[AR] [LO]waar het beste mee longeren{help me even}

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orchideetjuh

[LO]waar het beste mee longeren{help me even}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 13:36

hoihoi,

Maandag komt mijn shet van 1,17(beetje uit de kluiten gewassen) Haha!
Ze is opzich best stijf en er is de laatste tijd zeer weinig mee gedaan.
Ik wil dus voorlopig de komende 2 maanden eerst wat conditie en spier training doen, waar ik dus onder ander ook mee longeren bedoel.
Nu begin ik de eerste weken gewoon simpel weg met longeerlijn,hoofdstelletje&bitje. Om haar eerst even lekker los en vertrouwen te geven in longeren.Na een paar weken dacht ik zo van, kan ik dan niet met bijzet teugeltjes, of iets anders gaan longeren. Zo dat haar rug en hals spieren ook wat meer vorm krijgen. Maar Zat dus te denken wat het beste was om mee te gaan longeren bij haar bijv:Bijzet,lange lijnen noem maar op. Ik zelf zie het wel op bijzet zitten.
Maar toch blijf ik een beetje twijfelen.

Nu dus een vraag, wat vinden en zouden jullie nou doen met deze pony bijzet of anders??

ik hoop snel goed en nuttige tips te krijgen.

xxxx orchideetjuh

orchideetjuh

Re: [LO]waar het beste mee longeren{help me even}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 14:24

helemaal niemand???

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:31

ik gebruik bij mijn eigen pony ook weleens een bijzet teugeltje om lekker los te longeren, maar met die andere heb ik nog nooit gewerkt..
maar een bijzet lijkt mij goed genoeg hoor.

*niet dat ik er zo heel veel verstand van heb.. Knipoog *

xXx lissy Cool

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:40

ik longeer vaak met touwtjes. Zelf ben ik niet z'on fan van bijzetteugels maar dat is persoonlijk.
Als je met dubbele longe longeert dan kun je zelf wat meer regelen qua stelling en buiging.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 14:50

eerlijk gezegt heb ik niet zo verstand van touwtjes enz, en bijzet snap ik al aardig hahahaha Haha!

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 14:50

eerlijk gezegt heb ik niet zo verstand van touwtjes enz, en bijzet snap ik al aardig hahahaha Haha!

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 19:57

een meisje die ik ken, vertelde mij net dit

ik zo van weet jij iemand met bij zet teugels
zei nee

dat isss

nee is juist heel slecht want een shetlander kan zijn nek niet zo buigen op een manier dat een pony of paard dat kan, dus als jij bijzet gaat gebruiken verkloot je ten eerste zijn nek en ten tweede gaat hij of zij alleen maar meer protesteren omdat het pijn doet en spierpijn heeft.

ze zegt ook dat je helemaal nergens mee moet longeren is dat waar of niet helpppp

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:49

Ik longeer het liefste met touwtjes, op de bijzet willen ze nog wel eens gaan hangen of te veel opkrullen. Ik doe of de touwtjes direct van het bit tussen de voorbenen en daarna weer terug omhoog naar de longeersingel of zadel. En anders als slof, dus van de singel door het bit en dan aan de zijkant van de singel weer vastmaken. Begin gewoon heel los en je kan ze vanzelf wat strakker zetten. Zorg wel dat ze lekker actief aan het werk blijft en niet naar voren gaat duikelen.
Ik longeer ook wel eens met dubbele lijnen, vaak als ik ook zijgangen wil oefenen. Hier moet je wel mee oefenen en je pony van te voren laten wennen aan de touwen, dat ze achter haar billen gaan Knipoog
Verder is balkjes laten lopen aan de longe ook een goede oefening en leuk voor de afwisseling! Dit kan je ook wel met de touwtjes doen maar dan maak je ze wel vrij los vast zodat ze goed kan kijken. Echt springen aan de longe doe je natuurlijk zonder touwtjes o.id.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 20:55

maar is dat vande bijzet waar of niet?

bedankt voor je tips daar kan ikweliets mee Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:11

ik longeer mijn shet altijd met pessoa, en het werkt erg goed Ja
Maar dat je een shet niet met touwtjes of iets dergelijks mag longeren, wat een onzin!
Ze lopen misschien moeilijker nageefelijk, maar dat je je pony verkloot met touwtjes enzo? Verward
ik longeer mijn shet nu al heel lang met pessoa/touwtjes/dubbele longe en ze leeft nog steeds, en ze is echt niet verkloot door die dingen Vork

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:31

Ik longeer ook wel eens met halsverlenger (zo'n elastieken ding). Vooral met jonge/ ongetrainde paarden vind ik dat wel een uitkomst. Je knupt ze niet zo vast als met bijzet/touwtjes, maar toch is er die weerstand waardoor ze wel nageven.
En met getrainde paarden gebruik ik de slof als touwtjes. Je kan het op verschillende manieren instellen maar ik doe het altijd tussen de voorbenen door, door de bitringen en dan naar het zadel.
Succes!!! Haha!

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:25

Ik vind het altijd een beetje eng om me shet te gaan longeren met een bijzet.
Ze hebben zo'n korte hals (ten zij jouw shet zow uit de kluiten is gewassen dat ie een mega-hals heeft Tong uitsteken haha). Ik zou als ik jouw was een beetje experimenteren. Ik doe het niet met mijn shet, maar met mijn pony gewoon wel. Kijk anders is hoe je shet erop reageert.
Veel succes ermee!

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:06

ik zou als ik jou was eens met de dubbele longe proberen, je kunt je pony zelf instellen, laag/lang. Het is net of je twee teugels in je handen hebt! Ga gewoon eens een keer oefenen. Doe het eerst met de longe aan de buitenkant over de schoft heen en over een tijd kun je hem wel achter zijn billen door doen. Later kun je er ook een longeersingel bij pakken.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 14:17

ik heb elasieke hals verlengers(lijkt bijzet) ga daar mee proberen xxx