[AR] [NH] Join up tegen singel angst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rayorgy

[NH] Join up tegen singel angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 20:51

Hoi,

ik heb de Heartland boeken bij de bibiotheek gehuurt en ik heb het eerste boek vandaag al uit gelezen.. Het boek was ''overwinnen'' en er stond in beschreven hoe Amy Rosie van haar angst voor een halster hielp overwinnen. Maar.. Ze deed het met een join up. Nou heb ik er een beetje over na zitten denken en ik vroeg me af.. zou ik dit misschien bij mijn verzorg pony kunnen doen. Ik ga het natuurlijk nog niet doen. Maar ik wil eerst wat informatie erover vinden en kijken of het kan, voordat ik ga vragen of het misschien zou mogen (meteen vragen of ze erbij wilt helpen Knipoog) Ik bedacht me het zo te doen:

- Eerst een join up doen, als het is gelukt leg ik het zadel erop en probeer ik aan te singelen, meteen zodra de pony vooruit begint te stappen, op gaatje doen en nog een keer doen ( Net zoals Amy het doet met het halster) Maar ik bedacht me het volgende probleem hierbij. Misschien gaat het zadel schuiven en dat is onhandig, het rend vervelend en omgemakkelijk voor het paard denk ik. Zodra het weer is gelukt, telkens zo doen en dan uiteindelijk zo proberen om het telkens verder te gaan en dit zo vaker doen.. Misschien werkt het..

Wat denken jullie? Zal ik het vragen of het mag, ik heb er eerlijk gezegt zeker weten vertrouwen in dat het zal lukken, maar ik wil het toch zeker weten.

Manon
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 08-04-05 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

hessy8

Re: Join up tegen singel angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:54

ik heb die boeken allemaal gelezen Haha! zijn egt heel mooi
ik zou als ik jou was gewoon die join up doen
wie weet...!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:18

De join-up vind ik zelf geen goede methode, het resultaat is leuk , maar de manier waarop zeker niet. Ik zou je het dan dus ook afraden, maar ook vanwege de risico die je hiermee kan krijgen.

Kun je ons wat meer vertellen over het probleem? Wat doet ze en wanneer doet ze dat enz.

spyro

Re: [NH] Join up tegen singel angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:54

Hoi
Zelf zou ik het ook niet met join up oplossen. De methode spreekt mij ook niet zo heel erg aan.
Er zijn vast vriendelijkere manieren.
Een paard heeft met name veel liefde, geduld en respect nodig.

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 21:44

josien schreef:
De join-up vind ik zelf geen goede methode, het resultaat is leuk , maar de manier waarop zeker niet. Ik zou je het dan dus ook afraden, maar ook vanwege de risico die je hiermee kan krijgen.

Kun je ons wat meer vertellen over het probleem? Wat doet ze en wanneer doet ze dat enz.

Ze doet het in de stal, zodra ik de singel probeer aan te trekken, ervoor begint ze al een beetje zenuwachtig te doen.. maar dit is nog niet eens zo een probleem.. Ze doet het vooral in de poets plaats, dan begint ze (voor mijn gevoel) espres tussen de want en haarzelf te pletten om je op te laten houden.. ik ben nu bezig om stal om haar rustig te houden.. en het gaat harstikke goed.. Gewoon belonen en heel rustig doen.. tenminste, ik vind het stukken beter gaan dan in het begin. Haha! .. Maar in de poets plaats gaat het gewoon heel stug.. Daarom lijkt een join up me toch het beste omdat ze dan wat respect krijgt en me dus ook niet plet tussen de muur en haarzelf..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:16

Is er ooit wat geweest als wondjes enz op de singel plek of heeft ze dit altijd al gehad.

Dat pletten tegen de wand is zeker niet fijn, maar kijk is naar haar voor tekenen. Ze zegt dat er wat is, maar jij gaat gewoon door. Ze ziet geen andere manier om je op te laten houden dan door je tegen de wand te klemmen. Luister dus liever naar je paard dan een join-up te doen.

Heb je het idee dat het singel dwang is? Als dat zo is, dan mag je blij zijn met haar reactie nu.

Maak er is een oefening van. Neem haal aan het halster mee de bak in en leg het zadel gewoon op haar rug. Laat er even lopen om dan rustig de singel te pakken. Hou rustig vast zonder contact op haar buik totdat ze stil staat. Op dat moment laat je los en beloon je haar. Dit doe je net zolang dat ze gewoon blijft stilstaan. Ga dan steeds een stapje verder naar lichte druk op haar buik enz. Laat direct los als ze stil staat zodat ze leert dan met draaien enz het niet helpt, maar enkel als ze stil staat. Beloon haar steeds op het moment dat ze stil staat met 1 vast woordje die je kunt gebruiken om de druk langer te kunnen aanhouden.

