[AR] [LO] longeren , hoe oud?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babsie_Jana

[LO] longeren , hoe oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 20:25

op welke leeftijd beginnen jullie met het longeren met je pony's?Ik verzorg nu twee jarige en de een zegt neej je moet nu nog niet longeren dat kan pas als ze twee en een half zijn en de ander zegt weer van je kan op ze tweede wel longeren dus wat doen jullie?

groetjes!!!
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 16-04-05 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Casca

Re: longeren , hoe oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:36

beter van niet, longeren is sowieso heel erg belastend voor de benen.. waarom zo'n haast? hij/zij is toch nog lang niet toe aan echt werken, laat em nog even staan en ga lekker troetelen

Babsie_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 20:37

dat doe k al maar k vroeg het me gewoon af omdat ik het leuk vind om jonge paarden dingen te leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:42

Zeker 2,5
liever 3
en niet te veel, want longeren is een zware belasting en veel onderschat.

cijsalover

Re: [LO] longeren , hoe oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:55

vanaf 2 jaar kan het

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:20

Mijn pony is nu bijna drie en we zijn net begonnen met longeren tot die tijd hebben wel al wel gewerkt aan de lange lijnen. Dat is veel minder belastend omdat je veel rechtuit gaat.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:01

We zijn twee weken geleden begonnen met het longeren van mijn verzorgpony. Hij wordt aan het eind van deze maand drie jaar. Op dit moment longeren we hem drie keer per week, ongeveer een kwartier.

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:19

Ik raadt ook zeker aan te wachten tot hij minimaal 2,5 jaar is. Ook op die leeftijd moet je het zeker niet overdrijven en het bij maximaal 15 / 20 minuten houden (afhankelijk van zijn conditie). Als je er voor het eerst mee begint is 10 minuten vaak al genoeg. Het is sowieso niet goed om een paard (onafhankelijk van zijn leeftijd of conditie) langer dan een half uur te longeren. Dit heeft te maken met het feit dat je het binnenste achterbeen erg sterk belast en dus kan overbelasten.
Maar voor de algemene ontwikkeling van zijn spieren en botten is beweging in wat voor vorm dan ook erg belangrijk. Dus met een 2-jarige is het zeker niet verkeerd om bijv aan de hand te wandelen of naast de fiets mee te nemen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:43

Een 2 jarig paard moet je uit zichzelf laten bewegen en niet dwingen.
Een ongestabiliseerd jong paard is nog helemaal niet in verhouding en zal aan de longe dus enorm gaan compenseren wat overbelasting kan/zal veroorzaken.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:03

ik longeer heel af en toe, misschien eens in de maand of 2 maanden, een 15 minuten. alleen stap en draf, meer niet.... mijne is 2 jaar...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:38

Tegenwoordig begin ik alles te doen vanaf 3 jaar.
Dan zijn de meeste gewoon zover ontwikkelt dat ze belasting aan kunnen.

Okay ik heb mijn fjord met 2,5 af en toe eens gelongeerd maar van die leeftijd ben ik terug gekomen.

Basis leren ze in de 6 maanden dat ze bij mams lopen en daarna tot hun derde in de groep en geen getut.

Paarden kunnen we 30 jaar worden dus waarom dat dier niet ff langer de tijd geven.

Babsie_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:25

owkay thnq voor de reacties!!!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:49

Ligt er een beetje aan wat je precies wil gaan doen...

Het kan imo geen kwaad om al voor te bereiden voor longeren. Dus kennis laten maken met longeersingel (ook handige voorbereiding op zadel later) en kaptoom, en leren om te leiden op afstand.
In mijn ervaring hebben veel jonge paarden er, zeker in het begin, moeite mee om veel afstand van je te nemen.
Met mijn tweejarige oefen ik dan ook af en toe met op afstand leiden. Uiteraard alleen maar in stap, en nog niet op een volte, maar gewoon in de bak over de hoefslag lopen met de longeerlijn eraan en steeds meer afstand nemen en je paard leren om aan het eind van de lijn te lopen en niet naar binnen te vallen.
Met twee kan je hier best wel voorzichtig mee beginnen, alleen moet je dan wel zelf consequent zijn en het alleen bij stappen houden.
'Echt' longeren, zeker op de volte, vraagt met twee nog een beetje teveel van de spieren en de pezen. Met 2,5 kun je er voorzichtig mee beginnen.
De gouden regel is, in mijn opzicht: rustig opbouwen. Niets forceren. Kijk hoe je paard reageert, kijk hoe ze lichamelijk in elkaar zit en hoe de bespiering eruit ziet. Laat je paard zelf aangeven wat ze kan en niet kan, en dwing in het begin niet teveel.
Longeer in het begin gewoon rustig en veel in stap, daarna stukjes draf en steeds verder opbouwen.
In het begin is bij wijze van spreken 2 rondjes stappen aan de longe al een hele prestatie voor een jong paard!