu precies is. Onder join up verstaat men het moment dat het paard zelf de beslissing neemt om naar je toe te komen. Dit kan in een weide, een round pen, maar ook op stal.

Samen met Ian Vandenberghe geven wij join up trainingen van Monty Roberts. Een join up in bijvoorbeeld een roundpen mag eigenlijk niet langer duren dan 3 a 4 minuten. Het is de natuurlijke communicatie van paarden. Zet 2 paarden die elkaar niet kennen bij elkaar in de wei en ze gaan met lichaamstaal kijken wie er de leidende positie heeft.
Dit doe je ook met een join up. Het is absoluut geen straf maar in paardentaal een onderlinge afstemming. Dit zie je ook in kuddes. Ga je het paard inderdaad (zoals wij wel horen) 1,5 uur wegsturen, tja, dan is het geen plezier meer maar straf.

Een join up is absoluut niet bij alle paarden noodzakelijk. Heb je al een goede band met je paard dan hoef je het niet echt te doen. Het is wel een goed middel om je leiderschap duidelijk te maken (geen dominantie).

Het is wel belangrijk dat je het goed doet, want anders kun je de verkeerde boodschap overbrengen.

veel succes!

Annemarie van der Toorn

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:48

Ik heb het een beetje anders begrepen. Als wij als mens een paard opjagen, zal het ons altijd zien als roofdier en vluchten. Dit is wat Monthy doet. Hij jaagt op het dier zoals een roofdier zou doen, tot dat het zich overgeeft en eigenlijk zegt, ik kan niet meer, eet me maar op. En op dat moment gaat Monthy paarden taal spreken, door zich te ondspannen en een uitnodigende houding aan te nemen, die een ander paard ook aan neemt als hij zegt: kon maar bij mij. het paard zal dan eerst twijvelen, of misscgien zelfs weer weglopen. dan opnieuw jaagt hij het paard weg, het dier zal zich steeds sneller overgeven en uiteindelijk uit zichzelf beslissen dat hij mij die mens in het midden wil zijn, daar is hij het beste af, want bij hem vandaan gaan zogt er voor dat hij steeds moet rennen. Als het paard ter hoogte van je schouder is met zijn neus heb je een join up. En vanaf dan gaat het paard begrijpen dat het fijn is bij de mans, en weet het ook al dat de mens zijn lijder is. Monthy heeft immer de regie wanneer het paard moet rennen en mag stoppen. Hierna komt het deel van het paatd overal aanraken en met hem door de bak lopen. En inderdaat dan kan je er zo op gaan zitten. het paard heeft namelijk de mens volledig als leider geaccepteerd.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:49

Sorry, het bovenstaande is een beetje slordig getypt. Lachen

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:30

Dan heb je het inderdaad verkeerd begrepen. Monty werkt volgens de onderlinge taal van de paarden. Hij begint met en aantal paarden met een join up om een goede leiderschapspositie te krijgen met het paard. Een join up duurt (goed uitgevoerd) nooit langer dan 3 a 4 minuten. De signalen die het paard toont laten ze ook zien wanneer je 2 paarden die elkaar niet kennen bij elkaar zet. Het is een soort aftasten. Leiderschap krijg je als het je gegeven wordt, dominantie is een afgedwongen verhouding. Join up is geen dominantie. het paard wordt gevraagd om naar je toe te komen, niet gedwongen. Join up kun je ook doen in de wei, of bijvoorbeeld in stal.

Je doet een join up niet bij ieder paard. Ook in de show doet hij het niet bij alle paarden. Alleen daar waar het hem en het paard kan helpen. Vooral was dit duidelijk bij de mishandelde paarden waar hij mee gewerkt heeft tijdens de show. Je kunt het de eigenaren vragen, de paarden waren na de show ongelofelijk vooruitgegaan. Dat kan alleen maar als je je werk goed doet in volledig vertrouwen en welbevinden van het paard.

jespie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:25

hoe dan in de stal ???

