[AR] Vierringtrens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

[AR] Vierringtrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 21:43

Hoe werkt een vierringtrens precies?
En wat is de reden dat je met een vierringtrens wel "mag"/kunt mennen (als alternatief voor de stang) en met een gewone trens niet?

Napie

Re: [AR] Vierringtrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:57

De vierringstrens werkt ook in achter de oren van het paard, dat doet een gewone trens niet.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:45

ik heb een vierringtrens. mij is verteld dat hij net weer wat vriendelijker is dan een gewone trens. waarom je met een gewone trens niet mag mennen weet ik niet. een vierringstrens zet je ook niet vast zeg maar, die hangt gewoon 'los' in de mond.
ik heb hem trouwens alleen omdat mijn pony echt niet wilde lopen met een stang. de ander in het span heeft wel gewoon een stang.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 12:21

napie schreef:
De vierringstrens werkt ook in achter de oren van het paard, dat doet een gewone trens niet.

Lijkt me vreemd, want het bit heeft geen hefboom.
Ben je niet in de war met een pessoa?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:10

laura2span schreef:
waarom je met een gewone trens niet mag mennen weet ik niet.

Naar mijn weten mag je met een gewone trens gewoon mennen. Alleen zou het niet zo veilig zijn ivm ontbreken van hefboomwerking en kinketting,maar dat heb je met een vierringtrens ook niet

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:45

nee albertine met een gewone trens mag je niet mennen. althans niet officiëel. er zal geen agent zijn die je aan houdt omdat je een trens in hebt maar als je op wedstrijd controle krijgt heb je wel degelijk een probleem. bij het koetsiersbewijs moest ik ook met een vierringstrens rijden anders mocht ik niet op examen.
ik heb ook een tijdje met een gewone trens gereden om het te testen en omdat het zo goed ging moest ik toen dus echt op zoek. en dat valt niet mee, een vierringstrens in shetlandmaat.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:19

Met een gewone trens mag je ook aan menwedstrijden meedoen, geen enkel probleem, mits het een paardvriendelijke trens is.
Een vierringstrens is bepaald niet zachter dan een normale trens.
Juist doordat hij los in de mond ligt werkt de vierringstrens juist scherper in en ligt, zeker bij onervaren paarden, te onrustig in de mond.

Geen enkele trens zorgt voor druk achter de oren.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:27

dat is vreemd want ik heb uit duitsland een vierringstrens moeten halen omdat het niet mocht ik mij verteld. maar nu begin ik wel te twijfelen. het koetsiersbewijs mocht ik echt niet doen met een gewone trens. zit daar dan nog verschil in?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 23:14

Nescio heeft dus afgelopen weekend voor het eerst een bandje getrokken (ging erg goed! Zie link in onderschrift), ik weet nog niet of ik 'm ook voor de wagen wil zetten. Maar stel nou dat dat gaat gebeuren, wat zou dan een goede keus zijn qua bit?
Z'n gewone trensje waar hij ook op gereden wordt (dubbelgebroken watertrens), zo'n vierringtrens en dan ongebroken (werd mij aangeraden met een argument erbij waar ik wel in kan komen) of toch een simpel stangetje?
Ik ben een beetje huiverig voor een al te groot verschil in inwerking met z'n normale bit omdat hij er nog wel eens een handje van heeft om te steigeren als hij teveel begrensd wordt aan de voorkant naar zijn zin, een stang durf ik zelf dus niet zo goed aan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:18

Ik ben erg voor gewoon een stangetje voor de wagen.
Zelf rijd ik op een pony, op gewoon een enkelgebroken bitje. En die loopt voor de wagen met een liverpoolstangetje.
Ik vind dat je voor de wagen die hefboomwerking gewoon nodig hebt.
En een vierringstrens vind ik nu niet bepaald vriendelijk, dan zou ik nog liever een gewoon stangetje willen gebruiken. En dan de leidsels gewoon in bovenste gat.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:40

Er zit ook veel verschil in stangen. Je zou eens rond kunnen kijken. Ik heb eentje van kunstof en ook iets dikker als de standaard liverpool. Op de standaard stang was ze erg onrustig en kruiperig. Dat werd beter met een stukje zeem, maar nog niet helemaal goed. Dit bit is prima Ja

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:22

Het mag alletwee de volgende foto's zij van het WK karlstetten 2003

Tobias Bucker's pony Danyloo op een vierringtrens:
Afbeelding

En Yvo van Geert Bongers. Niet heel erg duidelijk, maar hij loopt hier op een gewone bustrens.

Afbeelding

Van iedere pony is een foto van zijn hoofd gemaakt behalve van Yvo dus, handig Haha!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:44

@ margreet: wees maar niet te huiverig voor een stang, mijn pony heeft ook een gevoelige mond en is ook een heethoofd, maar ze doet het op een stang prima. Ik rijd sinds kort met een elleboogstang.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:31

Op het plaatje lijkt die vierringtrens helemaal niet goed te zitten.
Volgens boek koetsiersbewijs en Bartels hoort deze zo te zitten:
de losse ringen worden aan de bakstukken gegespt en de bitstoten aan de vaste ringen. Bij paarden met een zachte mond worden de bakstukken en bitstoten aan beide ringen gegespt.