Oefen dit op een dag dat je niet gaat rijden gewoon een kwartiertje totdat ze je de singel laat pakken zonder gedraai enz. De volgende dag de je dit weer en je zult merken dat het sneller gaat totdat je haar gewoon kan aansingelen.

Natuurlijk moet er dan niks medisch aan de hand zijn, maar dat is begrijpelijk.

succes

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:49

ik heb niet echt een idee over de join up, maar misschien kan je beter een longeersingel gebruiken inplaats van het zadel. Dat is wat minder vervelend als het schuift...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 00:59

In geval van zulke reacties op de singel lijkt het me veel verstandiger om je te verdiepen in wat andere manieren van NH waar veel bruikbaarder principes en technieken tussen zitten dan enkel die join-up.

Hier komt ook precies de beperking van de "join-up-methode" weer naar voren: alles oplossen met een join-up zonder gebruik te maken van al die andere mogelijkheden die je hebt om zo'n probleem op te lossen.

Moet eerlijk toegeven dat ik lang geleden, toen ik voor het eerst wat gezien had over NH (toevallig dus Monty) ook eenzelfde probleem had met mijn verzorgpony en dat met een join up heb proberen op te lossen.
Dus join-up doen, dan zadel erbij. En zodra ze ging lopen zadel eraf en weer wegjagen. Dit had kortdurend wel resultaat, maar nooit echt blijven. En dus NOOIT opnieuw join-up doen met een los zadel!!!! Dit paardje had echter geen singel-angst, maar liep gewoon weg bij het opgooien van het zadel. Ik zou het zeker niet nog een keer met join-up proberen op te lossen.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:14

Ik weet niet of je dit zou kunnen oplossen met een Join-up, je laat haar zien dat jij de baas bent.. en dat ze jouw kan/moet vertrouwen.. Ik denk dat een join-up beter werkt bij dominante paarden! Maar je kan het altijd proberen, een goede vertrouwensband is héél belangrijk, vooral omdat dit echt angst is! Succes ermee

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:16

ik denk ook dat je dit niet moet oplossen met een join-up! Vooral omdat ze zich naar de wand duwt! Je moet haar idd laten zien dat jij baas bent en dat ze jou kan vertrouwen, maar ik zou het op een andere manier doen als met de join-up, je zegt zelf dat dat meisje(Amy) het gebruikte bij een paard die het halster niet omwilde! Ik vind dit met de singel iets heel anders, een singel omdoen is absoluut niet fijn voor een paard, ik zou het met oefeningen spelenderwijs opbouwen zodat ze er op die manier vertrouwen in krijgt en merkt dat ze er niet bang van hoeft te zijn...succes verder!!

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:52

Ik heb alles even gelezen maar ik vind sowieso dat je geen dingen moet doen die in gewoon leesboeken staan.
Je hebt er zelf geen ervaring mee, dan moet je dat ook niet zomaar doen. En zeker niet uit zo'n boek. Dingen als NH zijn niet echt dingen die je uit boeken kan halen, al lees je er nog zoveel over, je moet het in de praktijk leren. Je kan het ook uit boeken halen maar NH dat is gewoon zo'n groot iets zeg maar. Elk paard reageert anders, dus wat moet je doen als je paard niet zo reageert als je verwacht had? Dat soort dingen haal je niet uit boeken, die moet je leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:34

Chestnut schreef:
Ik heb alles even gelezen maar ik vind sowieso dat je geen dingen moet doen die in gewoon leesboeken staan.
Je hebt er zelf geen ervaring mee, dan moet je dat ook niet zomaar doen. En zeker niet uit zo'n boek. Dingen als NH zijn niet echt dingen die je uit boeken kan halen, al lees je er nog zoveel over, je moet het in de praktijk leren. Je kan het ook uit boeken halen maar NH dat is gewoon zo'n groot iets zeg maar. Elk paard reageert anders, dus wat moet je doen als je paard niet zo reageert als je verwacht had? Dat soort dingen haal je niet uit boeken, die moet je leren.

