[AR] [LO] longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ijsje

[LO] longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 10:36

hoe maken jullie de longeerlijn vast aan het hoofdstel,ik wil graag verschillende manieren leren,hoe maak je de lijn vast als je de longeerlijn over het hoofd achter de oren langs vastmaakt.
Haha!
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 28-04-05 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bino_Pino

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:55

hey,ik weet wel geen manier want heb het nog nooit gedaan..:s maar heb verzorgpony's gevonden en zaterdag gaan we vr de eesrte keer kijken en ik ga ze dan moeten longeren!=D
heb jij mss tips voor mij??=D ik heb wel al vaak mensen zien longeren.. en heb daar al iets van geleerd=) en heb al hééél even gelongeerd maar dat was gwn stap en draf en was maar héél even en iemand hielp me toen maar nu ga ik er alleen voor staan =D
P.S:het zijn pony's vnaaf 83cm tot 130cm Vingers aflikken klein dus en koddig!! Haha! Vingers aflikken
hopelijk heb je een paar goeie tips voor me! Haha!

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:16

ha ha ,ik heb een dagcursus gevolgd,het is nog best wel moeilijk vooral aan de dubbellonge,je moet in iedergeval altijd aan de kant van de achterhand staan hierdoor gaat je paard voorwaarts.
het is ook een kwestie van ervaring ,ik ben nu een jaar aan het longeren en het gaat staads beter

magicc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:08

dit ben ik met mijn vorige verzorgpaard die ik 3 jaar lang verzorgd heb.

Ik heb haar aan de dubbele longe.. het is op zich niet moeilijk.. je zorgt dat het paard opgetuigd is je slaat de teugels dubbel en de keelriem steek je door de teugels heen en dan maak je hem op de gewoonlijke wijze vast zo kunnen de teugels niet *bungelen* Dan maak je de stijgbeugels op een goede maat lang en deze bevestig je met sporenriempjes aan de singel aan beide kanten dan maak je de longes van aan allebei van de kanten van het bit je maakt de longes voor de teugels vast. je doet de longe door de stijgbeugels.. zorg wel dat deze wel goed opgerolt zijn dat deze niet lang is en dan doe je aan 1 kant de longe over het zadel voorzichtig pak je deze van het zadel af en dan kan je je longes op maat maken en aan het werk gaan.. zorg wel dat je een longeer zweep bij de hand heb zodat je het paard voorwaarts drijft.. en dat is het eigelijk wel.. en voor de andere hand, moet je voorzichtig de longes weer wat op maat maken en zorg je net zoals je op het paard zit dat je het paard omkeert en dan laat je de longes weer los.. op maat. de longe die altijd achter de kont komt te zitten behoor je wel bijna lang te houden en de longe die je aan je binnenhand hebt maak je wel wat op maat.

Op de foto zie je de longe niet achter haar kont hangen maar dat komt wel als je het paard gaat omkeren..

Succes.

Afbeelding

magicc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:10

p.s zorg wel dat je ZACHTE longes gebruikt.. Knipoog

Maroush

Re: [LO] longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:28

Bedoelt ze niet aan de ene kant vh hoofd aan het bit vastmaken met het musketon, dan over het koptstuk van het hoofdstel achter de oren langs en dan door de andere bitring naar jouw hand ?
Zo heb ik het ook wel eens geprobeerd, maar kreeg dat die bitring een beetje ging kantelen. Heb 'm toen aan die kant (de binnenkant) ook onder de neusriem door gedaan en dat ging wel goed. Het nadeel is alleen dat je steeds het touw moet losmaken als je van hand veranderd.

magicc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:40

nee ik bedoel echt de 2 longes aan ieder van de bit kant vast maken.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:17

hoi maroush dat is wat ik bedoel,mij is verteld dat je daar een jonge hengst makkelijker mee kan longeren,maar ik wist niet goed hoe ik de longeertouw moest bevestigen,omdat het bitring dan ook kantelt,ik zal het op jouw manier proberen...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:19

magicc schreef:
nee ik bedoel echt de 2 longes aan ieder van de bit kant vast maken.

