[AR] NH:Terra Natura: Communiceren met paarden 2: geweldig!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R_MW

NH:Terra Natura: Communiceren met paarden 2: geweldig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 10:30

Hoi!

Een tijdje geleden heb ik hier om advies gevraagd over welke cursus ik het best kon gaan volgen bij Pieter Baalbergen van terra Natura. Uiteindelijk heb ik besloten ze allebei te doen (communiceren 2 bewust paardrijden 1). Afgelopen weekend heb ik communiceren met paarden 2 gevolgd en 21 en 22 mei ga ik Natuurlijk en Bewust paardrijden 1 volgen in Zwolle.

Een aantal mensen vroeg mij mijn ervaring hier te vertellen na afloop van de cursus. Bij deze. Ik heb afgelopen weekend dus communiceren 2 gevolgd. Dit was zo'n ontzettend bijzondere ervaring! Ik heb nog nooit zoiets moois meegemaakt met paarden! Voor de mensen die het leuk vinden om te lezen, heb ik mijn ervaring opgeschreven.

De 1e dag gingen we oefeningen doen. Deze oefeningen deden we met elkaar opv met paarden om zo zelf als 'paard' te ervaren hoe het voelt en hoe groot de kracht van het hier en nu en volledig bewustzijn is. Een voordeel is dat je aan elkaar terug kan geven, hoe het voelt en dat je daar als cursist weer van leert. In eerste instantie lijkt het zweverig, maar wanneer je het als 'paard' zelf ervaart, kun je er niet meer aan twijfelen.

De 2e dag gingen we op bezoek bij de 'wilde' konikspaarden in de Oostvaardersplassen. Deze paarden leven hun eigen leven zonder dat de mens zich hiermee bemoeit. Ze zien wel eens mensen, maar hebben er verder niks mee te maken. Deze ervaring zal ik NOOIT meer vergeten. Dit was zoooo gaaf!

's ochtends werden we door de boswachter afgezet bij een kudde van zo'n 130 konikspaarden. Vanaf het moment dat we de trekker afstapten en richting de kudde liepen, voelde je de energie en harmonie van de kudde. De kudde kwam langzaamaan om ons heen staan en nam ons op in de kudde. Een groep jaarlingen vond ons erg interessant en bewoog zich steeds meer in onze richting. Ik kreeg het gevoel alsof er niets anders meer was dan dat moment. Echt zo'n intens mooi gevoel! Op een gegeven moment deden we een klein onderzoekje. Pieter vroeg ons met harde gefocuste roofdier ogen op de paarden af te lopen. Ze schoten voor ons weg! Zodra we weer zacht en in harmonie waren konden we gewoon met de kudde meebewegen. De paarden reageerden ook heel erg op ons als kudde. Zolang we als cursisten in een groepje/ kudde bleven staan, was er niets aan de hand en straalde we met zn allen rust uit. Vanaf het moment dat we als een groep leeuwen een lijn vormden, schoten de paarden weer voor ons weg. Zo belangrijk is lichaamstaal. Dat heb ik daar gevoeld.

's middags werden we afgezet bij een nog veel grotere kudde van honderden paarden. We kwamen aan op de kar achter een trekker en we stapten uit. Op dat moment draaiden alle paarden zich naar ons toe en kwamen op ons afgelopen uit nieuwsgierigheid. Vervolgens namen ze ons zonder twijfel op in hun kudde. Ik heb een paar centimeter naast een wilde hengst gestaan en het enige wat er was, was het nu en volledige rust en harmonie. Daar kun je pas echt ervaren wat de ware aard van het paard is. Je voelt de kracht van de kudde zo intens. Echt geweldig!

De 3e dag gingen we het geleerde in praktijk brengen met shetjes en een Fell pony. Ook daar heb ik weer enorm veel van geleerd. Paarden reageren zo zuiver op de allerkleinste bewegingen die je met je lichaam maakt. Je moet je volkomen bewust zijn van je lichaam zodat je precies kan zien/ ervaren wat je doet en hoe het paard daarop reageert. Het is een proces van onderzoeken en vinden en dat is ontzettend leuk en leerzaam.

Deze cursus is echt een aanrader voor mensen die de ware aard van het paard willen ontdekken en zichzelf willen leren hoe ze op een natuurlijke manier met paarden om kunnen gaan op basis van lichaamstaal, vertrouwen en wederzijds respect. Ik vond het helemaal geweldig!

zoefie

Re: NH:Terra Natura: Communiceren met paarden 2: geweldig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:25

Hei, leuk dat je het zo naar je zin hebt gehad. (ik las ook best veel negatieve reacties op Pieter) Ik twijfel nog, om met mijn eigen paardje mee te doen (moet nog effe sparen)

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 18:18

Hoi!

Ik raad het je echt aan. ik weet wat er over Pieter gezegd wordt, maar ik heb zelf heb geen problemen met hem. Hij kan misschien beter met paarden maar met mensen communiceren, maar juist het feit dat hij de taal van de paarden zo goed kent en zo goed met paarden kan communiceren was voor mij de doorslag om bij hem cursussen te gaan volgen. Ik heb er echt enorm veel van geleerd! Je moet er wel open voor staan. Succes met je keuze!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:21

Leuk dat je een stukje geschreven hebt. Was er erg benieuwd naar. Wanneer heb je Communceren met Paarden I gedaan? Is dat al lang geleden? Ook hoop ik dat je een stukje wil schrijven over je volgende cursus.

Ik ga 28 en 29 mei naar de cursus Communiceren met Paarden I, 11 en 12 juni naar de cursus Natuurlijk en Bewust Paardrijden en 5 en 6 november naar de cursus Masseren met Gevoel. Ben laatst nog naar een clinic van hem geweest bij ons in de buurt en heb contact met iemand die de opleiding bij hem volgt. Het lijkt mij allemaal erg leuk en leerzaam. En net zoals jij al schrijft gaat er volgens mij een hele nieuwe belevingswereld met paarden voor je open.

Misschien is het leuk om contact te houden over onze ervaringen en er samen eens over te kletsen?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:23

Hoi Tittel!

Ik heb communiceren 1 bijna 3 jaar geleden gevolgd. Was wel prettig, want dan heb je de tijd om die geleerde dingen je eigen te maken. Ik ben ook erg benieuwd naar jou ervaringen en het lijkt me leuk om er contact over te houden!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:21

Hai Roos,
wat fijn dat jullie er wat aan hebben!
Voor de één is het wel wat en de ander ziet er weer helemaal niks in.
Ik ben helaas nog nooit naar de Konikspaarden geweest, staat wel al lang op mijn verlanglijstje. Gaaf hoor! Het feit dat je op deze manier een eerlijk antwoord krijgt of wat je doet klopt is geweldig. Er is geen betere leermeester.....

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:25

Leuk om te zien dat er iemand zo'n verhaal over CP2 heeft geschreven. Ik ga 28 en 29 mei Communiceren 1 doen.

Tittel, ik denk dat wij elkaar dan wel tegen zullen komen Knipoog

btw, ik ben nieuw hier, lees al ruim een half jaar mee en heb me er eindelijk toe gezet om me even te registreren Knipoog

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:34

Hoi Adrienna!

Leuk dat je nu ook meebokt! Communiceren 1 is ook een geweldige ervaring! Het is echt ontzettend leerzaam. Veel plezier!