[AR] [Lo] PROBLEEM: pony niet echt nageeflijk tijdens het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

[Lo] PROBLEEM: pony niet echt nageeflijk tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:16

mijn pony heeft vroeger wel hoog in de dressuur gereden (Z2) maar nadat zij een half jaartje heeft gedient als manege pony heb ik geregeld dat ik haar niet netjes nageeflijk loopt... ze heeft gewoon die drang naar beneden niet meer... ookal rijd ik haar voorwaarts en houd ik lichte druk op de teugels.... ( scherpe bitten e.d doe ik niet aan.. rijd haar met een watertrensje) zij zoekt zelf de ruimte niet op.. ze steekt haar hoofd gewoon in de lucht... en loopt gewoon lekker verder.. zo kan ze wel anderhalf uur door lopen als het haar uitkomt... zonder ook maar een keer lekker nageeflijk te zijn.. denken jullie dat ik daar aan kan oefenen ... zonder te rijden bijvoorbeeld met longeerwerk of grondwerk of iets dergelijks?? ik longeer haar ook regelmatig met dubbele longe en af en toe met een slof ( aan de longe).. ook met lichte druk niet strak!!!!
ik zou graag willen dat mijn pony op een lekker vriendelijke manier nageeflijk word... het gaat er niet om dat zij de sterren van de hemel loopt.. zij is ook al 24 .. maar gewoon dat het lekkerder loopt!!! iemand tips???
groetjes keshia
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 05-05-05 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Re: PROBLEEM: pony niet echt nageeflijk tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:27

Nageeflijkheid komt vanuit de achterhand.
Als je haar goed over de achterhand rijdt, komt het nageeflijk zijn vanzelf. Als ze dus niet goed over de achterhand loopt, wordt ze ook niet nageeflijk Lachen Dus... Werk aan de winkel Knipoog

Nageeflijkheid is dat het paard nageeft, toegeeft. Dat krijg je dus niet door hem van voren vast te houden dan wel vast te knopen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:33

Ik zou even het rijden laten rusten en met grondwerk bezig houden..
Vraag veel stelling op de grond, en oefen veel met wijken voor de druk (wending om voor en achterhand enz. enz.)
Wees creatief op de grond en dan zal je paardje vanzelf wel wat losser worden Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:20

rustig longeerwerk waarbij ze wel actief is! Evt met touwtjes maar deze laag vastmaken en niet te strak. Kun je haar niet gewoon over de rug rijden?

keshia

Re: [Lo] PROBLEEM: pony niet echt nageeflijk tijdens het wer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 12:34

dat is juist het probleem.. ze wil niet naar beneden toe... ookal laat ik de teugels wat langer en probeer haar van achter naar voren te rijden.... ze is daar te veel voor in haar mond getrokken in de periode dat ze manege pony was.... ik heb haar namelijk al in het z gereden... maar weet me nu eventjes geen raad meer.. misschien dat ik binnenkort maar weer wat lessen neem met haar...

in ieder geval bedankt voor jullie tips.. heb ook al wat informatie verzameld over vrijheidsdressuur denk dat ik me daar binnenkort in ga verdiepen lijkt me erg leuk....
de basis beheerst mijn pony heel goed... zoals stap draf galop op commando en halthouden en achterwaarts..... ook voetjes geven en tellen kan ze... nu de rest dus nog:)
maar in ieder geval bedankt voor alle tips.. zal kijken wat ik er allemaal mee kan.... groetjes keshia