[AR] lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babsie_Jana

[AR] lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:26

ik heb ffies een vraagje want ik hoor wel es mensen over de lange lijnen daarmee te werken maar wat houd dat precies in?
Groetjes!!!

Sjonniej

Re: [AR] lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:24

Mennen zonder wagen Lachen

Vaak ook gewoon met leidsels aan het bit en dan loopt men erachter of schuin erachter. Je kan zo dezelfde dingen doen als aangespannen, maar je kan er ook wat vrijheidsdressuur mee doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:35

maar draven en galoperen lukt dan toch niet,? of je moet heel hard kunnen rennen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:07

Dan kan je hem op de volte zetten en de binnenbocht nemen Knipoog
En als je paard al verder afgericht is, kan je hem een verzamelde draf laten lopen, dan kan het wel.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:47

ik kan mijn paard gewoon met 2 lijnen laten galloperen, je kan hem op voltes steeds verder laten openen en sluiten en je kan de voltes ook steeds stukjes verplaatsen zodat je de hele bak doorkan.
je kan ook gewoon meerennen, nog goed voor je eigen conditie ook

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:03

Als het het goed doet kan je een paard zo veel verzamelen dat je gewoon (ook in draf en galop) kan blijven wandelen.
Het is dus niet simpel weg eventjes droog mennen. Ik vind het echte LL werk vele malen moeilijker!
De binnenbocht nemen valt ook wel mee, je moet altijd dicht bij je paard blijven(somige lopen naast de achterhand, sommige een meter er achter, sommige er bijna tegen aan aan de binnenkant), dus die halve pas die je daar mee 'smokkel' maakt ook weinig uit.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:21

ik laat mijn paard toch ook op een grote volte om me heen lopen hoor aan de lange lijnen, zo kun je ook de uitgestrekte gangen oefenen en het luisteren op een wat grotere afstand.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:39

Dennis; Dat lukt bij jouw pony's wel. Maar een paard van 1.70 moet wel erg ver in opleiding zijn wil hij zo kunnen galoperen, dat jij kan blijven lopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:33

Als het moet draven mijn pony's er galoperend paard er uit!
Maar idd, wil je kunnen blijven lopen moet je paard ver in opleiding zijn. Ook een shetlander! Want kwa snelheid is snelwandelen een sukkeldrafje.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:02

is het niemand eens overkomen dat hij of zij heel hard achter zijn paard aan rende en het dier ineens stil ging staan?? Bosting en waarschijnlijk een flinke lanceer schop op je donder. Ik heb dit zelf niet meegemaakt, maar als ik aan de lange lijnen denk, zo achter je paard lopen, dan zie ik dit altijd voor me! Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:28

Ik ga alleen achter een paard lopen waarbij het vertrouwd is. En meestal loop je vlak naast de achterhand of er tegen aan. Dan krijg je geen grote botsing en zeker geen schrikreactie(je sta er immers al tegen aan, dus hij weet dat je er bent).

Al moet ik wel zeggen dat ik bij Dennis wel een paar keer tegen hem aan gelopen ben omdat ik ff niet oplette en hij ook met wat anders bezig was Tong uitsteken.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 00:15

Nou die van mij in de buitenbak, doet het goed. Maar alleen de beginselen! Hij is ook al een keer weggerend in galop! Ook een Shetje dus Tong uitsteken Ik moet toch zeggen, ik heb hem heel snel op de volte moeten gooien want ik hield niet bij Bloos Schijnheilig

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:47

ik wil met m'n shet ook graag lange lijnen werk gaan doen, maar moet je dan een mendiploma hebben?

of mag je je handen gewoon zo hebben net als bij paardrijden.

ik bedoel, ik wil dan wedstrijdjes doen, en heb ik dan mendiploma nodig?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:15

Nopes. Menbewijs is net zo nutteloos als het ruiterbewijs.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:19

Iemand die mij een of meerdere goede boeken kan aanraden over het werken aan de lange lijnen? Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:10

Ik heb 'Longeren en werken aan de lange lijnen' vanJennie Loriston-Clarke en 'Werk aan de hand' van Richard Hinrichs. Beide heel leerzame boeken.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:33

Dennis schreef:
Ik heb 'Longeren en werken aan de lange lijnen' vanJennie Loriston-Clarke en 'Werk aan de hand' van Richard Hinrichs. Beide heel leerzame boeken.

Afbeelding Boek nr. 1 is besteld en nr. 2 was tijdelijk niet leverbaar maar daar gaan we op azen Haha!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:51

okeej, dan ga ik die denk ik ook maar es een keer kopen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:35

De video van Richard Hinrichs is ook erg aan te raden. Die sluit perfect aanbij het boek. Lachen

Babsie_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:10

thnq voor de reacties

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:39

Ik doe ook alle gangen aan de lange lijnen, wat ik altijd men-rennen noem Haha!
Bij stap en arbeidsdraf loop ik erachter, bij midden/uitgestrekte draf en galop er schuin naast. Dat loopt voor mij makkelijker, kan beter pony in de gaten houden en makkelijker sturen.

Vanmiddag nog zwaar door mn enkel gegaan, dat was iets minder, met Bas in galop langs de hoefslag, ik dus de binnenhoefslag, waar het wat hobbelig was... krak, bats, auw! Ik in hinkelpas verder met Bas mee Haha!

Je moet wel een paard/pony hebben dat goed aan de hulpen is, ik vind bij LL heel belangrijk dat er een goede rem op zit, ezowiezo alle tempo's goed gecontroleerd beheerst worden maar die remis toch wel het belangrijkste. Als je op een paard zit dat maf doet kun je 'm nog vrij snel op een kleine volte draaien, bij de bakrand omhoog sturen o.i.d, als een paard/pony aan de LL ervandoor gaat, dan heb je veel minder te zeggen. Dus bij mij is een goede rem (op stemhulp) een vereiste voor ik met LL aan de gang ga

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:39

viewtopic.php?f=21&t=390849&st=0&sk=t&sd=a&start=75

Je kan a.s. zondag een clinic bijwonen voor lange lijnen, in Benningbroek, dat is niet heel ver van sint pancras, tenminste als je een trailer tot je beschikking hebt. Het is niet erg als je nog geen ervaring hebt....