Ik bedoelde ijsje Knipoog
En ijsje, veel succes iig Lachen

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:42

Er zijn heel veel verschillende manier om de longe vast te maken. Allen met hun voor en nadelen. De manier die jij beschrijft (over het hoofd) vind ik persoonlijk geen fijne manier om een paard te longeren. Dit omdat bij deze manier de druk op het bit niet "eerlijk" is. Wanneer je een ophouding maakt zal namelijk de meeste druk ontstaan op de buitenbitring. Daardoor kijkt het paard naar buiten of draait zelfs om. Mijn ervaring bij het vastmaken van de longe aan of via een neusriem is dat vooral bij jonge paarden de boel nogal gauw kapot is....
Je beschrijft dat je een jonge hengst wilt longeren dus houd er rekening mee dat er soms best veel druk op de longe kan komen te staan.
Ander maniere van het bevestigen van de longe zijn:
- door de binnenste bitring aan de buitenste bitring. met als nadeel dat je weer alleen druk op de buitenkant hebt. Daarbij wil het bit op deze manier soms gemeen gaan knijpen. (bij enkelgebroken bit)
- door de binnenste bitring en door de buitenste bitring en dan weer vast maken achter een knoopje aan de longeerlijn. (met als nadeel dat je weer alleen druk hebt op de buitenkant en als voordeel dat je de longe niet hoeft los te maken als je van hand verandert)
- een slag om de binnenste bitring en dan aan de buitenste bitring vast. (nog steeds niet de ideale manier maar wel meer druk op de binnenkant)
- aan de binnenste bitring. (alleen maar druk op de binnenkant en het gevaar het bit door de mond te trekken)
- door de binnenste bitring door de neusriem en dan weer achter een knoopje in je longeerlijn vast. (de druk wordt verdeeld over mond en neusriem. wat ik een nadeel vind is dat bij jonge paarden de neusriem zomaar kapot is na een keer hard trekken)
- aan een halster (wat vaak scheef gaat zitten en waarmee je dus niet veel hebt in te brengen)
- Tenslotte nog de kaptoom. Eigenlijk vooral voor jonge paarden het ideale middel bij longeren. Wanneer je er een hoofstel onder doet kan het paard rustig wennen aan het bit en eventueel een bijzet zonder dat je hem steeds in zijn mond zit. Ook de problemen van druk op de buitenkant, te veel druk op de binnenkant, knijpen van het bit, etc zijn hierbij niet van toepassing. Ik zie alleen jammer genoeg nog niet veel mensen die een kaptoom kopen. Ik vraag me eigenlijk wel af waarom.......

Als laatste hoor ik wel mensen die hun paard zonder longeerlijn in een afgesloten cirkel longeren. (die afgesloten cirkel is zowieso aan te bevelen als je met een jong en/of onervaren paard aan de gang gaat). Ik heb zelf geen ervaring met dit "los" longeren dus misschien dat iemand anders daar de voor en nadelen van kan uitleggen.

Wat ik net geschreven hebt is mijn ervaring. Een ieder zal zijn manier hebben en die manier van goede argumenten kunnen voorzien. Aan jou is het om te ervaren wat deze verschillende manieren voor uitwerking hebben en waarmee jij het prettigst kunt werken. Ook elk paard is weer verschillend. Kijk naar je paard!

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:48

Ik longeer Foster wel eens los want bij ons is ook een afgesloten longeerbak. Het nadeel ervan is dat je paard zich zo maar kna omkeren...waar ik toen heel veel mee heb geoefend met Foster. Het voordeel ervan is dat je niks in je handen hebt..(behalve de zweep dan) En als je even snel moet longeren is het ook ideaal.. Knipoog

Succes verder..

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:05

Ik deed het vroeger ook wel een los in een afgesloten longeerbak. Hier mag het niet en bovendien longeer ik nu vaak met gogue of evt. pessoa dus is het ook niet echt handig meer. Doe nu meestal de longeerlijn door beide ringen en dan vastzetten achter zo'n knoopje en af en toe over het hoofd (nog geen kapotte neusriemen aan overgehouden gelukkig Knipoog ).

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 11:18

Als ik een jong paard ga longeren steek ik de longeerlijn door de binnenste bitring en laat hem dan achter de oren van het paard om aan de buitenzijde weer aan de bitring te bevestingen. Dit omdat je op deze manier meer zeggenschap hebt als hij uit wil breken. Op andere manieren de longe bevestigen resulteert vaak dat je hem niet meer kan houden en dus los moet laten. Vaak kan is dat na 2 of 3 keer longeren niet meer nodig.
Ik maak dan een soort lus met vastmaken. Ik steek de lijn dan onder de neusriem en door het bit en bevesting de lijn dan weer de longeerlijn net boven de neusriem. Zo trek je het bit niet snel door de mond en komen de grootste krachten op de neusriem en niet op het bit.

Ik heb ook een vraagje. Ik ben vandaag lid geworden hier bij boktn.nl. Is het gebruikelijk dat ik me voorstel of hoe gaat dat hier in zijn werk?

gr. Lola