[AR] [LO] longeren met 2 bijzetten goed of slecht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

positiefo

[LO] longeren met 2 bijzetten goed of slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:14

ik zou graag willen weten of longeren met twee bijzetten goed of slecht voor je paard?
Laatst bijgewerkt door Oscar op 04-05-05 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

positiefo

Re: longeren met 2 bijzetten goed of slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:52

?

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:53

Voor een paard wat er wat aan heeft en er goed op reageerd is het zeker goed, mits je het goed gebruikt.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:34

ik weet niet helemaal hoe jij je vraag bedoelt, maar met hulpteugels is het vaak het geval, dat als je ze juist/correct gebruikt ze best goed voor je paard kunnen zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:37

Je bedoelt denk ik zowel aan de rechterkant als aan de linkerkant bijzetten, inplaats van met 1 bijzet van onder de buik naar het bit?

Het is niet per definitie goed of slecht. Hangt af van het soort paard, de manier waarop en het doel. Misschien kun je even nader toelichten wat je precies van plan bent te gaan doen en wat je wilt bereiken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:26

Ik heb je topic verplaatst naar UZ.

positiefo

Re: [LO] longeren met 2 bijzetten goed of slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 08:43

oke!

axdevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:54

Mijn paard reageert goed op 2 bijzetteugels aan de longe.
Je kan ook een slofteugel gebruiken als je een goeie longeersingel hebt.
Heb ik ook goede ervaring mee.

Een 'lomp' paard bij ons liep altijd 'dronken' aan de longeerlijn, totdat we 2 bijzetteugels erop zetten.
Toen was ie zo nuchter! Knipoog

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:47

Normaal heb ik hem zo aan de longe lopen. (zie foto)
Met twee bijzetteugels die ik vrij laag aan de singel doe. en aan de binnenkant 3 a 4 gaatje korter vanwege de buiging van de hals naar binnen. Als je ze aan de hoge ringen van de longeersingel doet dan hebben ze weinig nut vind ik.

Afbeelding

axdevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:28

ja zo heb ik m ook meestal lopen, maar dan de longeerlijn aan t bit met zo'n longeerstukje.
als ik m met slof longeer dan zet ik m wel hoger

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:52

zo'n longeerstukje kan gaan scharen, je kan beter de longeerlijn direct aan het bit bevestigen . ( zie ook het boek van lommert haanstra)

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:24

lees het boek van Lammert Haanstra en ga verder trainen met n touwtje. Ik doe dit al zolang ik longeer*7 jaar* en heb t boek pas n half jaar geleden ontdekt. In dit boekje staat precies hoe je t touwtje moet gebruiken om n ideale werking te verkrijgen.

Succes!

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:48

pandabeertje schreef:
Normaal heb ik hem zo aan de longe lopen. (zie foto)
Met twee bijzetteugels die ik vrij laag aan de singel doe. en aan de binnenkant 3 a 4 gaatje korter vanwege de buiging van de hals naar binnen. Als je ze aan de hoge ringen van de longeersingel doet dan hebben ze weinig nut vind ik.

Afbeelding

daar ben ik het niet mee eens. Mijn paard draagt zijn hals zeer laag van zichzelf. Dus ik begin met de bijzet laag, om los te komen, en zet hem steeds een stukje hoger. Zo kan ik mijn paard steeds verder oprichten. Ik longeer overigens niet met bijzet, maar met de dubele longeerlijn. Dit heeft hetzelfde princiepe, behalve dan dat ik hem alle kanten uit kan buigen met alleen maar lichte bewegingen van mijn handen en ophoudingen kan maken zoals die ook zijn onder het zadel. Mijn paard wil ook nog wel eens er gewoon even uit vliegen, en met bijzet kreeg hij dan een enorme klap in zijn mond en zette hij zijn rug vast. Met de dubbele longeerlijn ga ik gewoon even mee met zijn beweging en pak hem daarna weer op.
Wel wil ik zeggen dat je niet met bijzet je paard zomaar hoog op kan vouwen. Eerst laag beginnen, je paard moet wel eerst goed over zijn rug lopen, voor je kan verwachten dat hij zich opricht. Lang laag longeren is heel goed voor je paard, maar hoog niet per devinitie slecht.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:49

Sorry, zie nu dat ik er ook gelijk de hele foto bij heb. was niet de bedoeling, weet nog niet helemaal hoe alles werkt op dit vorum, vandaar.