[AR] [LO] paard geeft nauwelijks na op hulpteugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

[LO] paard geeft nauwelijks na op hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:09

hallo
door tijdgebrek moet ik me paard zeker 1 keer in de week longeren. Omdat hij nog maar kort onder het zadel is vindt ik het ook een goeide manier om hem net even anders aan het werk te zetten. Hij vindt longeren nog wel erg moeilijk, als het hem niet aanstaat draait hij om en gaat hij gerust naar je staan steigern, dit gaan nu wel beter. Maar vandaag wilde ik hem lekker aan het werk zetten, dus ik denk elastiek eraan, over z'n hoofd naar onderste gaatje van de longeersingel, er stond best spanning op, maar toch gaf hij er niet op na, bleef tegendruk geven, geen ontspanning. Ik heb er daarna een slof aan gezet, tussen zijn benen naar de onderste ring, geen ontspanning, nog iets strakker gedaan, maar wil nog niet gaan zakken, en lekker over z'n rug lopen. Wat te doen, ik wil hem wel laten ontspannen, ook onder het zadel vindt hij dat nog heel moeilijk, iemand tips?? krijg binnen kort al een betere longeersingel, groetjes en sorry voor het lange verhaal Bloos
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 01-05-05 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

patsur

Re: LO paard geeft nauwelijks na op hulpteugel, geen ontspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 00:45

ontspant hij zelf zonder hulpteugel? dan moetje lekker zonder gaan longeren.. Pony die ik longeer geeft na op commande braaaaaaf... steeds als ze iets ontspannen braaf met een uberlief stemmetje en lekker praten..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:31

Je hebt nu eigenlijk je paard naar beneden gedwongen dat levert spanning op ipv ontspanning.
En 'nageven ' op stem commando is gewoon een trucje en geen echte ontspanning.

Ik denk dat jou (jonge) paard nog helemaal geen evenwicht heeft.
Je zegt zelf al dat hij nog maar net onder het zadel is.
Daarnaast kan het zijn dat je paard scheef is(elk paard is scheef overigens) en zich dus daardoor niet kan ontspannen.

Ik zou hem eerst eens een tijdje zonder iets gaan longeren en kijken hoe hij zich ontwikkelt.
Met rijden veel aan rechtrichten werken en voorwaarts houden.

Als ze eenmal aan de enkele longe een goed evenwicht hebben pak ik er vaak een dubbele longe bij. Hiermee kan ik alles doen wat een hulpteugel net kan.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:39

ik ben het wel eens met bovenstaande reacties en wil daar nog aan toevoegen: als je een hulpteugels gebruikt en je vindt dat je (jonge) paard daar niet meteen genoeg op nageeft, ga hem dan niet meteen korter bijzetten, maar gun hem een paar keer om eraan te wennen. Dikke kans dat hij dan vanzelf alsnog gaat nageven!

Maar dit is slechte en tyoevoeging mijnerzijds op het bovenstaande, want ik denk dat die aanwijzingen namelijk de voorkeur genieten! Ja

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:55

ik ben het ook met het bovenstaande eens.
ik ken ook zo'n paard die met een hulpteugel maar ook zonder echt niet wil ondspannen. het is dat vooral heel erg moeilijk om dan te zeggen van nou dit heeft geen zin want ik wil haar toch eigenlijk wel laten werken.
je kunt het touw of elastiek wel vaster gaan zetten maar dan worden ze allen maar straker en willen ze niet meer ondspannen.
het beste is als je gaat longeren eerst een paar ronden in aller 3 de gangen ff lekker los te maken nergens mee vast zetten.
daarna kan je proberen hem/haar een xtje iets bij te zetten.
dan merk je snel genoeg of ze echt niet wil ondspannen.

het is wel heel erg moeilijk hoor dus goed dat je om advies vraagt Knipoog .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:34

Nageven is niet te dwingen.
Dit vraag je. Dit kan bij jonge paarden alleen met dubbele longe. Oudere paarden snappen een elastiek en gaan daarom mooi rond lopen. Een jong paard moet eerst op zijn eigen benen leren lopen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:27

ook ik ben het eens met de bovenstaande antwoorden: dit paard is jong en heeft problemen met zijn evenwicht. daardoor kan hij niet ontspannen gaan lopen. je kunt je paard ook proberen zonder lijn/singel/halster te longeren (dus helemaal los, als je een geschikte bak hebt), er zijn paarden die, vlak voor dat ze helemaal hun hals laten zakken schrikken van de longeerlijn die even de grond aanraakt en dan lopen ze weer hoog.
dus eerst ontspannen zonder extra's (alleen halster+lijn+evt.zweep) en als ie goed in evenwicht loopt iets met dubbele longeerlijn proberen, dan heb je direct contact met je paard en kun je dus 'lange teugel' geven, of zachtjes inwerken.
succes

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 19:16

ik kan niet met dubbele lijn longeren helaas. Jong is hij niet meer hij is 7 en er zijn het laatste half jaar buitenritjes mee gemaakt er daar voor heeft hij niks gedaan

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:51

Manontjuh; Dan moet je les nemen Lachen Maar met hulpteugels kan je dit soort dingen niet trainen. Alleen een ervaren doorgewinterd paard snapt de bedoeling

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 07:31

@ sjonnie, ik heb les, maar een week duurt zo lang haha en vandaag gaat de les niet eens door dus ik kon het ook niet vragen.

Het gaat al wel steeds beter. Bedankt voor de tips

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:22

manontjuh; Je hoeft niet perse naar je instructrice om dit te leren, misschien kan zij het ook niet. Vraag eens rond op stal, er is vast iemand die dat kan, je hoeft niet een gediplomeert iemand te hebben. Maar iemand die het zelf goed kan en het je wilt voordoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:34

Dwingen geeft alleen maar het tegenover gestelde van wat je wilt.

ook al loopt hij dan uiteindelijk met zijn kop op de goede hoogte, nageeflijk en ontspanning in het hele lijf heb je dan nog steeds niet.

En geduld is een schone zaak Lachen