[AR] [LO] kaptoom, hulpteugels, dubbele longe: effect?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lieferdje

[LO] kaptoom, hulpteugels, dubbele longe: effect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 21:52

ok ik heb misschien een stomme vraag.

ik heb bij haw een paar foto's gezien van paarden die aan de longe werken met zo een wit ding achter hun benen.

ik ken wel het normale werk of met een halstertje

of hoofdstel en dressuur singel met bijzetteugels...

en ken iemand mij misschien een beetje uitleg geven wat is het voordeel van met 2 longe's werken....dus ook dat er een touw om de kont van het paard gaat zeg maar...

komt dan de achterhand er beter bij??

en zou je een paard die niet zo sterk is in ze achterhand is daarmee sterker kunnen maken doormiddel van zo een wit ding achter ze kont of met dubbele longe??

heeft iemand misschien enige idee???

zelf longeer ik altijd of met hoofdstel en zadel en bijzetteugels...of met een hoofdstel en longeersingel en bijzet teugels...

en waarvoor heb je zo volgens mij hete dat zo (een kaptoom) of zo een longeerhoofdstel met allemaal van die ringetjes???

iemand enig idee...ik hoop het
groetjs
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-04-05 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt en tag toegevoegd

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:50

kaptoom is een bitloos hoofdstel dat je kan gebruiken om te longeren. de druk komt op de neus en je kunt er gewoon bijzetteugels aan vast maken.

zo'n wit ding achter de kont langs is een pessoa of passoa tuig, het activeert de achterhand en zorgt voor ontspanning.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 06:14

Volgens de voorstanders ervan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:24

RT -> UZ

jenn66

Re: [LO] kaptoom, hulpteugels, dubbele longe: effect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:30

Waarschijnlijk is dat ''witte ding'' achterlangs een pessoa tuig. Dat stimuleerd de achterhand beter en zodra ze er tegen in gaan ''trekken ''ze zichzelf dus voorwaarts.
Bij sommige paarden werkt het goed, maar ik ben er niet zo een voorstander van.

De dubbele Longe is mijn ding. Heel simpel 2 longeerlijnen eentje vastmaken aan ene ring van het bit andere aan de andere, dan de lijnen door de ringen van de longeersingel aan de kant waar je de lijnen heb vastgemaakt. De hoogte of diepte hangt af van je doel van de training en van het paard. Dan de "binnenste'' lijn direct naar jou die in het midden staat en de buitenste lijn in het begin over de rug naar jou, en als het gewend is langs de kont om naar jou.
Op deze manier kan jezelf de druk op het bit bepalen, je hoeft niet te kloten met van hand veranderen je kan hem zelf zo diep of hoog als je wilt instellen, je kan de stellingen bepalen.. Het is bijna alsof je erop zit. Maar je moet wel goed oefenen want dit heb je niet zomaar onder de knie.

Verder gebruik ik bij de jonkies die nog niet klaar zijn voor de dubbele longe heel simpel touwtjes. die kan jezelf ook instellen zoals je wilt.

Elastiek kan ook soms nog wel eens helpen, maar dan moet het echt een gevoelig paard zijn want de meeste lopen daar dwars doorheen.

De rest van de hulpteugels vind ik troep! (mijn mening)
Nooit met hulpteugels die ''vast'' zitten gaan rijden!! Dat is levens gevaarlijk, je kan alleen rijden met: Martingaal, Tiedeman teugel en de slofteugel. ( Ben er vast eentje vergeten)
Zodra namelijk het paard van de druk in de mond die deze hulpteugels geven in pankiek raakt geef je je teugels en de druk is weg. Bij iets dat vast zit kan dat niet.

Okee heel stuk. Hoop dat het nu duidelijk voor je is..

Zie mijn website: http://home.hetnet.nl/~henkus/

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:37

en zeg maar je paard laat ze achter hand hangen tijdens het longeren....ken je dat dan met dubbele longe of pessoa tuig beter maken....?? of moet ze dan meer over de rug naar beneden komen en voorwaarts lopen

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:58

Citaat:
kaptoom is een bitloos hoofdstel dat je kan gebruiken om te longeren. de druk komt op de neus en je kunt er gewoon bijzetteugels aan vast maken.

Een kaptoom heeft een hard (metalen) neusgedeelte, waarmee je druk uit kunt oefenen op de neus. Bij paarden die nog helemaal geen ervaring hebben met het bit is dit erg makkelijk, ze begrijpen het aanzienlijk sneller en de neiging om "er tegenin te gaan" is een stuk minder dan bij het gebruik van een bit.

Het is echter niet raadzaam om er hulpteugels aan vast te maken.
Als je wilt longeren met een kaptoom en je wilt graag hulpteugels gebruiken, toom je paard dan op met kaptoom EN hoofdstel en bevestig de hulpteugels "gewoon" aan het bit.

Citaat:
en zeg maar je paard laat ze achter hand hangen tijdens het longeren....ken je dat dan met dubbele longe of pessoa tuig beter maken....?? of moet ze dan meer over de rug naar beneden komen en voorwaarts lopen

Je kunt dit oplossen met een dubbele longe, maar je kunt het ook met een kaptoom (of met je hoofdstel, net wat je gewend bent) oplossen:
Zorg dat je je paard op een wat kleinere volte longeert dan gebruikelijk, vraag een duidelijk buiging van het hele lijf, waardoor je paard zijn binnenachterbeen goed onder zijn lijf neerzet. Als je aan deze voorwaarden voldoet kun je je paard wat actiever maken (lees: meer actie in het achterbeen, niet vooruit jagen) en weer wat terugnemen.

Maar bij longeren geldt net als bij rijden: gewicht over laten nemen naar de achterkant is een geleidelijk proces, je kunt het niet afdwingen met trucjes of teugels.
Goede buiging, veel overgangen en een actieve achterhand, dan komt de rest vanzelf...

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:26

Ben het helemaal met Tender eens.

Een hulpteugel is een hulpteugel je moet geen wonderen verwachten, dat hij of zij de achterhand laat hangen tijdens het longeren heeft meestal een reden en kan je niet een twee drie oplossen. Daarvoor zijn een aantal trainingsuren nodig.
Maar je kan het goed oplossen aan met doelgericht longeren

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:22

ok dankje wel ik had ff wat tips nodig Haha!:D bedankt....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:04

Tender schreef:
Een kaptoom heeft een hard (metalen) neusgedeelte, waarmee je druk uit kunt oefenen op de neus. Bij paarden die nog helemaal geen ervaring hebben met het bit is dit erg makkelijk, ze begrijpen het aanzienlijk sneller en de neiging om "er tegenin te gaan" is een stuk minder dan bij het gebruik van een bit.

Het is echter niet raadzaam om er hulpteugels aan vast te maken.

Waarom raad je het af om hulpteugels aan het kaptoom te bevestigen?