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:25

Bij de term join up denken de meeste mensen aan het proces waarmee je in een roundpen aan de slag gaat. Join up zelf is het moment waarop het paard besluit om uit eigen beweging naar je toe te komen.

Ik zal proberen om je kort uit te leggen hoe je dat op stal kunt doen, alhoewel het makkelijker is om het te laten zien...
Je bent in stal en je kijkt je paard in de ogen je lichaam is 'groot', dat wil zeggen rechtop en je armen een beetje van je lichaam af. op het moment dat je paard naar je kijkt, je ziet staan, maak je je passisef. Passief wil zeggen dan je je schouder langzaam wegdraait van je paard n je ogen 'glijden' weg. Je neemt enkele passen bij je paard vandaan. Wanneer je dit goed doet zal het paard naar je toe komen en je ook op stal overal gaan volgen.

Het is niet het makkelijkste om mee te beginnen, omdat het erg nauw luistert.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:05

annemariev schreef:
Dan heb je het inderdaad verkeerd begrepen. Monty werkt volgens de onderlinge taal van de paarden. Hij begint met en aantal paarden met een join up om een goede leiderschapspositie te krijgen met het paard. Een join up duurt (goed uitgevoerd) nooit langer dan 3 a 4 minuten. De signalen die het paard toont laten ze ook zien wanneer je 2 paarden die elkaar niet kennen bij elkaar zet. Het is een soort aftasten. Leiderschap krijg je als het je gegeven wordt, dominantie is een afgedwongen verhouding. Join up is geen dominantie. het paard wordt gevraagd om naar je toe te komen, niet gedwongen. Join up kun je ook doen in de wei, of bijvoorbeeld in stal.

Je doet een join up niet bij ieder paard. Ook in de show doet hij het niet bij alle paarden. Alleen daar waar het hem en het paard kan helpen. Vooral was dit duidelijk bij de mishandelde paarden waar hij mee gewerkt heeft tijdens de show. Je kunt het de eigenaren vragen, de paarden waren na de show ongelofelijk vooruitgegaan. Dat kan alleen maar als je je werk goed doet in volledig vertrouwen en welbevinden van het paard.

Ik versta dominantie niet als een afgedwongen verhouding. Verder ben ik het volledig met jou beschrijving eens.

Ik weet dat Monthy werkt vanuit de onderlinge taal van paarden. Ik heb de boeken gelezen en ook gebruikt bij mijn eigen paard, ben hier heel erg gelukkig mee.
Toch weet ik zeker dat hij heeft beschreven dat in de eerste instandsie het paard de mens als een roofdier zal zien in de ring. Die houding nemen we aan. Gaande weg als er signalen van overgaven zijn vanuit het paard (kouwen, slikken, hals laag) gaat de mens communiceren met het paard via zijn bekende lichaamstaal. Dit geeft het dier vertrouwen. Hierdoor zal het zonder angst de keus maken bij je te komen. de join up.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:12

Dominantie versta ik als: Leiderschap, veiligheid en vertrouwen uitstralen naar het paard. je zeker en gemakkelijk bewegen.

van nature hebben dominante paarden dit van zichzelf. de leider van de kudde gedraagd zich stabiel en rustig. Dit geeft de kudde een reden dit paard te vertrouwen en te volgen. Dit maakt rivalen onder de indruk zodat ze een gevecht uit de weg gaan. het bezitten van lichamelijke kracht en snelheid is dus ook belangrijk als het wel op een gevecht aankomt.
Als ik dit zonder enige agressie op mijn paard kan overbrengen, ben ik dominant. is hij dit ook, ga ik een strijd aan puur via lichaamstaal. ben ik sterk genoeg in al deze kwaliteieten, zal deze strijd niet lang duren. het paard zal instictief mij vertrouwen en zich veilig voelen.
dat versta ik onder dominantie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 02:50

