[AR] [UZ] Wat zijn goede boeken waar je echt wat aan hebt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

[UZ] Wat zijn goede boeken waar je echt wat aan hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:00

Omdat ik het nogal leuk vind om paardenboeken te hebben en te lezen, vraag ik tips Haha! Ik wil me meer gaan richten op de kant van het vrijwillig werken met je paard, dus geen boeken met dressuur/springtips. Boeken over vrijheidsdressuur, natural horsemanship, freestylen e.d. zijn allemaal welkom. Welke boeken hebben/lezen jullie, en welke zijn ook echt nuttig? Ik wil wel een boek met een beetje tips e.d., waarbij niet wordt verwcht dat je alles al kan, of hoogbegaafde paarden hebt.

Kom maar op met die tips Haha!

Mocca

Re: [UZ] Wat zijn goede boeken waar je echt wat aan hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:02

Ohja, de volgende boeken in die richting heb ik al in de kast staan, dus dat zijn geen opties meer:

- Paardenschool --> Nathalie Penquitt.
- De man die naar paarden luistert --> Monty Roberts
- Natuurlijk paardrijden -> Klaur Ferdinand Hempfling

Misschien nog wel meer, maar dan moet ik nog even tussen mijn andere gewone paardrijboeken snuffelen Knipoog

Kom maar op met die tips Haha! En vertel er ook even bij waarom jij dit boek zo mooi vind, en wat je er zelf aan hebt gehad Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:12

Basisrijkunst - Anne Muller
Dat boek gaat in op de basis van de rijkunst, dus de zit van de ruiter. Je leert hoe je in balans kunt zitten, zonder het paard te storen. Simpele oefeningen die het rijden voor het paard direct al prettiger maken.

Natural*Horseman*Ship - Pat Parelli
Dit boek is in zowel het Engels als in het Nederlands verkrijgbaar. Het leert je consequent te zijn in de omgang met en africhting van het paard. Het leert je hoe je een oefening in kleine stukjes kunt opbreken (leer het paard eerst het ABC, dan leer je hem daarmee woorden en dan pas hele zinnen te maken). Samen met het Parellipakket een uiterst handig instrument.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:43

De boeken van emiel voest vind ik een hel goede aanrader Lachen.
Verder heb ik ook wat boeken van hemfling staan, die zijn ook erg leerzaam, maar wel wat lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:15

Hmm... niet echt wat jij bedoelt, maar ik vond het toch fijne boeken, die een beetje in de richting komen Haha!

* De aard van het paard - Stephen Budiansky, die moet iedereen echt gelezen hebben Haha!
* Centered Riding - Sally Swift (NL versie, behandelt heel goed de basis naar mijn idee.

schanul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:22

De Freestyle boeken van Emiel Voest die zijn heel goed en duidelijk daar heb je echt iets aan..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:58

Als je er nog aan kunt komen:
Ruiters en Rechters - Ernest van Loon, deel 1 en 2.
In principe behandelen ze de basis van africhting en dressuur, maar de manier waarop Erenst dat (in 1975!!) beschrijft is zeer verantwoord en staat ook dicht bij wat nu, met veel ophef, NH heet.
HEt zijn geen gemakkelijke boeken om te lezen, maar zeer de moeite waard.