Naar mijn mening krijg je bij de eerste methode bij het aannemen van de leidsels druk op de bakstukken en zo dus werking achter de oren. Ik had er een mooi plaatje van maar kan die niet vinden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:13

Ja het lijkt erop dat de leidsel aan beide ringen zit, terwijl het bakstuk maar aan een ring is vastgemaakt. Heb nog wel een andere foto van deze combi, maar die zet ik er wel vanavond op.
Hij is er trouwens wel wereldkampioen meegeworden Lachen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:29

die zit inderdaad wel vreemd.
ik heb ook even een foto gezocht, als je heel goed kijkt zie je hoe hij bij mij zit. dus de losse ringen aan de bakstukken en de leidsels aan de vaste ringen.
Afbeelding

ik ben zelf eigenlijk ook geen voorstander van trensjes in het tuig. met een stang heb je gewoon veel meer te vertellen maar deze pony wilde echt niet lopen met een stang.
in dit topic wordt gezegd dat een trens en dan zeker een vierringstrens scherper is dan een stang terwijl mij juist andersom is verteld en dit bit mij ook echt is aangeraden. kan iemand dan het verschil vertellen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:52

Het mag wel inderdaad. In Hellendoorn reed er ook een meisje met een gewoon watertrensje de dressuur en vaardigheid, met de marathon had ze wel een stang .Maar in de dressuur liep de pony niet goed op een stang, dus daarom had ze daar een gewoon trensje voor.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:56

Aangespannen zitten je leidsels natuurlijk wel lager dan dat je normaal gesproken met rijden je handen zou hebben, je hebt dus van een trens meer notenkrakereffect op de onderkaak dan onder het zadel. Maar dit kun je ondervangen met een ongebroken trens en met een dubbelgebroken is het ook al minder.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:30

Ik weet niet of dat nou zo veel verschil uitmaakt met je handen of door de leidselsleutels...
Hier is iig de beloofde foto:
Afbeelding
Ook niet zo duidlijk geloof ik...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 17:43

Ik heb er ook nog iets over gevonden:

Citaat:
Aan een trens voor koetspaarden bevinden zich dubbele ringen. De losse ringen horen aan de bakstukken; de ringen die zijn verbonden met het mondstuk aan de leidsels. Als beide ringen aan de leidsels worden gegespt, ontstaat een "zachte bevestiging".
Anders trekt de gedeelde bevestiging van bakstukken en teugels als een tang om de paardenmond; Zo gegespt wordt de vierringtrens ook tijdens grote springproeven gebruikt.

Aha, ok ik denk dat ik het snap. Dus als je aan de vaste ringen trekt, dan schuiven de losse ringen als het ware over het bit naar elkaar toe en knijpen het bekkie van je paard samen. Als je de leidsels aan beide doet, dan heb je dit natuurlijk een stuk minder en als het bit ongebroken is ook niet zo sterk.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:55

Heb t even aan good old Dammis gevraagd:

Een vierringtrens is niet zacht, het zijn je handen die zacht zijn (OK, OK)

De vierringtrens komt uit Oost- Europa, maar daar zijn de mensen een stuk grover voor hun paard en daarom hebben de meeste paarden daar bekken als beton (hij heeft met van die beesten gemend).

Het voordeel van een vierringtrens op een gewone trens is dat de losse ring voorkomt dat je het bit door de mond heentrekt, verder werkt die ring in bij het wenden. bv: bij een wending naar links sta je met de rechterhand toe (aan die verminderd de druk), waardoor er meer druk op de linker kant komt en op dat moment werkt de linker ring in, door dat zgn schuiven waar Margreet t over had.

Ik vertel alleen maar na wat ik heb gehoord hoor!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:09

Albertine_N schreef:
Een vierringtrens is niet zacht, het zijn je handen die zacht zijn (OK, OK)

Joh! Knipoog

Maar ik snap het, het heeft ook nog wel wat weg van een kneveltrens.

Ik ga er eens over nadenken... Voorlopig staat hij toch nog niet voor de wagen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:42

Ik heb altijd gemend met een Utrechtse stang, ook wel bokkebit of boerenbit genoemd. Hele korte scharen, en je zou zelfs de leidsels aan het bovenste oog kunnen doen, dan heb je in feite een ongebroken trens. Beviel mij prima. Het zelfde paard reed ik ook onder het zadel, en dan zonder bit. Een trens liep ze doorheen onder het zadel, maar dat bokkebitje voor de kar ging perfect. Zwaardere stang had ik niet nodig.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:08

Een bokkebitje komt overeen met de leidsel in de bril van een liverpool

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:45

Bokkebitje heeft dan nog iets meer hefboom. In de bril heb je helemaal geen hefboom meer.