[AR] [LO] Longeertraining, welke methode ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

[LO] Longeertraining, welke methode ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 09:25

Ik wil mijn merrie graag meer aan de longe gaan trainen om haar spieropbouw weer wat te ontwikkelen.
Ik heb haar al een tijd niet meer serieus onder het zadel kunnen trainen, door gezondheidsredenen van mijn kant.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Met welke hulpteugel ?

Een pessoa-teugel vind ik persoonlijk nogal prijzig, en ik denk ook dat mijn merrie helemaal flipt als ze iets om haar achterbenen voelt. ( het is nogal een zeikmerrie.... }> )

Welke opties zijn er nog meer, en dan vooral om de rug te laten gebruiken ?

botanya

Re: Longeertraining, welke methode ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:50

ik longeer mijn paardje met Gogue ze wordt er lekker rustig van en heeft al zo veel meer spieren dan voordat ik dat ik die goque had

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 10:00

is inderdaad ook een idee. Heb haar vroeger als 5 jarig ook al eens met gogue getraind, ging toen wel goed. En die is ook niet zo duur, hahah

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:55

Ik longeer met dubbele longe, je regelt alles zelf en zeer flexibel en vriendelijk. Alleen als je dit nog nooit gedaan hebt moet je niet zomaar aan beginnen. Omdat elk paard anders reageert.

Het fijne van dubbele longe is dat je paard door middel van voorwaartse drang rechtricht (buitenbenen op volte lijn in draf/ in galop moeten binnenbenen op voltelijn lopen) je kunt voelen of paard de volte wil vergroten ---> als paard dat goed, laat je buitenlonge wat losser en stuur je paard naar binnen, als paard gaat verkleinen doe je het andersom dus dat is rechtrichten) paard zal dan aan gelijkmatige aanleuning komen en zelfs in voorwaartse neerwaartse lijn gaan lopen. Zo zorg je ervoor dat paard de buikspieren juist aantrekt en de rug kan gaan ontspannen.

Yesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:26

voor dat je nou gelijk met dubbele longes, gogue of wat dan ook in de weer gaat leer je paard dan eerst eens aan de hand te lopen zodat je contact heb met de mond van je paard, leer het paard dan eerst een voorwaards neerwaards aan de longe te lopen zonder dat je er allerlei toetters en bellen op en aan gaat hangen, vervolgens het paard onder het tempo leren lopen, de onspaning van aan de longe lopen moet voor opstaan, dan kan je het paard eens wat bij gaan zetten om in een bepaalde houding te gaan lopen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:50

Wij gebruiken altijd alleen maar touwtjes, een longeersingel en een longerzweep.
Eerst lekker laag instellen en zeker niet strak want het moet geen dwang zijn.
Zorgen dat de achterhand er goed blij blijft, niet te lang doorgaan, gewoon rustig aan beginnen en langzaam opbouwen, veel tempowisselingen.
Later kan je haar wat oppakken, dus wat hoger instellen, spelen met tempo en ruimte (voltes vergroten, verkleinen) balkjes neerleggen, 1,3,5,7 enz.
Tis even kort neergezet maar je moet er wel degelijk heel zorgvuldig mee bezig zijn, plus geduld...

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:46

Yesse schreef:
voor dat je nou gelijk met dubbele longes, gogue of wat dan ook in de weer gaat leer je paard dan eerst eens aan de hand te lopen zodat je contact heb met de mond van je paard, leer het paard dan eerst een voorwaards neerwaards aan de longe te lopen zonder dat je er allerlei toetters en bellen op en aan gaat hangen, vervolgens het paard onder het tempo leren lopen, de onspaning van aan de longe lopen moet voor opstaan, dan kan je het paard eens wat bij gaan zetten om in een bepaalde houding te gaan lopen.

Mijn merrie loopt al jaren onder het zadel en ook aan de longe. Het longeerwerk is alleen het laatste halfjaar veel minder geworden, net als het rijden. Ik wil haar dus echt trainen, maar dan met de longe.
Voorwaarts neerwaarts lopen aan de longe hoeft ze niet meer te leren. Dat kan ze al, maar ik wil graag dat ze haar spieren echt gaat gebruiken. Een dubbele longe lijkt me geen succes omdat ze niets om haar achterbenen kan velen.
Ik wil haar graag op een goede en effectieve manier aan het werk zetten, als afwisseling.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:09

Met dubbele lijnen kun je goed longeren en een goed achterhandgebruik perfect stimuleren als je er een beetje handig mee bent.