Niets meer aan toe te voegen. Ik heb alle Heartland boeken gelezen en dacht in het begin dus ook dat de Join-up voor een goede vertrouwensband zorgde. Maar het vertrouwen dwing je met een join-up helemaal af, het is nl niet echt de allerpaardvriendelijkste manier. Dat is wat ik echt jammer vind van de boeken van Heartland, er word niet beschreven waarvoor Amy dat doet en wat de gedachte achter een join-up precies is. Hierdoor (ik geef je absoluut niet de schuld ik vind het goed dat je 1st info vraagt) zullen veel goedgelovige lezers zonder zich er eerst in te verdiepen zomaar een join-up gaan doen. Zonde hoor

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:05

Ik snap serieus niet dat sommigen hier een join-up niet paardvriendelijk vinden! Het is juist de meest duidelijke manier voor een paard om te erkennen wie de leider is. Zo gaat het in de kudde op het weiland ook! Nou kan niemand mij wijs maken dat de manier waarop paarden met elkaar omgaan niet paardvriendelijk is!!!
Een paard die een ander paard, wat lager in rang is, op zijn plaats wil zetten gebruikt precies dezelfde manier. Het gaat ook niet om het wegjagen van het paard, maar om het van de kudde (in dit geval jijzelf) weg te sturen, totdat het toegeeft dat hij eigenlijk liever bij de kudde wil zijn en zich daarbij nederig opstelt tegenover het hoger gerangde paard. Dit is precies de band die je met een paard op wilt bouwen toch? Een paard dat zich veilig voelt bij jou en tegelijkertijd erkent dat jij hoger in rang bent.

Ik wil niet zeggen dat een join-up de oplossing zou zijn voor dit probleem of geschikt is voor elk probleem. Ik weet immers niet wat de redenen van dit paard zijn voor haar gedrag. Ik weet wel dat ik mijn eigen paard (die een beetje angstig was voor het zadel op haar rug in het algemeen) door middel van een join-up over haar angst heen is gekomen en dus ook toeliet dat ik haar los midden in de longeercirkel een zadel op haar rug legde zonder bij me weg te lopen of andere sporen van angst te laten zien.

Iedereen gebruikt zijn eigen methodes en elke methode kan geschikt zijn voor verschillende problemen. Iedereen zou ook open moeten staan voor verschillende opties. Als het één niet werkt, probeer je gewoon iets anders. Het enige wat je in het oog moet houden is een geduldige en vriendelijke aanpak. Ik zou zeggen succes en vindt voor jezelf uit waar jij en je paard zich het fijnst bij voelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:50

Zoals hier al door anderen terecht is opgemerkt: omgang met paarden, het toepassen van bepaalde methodes.. die kun je echt niet uit een boekje 'leren'. Naar mijn mening heeft het ook totaal geen zin om iets op te lossen als je blijkbaar niet eens weet wat het probleem veroorzaakt!

Je allereerste vraag zou dan ook moeten zijn: WAAROM doe de pony dit?
Is er een fysiek probleem? Past het zadel niet goed?
Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard of pony het zien of opleggen van een zadel en aansingelen al ziet als een signaal van 'oh hemel, straks krijg ik weer pijn' ( slecht zadel, slechte rijstijl) en daarop duidelijk probeert te maken dat-ie daar géén zin in heeft. Misschien is-ie in het verleden ook 'ruw' aangesingeld - het hoeven maar kleinigheden te zijn.

Nu kun je wel over respect praten en dmv een join-up proberen iets 'af te dwingen' maar dan gaan je wel volledig voorbij aan de signalen die je paard afgeeft.

Probeer eerst te achterhalen waarom je pony dit doet - neem eens een longersingel, dat werkt wat makkelijker dan een zadel, en kijk hoe ie dan reageert op voorzichtig aansingelen. Geduld en vriendelijkheid is op z'n plaats.
En, als je niet geplet wil worden tussen pony en stalmuur, dan is er een simpele oplossing: niet in de stal opzadelen, gewoon even mee naar buiten en daar vastzetten ( niet te strak!!), dan kun je altijd weg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:59

Past het zadel wel? Is er iets met de rug van het paard?
Over het algemeen genomen zal een paard niet "zomaar" protesteren tegen aansingelen.
Eerst de oorzaak achterhalen, daarna kun je pas gaan nadenken over oplossingen.
Enne, join up bij een paard dat je tegen een muur wilt pletten, komop zeg. Elleboog in z'n romp jassen.
En een beetje leidmerrie heeft niks join up nodig om aan de anderen (inclusief nieuwkomers) duidelijk te maken hoe de wind waait. Een blik en een oortje is voldoende Wow!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:07

Misschien toch een nare ervaring? Gevoelige huid? Velletjes ertussen? Ik reed gister op een paard die een erg gevoelige huid heeft en dus een rothekel aan de singel heeft. Ze vind het geen prettig gevoel, niet dat andere paarden met plezier worden aangesingeld maarja. Ze haat het zo erg dat ze in haar eigen been bijt! Ik bleef gewoon rustig en begon tegen haar te praten en haar te aaien (waar zij het heerlijk vind), wreef eerst over de plaats waar de singel kwam te liggen, toen ik heb aangesingeld even de voorbenen opgetild om de velletjes ertussenuit te halen. Dat werkte gisteren zeer goed bij het paardje waar ik op reed misschien dat jij er ook iets aan hebt.