Wat betreft Monty Roberts en de Join-up. Waarom de join-up? MR overbluft het paard via de Join-up voordat het paard ook maar de kans krijgt om uit te vinden wie er voor hem staat. Eerst intimideren, dan pas proberen om vriendjes te worden. En het ligt in de aard van het paard om te proberen vriendjes te worden, omdat er geen ander optie over blijft. Geen vriendjes worden betekend namelijk dat de kans erg groot is uitgestoten te worden uit de kudde. En in dat geval is dat je doodsoordeel, alleen komen te staan is dodelijk. Je bent een veel groter mikpunt voor vijandelijke aanvallen dan in een kudde.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:01

Hoi Annemariev,

zou jij misschien in een paar zinnen kunnen omschrijven wat de term join-up betekent? Ben op zoek naar een 'positieve' omschrijving zegmaar... en als het kan, ook van Follow-up.

Quincy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:31

Ik denk dat de joinup een goede basis is om mee te werken. Ik denk dat als je dit met je paard doet je paard je dankbaar is, omdat paarden heel kieskeurig zijn naar anderen. Als jij d.m.v een joinup laat zien dat je de paardentaal begrijpt en dus laat zien dat je een sterke leider bent je paard alleen maar blij is en opgelucht, omdat een goede leider ervoor zorgt dat de kudde goed te eten krijgt en de kans op roofdieren verkleint. Op het moment dat jij een join up doet is het paard blij dat je zijn taal spreekt.

Bij mij op de manege staat een dominante hengst, de eigenaar heeft toen ook een join up gedaan en je kan gewoon zien aan dat hengstje dat ie trots is op zijn leider als ze aan het rijden zijn, het zijn echt maatjes met zijn tweeen, terwijl de hengst eerst alleen maar aan het uitzoeken was wie een betere leider was en dus voor meer overlevingskansen kon zorgen.
Mensen die de joinup als een straf zien zien het denk ik vanaf een mens zijn oogpunt en niet die vanuit een paard. Op de demonstratie van MR kon je heel duidelijk zien dat de paarden hem precies begrepen en vaak blij waren dat er iemand was die hun taal sprak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 00:51

En ik heb mensen op een andere manier een nog betere verstandhouding met hun paard zien hebben dan via de Join-up. Bijvoorbeeld de methode Parelli: ook daar wordt rekening gehouden met natuurlijk paardengedrag, en de methode Parelli gaat verder dan die join-up voordat je met een paard begint. Parelli biedt oplossingen voor heel veel dingen, niet alleen het rechtzetten van de verhoudingen voordat je met een paard begint. Je kunt moeilijk bij iedere discussie die je met je paard hebt weer die round pen induiken.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:27

MustangS schreef:
Misschien is de titel niet zo duidenlijk maar ik zal het even uitleggen.

Ik heb al heel veel dingen en meningen gehoort over de join-up, maar daar hoef ik het niet over te hebben.
Ik heb gezien en gehoort dat Monty Roberts heel vaak begint met een Join-up (Toen hij in Ahoy was deed hij dat ook, met de paarden die hij net in de ring kreeg).
Nou hoor ik dus dat een join-up eigenlijk een soort straf is. Dat je het paard "uit de kudde weg jaagt" omdat hij iets heeft gedaan wat echt niet goed is.
Maar waarom doet Monty dan een join-up als er net een paard in de ring komt die nog niets heeft gedaan?
Voor mij is het een beetje dubbel.. Misschien dat het aan mij ligt, maar ik wil graag weten waarom Monty een join-up doet voordat het paard ook maar 1 beweging verkeerd heeft gezet..?

Alvast bedankt Lachen

volgens mij dwalen we een beetje af, en komt het hier weer uit op een discussie van meningen, wat, naar mijn idee, een beetje zinloos is Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:51

Het maakt niet uit of het nu een discussie van meningen wordt, het feit dat de TS zich al dingen begint af te vragen is al een teken dat ze begint te twijfelen...