Als je aan 'lui' longeren wilt doen, kun je een hulpteugel kiezen. Een pessoa is een goede maar zwaar inwerkende teugel. Verder reageert elk paard anders en is het vaak een kwestie van uitrpoberen en goed kijken wat wel of niet werkt.

Ik ben fan van gogue en bij sommige paarden bijzetteugels, gebruik ze wel niet altijd.

Yesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 00:08

Zabbie schreef:
Yesse schreef:

Mijn merrie loopt al jaren onder het zadel en ook aan de longe. Het longeerwerk is alleen het laatste halfjaar veel minder geworden, net als het rijden. Ik wil haar dus echt trainen, maar dan met de longe.
Voorwaarts neerwaarts lopen aan de longe hoeft ze niet meer te leren. Dat kan ze al, maar ik wil graag dat ze haar spieren echt gaat gebruiken. Een dubbele longe lijkt me geen succes omdat ze niets om haar achterbenen kan velen.
Ik wil haar graag op een goede en effectieve manier aan het werk zetten, als afwisseling.

dan is het zoals Cloris aan geeft met balkjes werken en met touwtjes fijner en zeker meer doeltreffent, dan een gogue, die ontworpen is als een hals verlenger en niks meer.
zorg r voor dat je paard goed op de hand is en goed de achterhand gebruikt laat het dier lekker onder haar tempo lopen, maar met goede been actie dus niet sloffen of korter in de pas worden, grote foltes en langzaam kleiner, en visa vursa.
probeer haar in stelling te laten lopen schouder binnen enz enz.
dit kan aan een enkele en dubbele longe.
maar zorg er voor dat je paard vooral veel met de neus over de grond wil lopen goed over de rug, hier door nemen ze goed de achterhand mee en worden de rug spieren ook goed sterk van.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:30

bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee. Het is inderdaad een kwestie van bekijken waar mijn merrie het beste op reageerd. Ze is nogal een zeur, en alles wat vreemd is kan leiden tot paniek bij haar. Ik wil dus simpel beginnen, dus met een longeersingel en touwtjes.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:31

Ik verplaats het even naar UZ

Maroush

Re: [LO] Longeertraining, welke methode ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:40

Met gogue train je toch ook wel spieren Ja Zag bij Maroushah toch wel redelijk snel verschil. Ben nu een beetje aan het kijken hoe ze op een pessoa reageert om d'r achterhand nog wat meer te stimuleren, maar wil ei'k een x met dubbele longe leren en dat dan gaan doen. En verder is balkjes lopen idd ook goed en ik vond een gogue ook erg fijn dus Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:49

Vraag eens anders aan Jolynn hier op bokt, zij en haar vriendin werken ook via dubbele longes volgens mij en wonen ook in Zoetermeer, misschien kunnen ze je keer helpen met dubbele longes.

Yesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 23:00

met een gogue train je een houding waardoor je bepaalde spieren traint.
dus dat er geen spieren getraint dat word ook niet gezegt, tis echter zo dat het met elastieken werkt en dit niet altijd de gewenste uit werking heeft.
dubbele longe is een goede methode om een paard te trainen er word echter wel aan gegeven dat de merrie erg schrikkerig is dus om daar gelijk met een dubbele longe aan te komen vind ik persoonlijk erg rikant.

je kan een paard aan een enkele longe toch al zoveel training geven dat dubbele longe werk eigelijk als een mooie afwisseling komt kijken daar het paard meer te verzamelen enz.

het belangrijkste is de rug gebruik van het dier .
balkjes werk is goed voor de spieren met namen in de achterhand omdat ze zo goed leren tillen.

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:26

ben misschien dom.. maar wat is precies een gogue?? Geld, geld!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:01

Moet je ff op de site vd Divoza kijken, daar staat 'ie wel op. Lijkt een beetje op een chambon, als dat je wel wat zegt.
Er loopt iig iets van tussen de benen, door het bit, over het hoofd, weer terug richting de benen.