[AR] [VD]Welke oefeningen vinden jullie 'gevorderde' oefeningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

[VD]Welke oefeningen vinden jullie 'gevorderde' oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 08:57

De titel zegt het al. Welke vrijheidsdressuur oefeningen vinden jullie voor gevorderde trainers? En waarom?

Ik kan de vraag ook anders stellen: stel je bent al een tijd bezig met VD en je paard/pony kan al verschillende oefeningen. Waar wil je dan nog aan werken of wat zou je willen dat je paard kan? Over welke oefeningen zou je iets willen leren?

8nnemiek

Re: [VD]Welke oefeningen vinden jullie 'gevorderde' oefening

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:21

Een perfecte spaanse pas, en dan niet alleen aan de hand maar ook tijdens het rijden Haha!
Dat vind ik echt supermooi, en dat is volgens mij ook echt een gevorderde oefening.

En wat ik ook eens zag, een paard dat precies de bewegingen van een man nadeed, dus die ging een pas vooruit, paard ook, nog een pas vooruit, paard ook, pas achteruit, paard deed het ook, benen overkruist, paard deed hem weer na Haha! Echt super! En ook in draf enzo. Dat is toch ook n soort van VD he?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:27

MysticTinker schreef:
Een perfecte spaanse pas, en dan niet alleen aan de hand maar ook tijdens het rijden Haha!
Dat vind ik echt supermooi, en dat is volgens mij ook echt een gevorderde oefening.

En wat ik ook eens zag, een paard dat precies de bewegingen van een man nadeed, dus die ging een pas vooruit, paard ook, nog een pas vooruit, paard ook, pas achteruit, paard deed het ook, benen overkruist, paard deed hem weer na Haha! Echt super! En ook in draf enzo. Dat is toch ook n soort van VD he?

Dat is NH, daar zie je ook zulke filmpjes Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:27

MysticTinker schreef:

Dat is NH, op de site van NH daar zie je ook zulke filmpjes Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:16

Citaat:
Dat is NH, op de site van NH daar zie je ook zulke filmpjes

Als het "in vrijheid" gebeurt, vind ik het onder VD vallen, dus dat soort oefeningen mogen ook gemeld worden hoor! Het is tenslotte allemaal training. Cool

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:44

Wanneer ben je een gevorderde trainer? Clown Haha!

Een gevorderde oefening vind ik eigenlijk elke oefening maar dan in de puntjes uitgevoerd Ja En dat is eigenlijk waar elke VD-er naar streeft, nouja denk de gevorderde zoals jij het noemt Lachen Een afgeraffeld kunstje is zo aangeleerd, maar ja om het helemaal perfect te krijgen!? Dat vind ik echt knap Lachen

De spaanse pas is ook echt gaaf om helemaal perfect te krijgen.
En wat MysticTinker zegt, dat je paard je volgt, na doet en dergelijke vind ik ook super.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:17

PeruaansePas schreef:
Quote:
Dat is NH, op de site van NH daar zie je ook zulke filmpjes

Als het "in vrijheid" gebeurt, vind ik het onder VD vallen, dus dat soort oefeningen mogen ook gemeld worden hoor! Het is tenslotte allemaal training.

Ok Lachen Nou ik vind net zoals summertje dat alles echt netjes in de puntjes uitgevoerd word. Dat volgen en stoppen en achterwaarts meegaan ben ik op dit moment aan het ''trainen'' en dat gaat heel goed. Beetje offtopic maar ik vind dat echt een ''machtig'' gevoel als je met zo'n stoere pony achter je aan allerlei dingen doet die hij dan ook doet. Dat vind ik ook echt gevordert als dat helemaal in de puntjes word uitgevoerd Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 20:30

Dat volgen vind ik vooral "gevorderd" als het ook buiten een omheind stuk goed gaat. Je pony achter je aan laten lopen is snel aangeleerd, maar ten alle tijden zijn attentie houden vind ik echt héél knap!

Een goede Spaanse pas op de grond en vanuit het zadel vind ik ook gevorderd.

Vliegende galopwissels op lichaamstaal en/of stem ook.

Wat vinden jullie van zitten en liggen?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:36

Haha dat is dus net wat bij mij helemaal fout gaat. In de bak gaat het super en buiten de bak dus niet.. ben het daar dus helemaal mee eens. Haha!

Zitten en liggen vind ik niet zo heel erg gevorderd... dat kun je aardig makkelijk aanleren (bij de meeste paardjes dan) ...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:03

Ik denk dat de heel erg ligt aan het paardje wat je voor je heb.
Steigeren bijvoorbeeld wordt vaak als gevorderde oefening gezien, maar dat was één van de eerste dingen die ik Eli leerde (naast de basis uiteraard). Niet omdat ik dat stoer vond maar gewoon omdat dat op dat moment het goede was, ik kreeg het eigenlijk op een presenteerblaadje aangerijkt.
Het liggen daarintegen zou voor hem echt een hele gevorderde oefening zijn (zijn we al een tijd mee bezig maar gaat in hele kleine stapjes) terwijl dat voor andere paardjes weer een makkelijke oefening is die ze in een paar dagen door hebben.

Dus ik kan geen oefeningen aanwijzen die ik "gevorderd" vind, maar ik vind het wel gevorderd als iets helemaal, altijd en overal goed gaat zonder al te veel hulpen. Dus geen been meer hoeven vastpakken om het compliment te vragen. Oefeningen ook nog uitvoeren als de omstandigheden anders zijn, andere paarden in de buurt ofzo, andere bodem.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:27

Tja liggen is bij het ene paard lastiger dan bij de andere. Hetzelfde met zitten dat kan nog lastiger zijn. Deze oefening is vooral lastig bij paarden die gauw afgeleid zijn en alles om zich heen willen zien. Dat zit gewoon in het karakter, die hebben veel vertrouwen nodig. Dus het is van het paard afhankelijk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 10:47

viola schreef:
Steigeren bijvoorbeeld wordt vaak als gevorderde oefening gezien, maar dat was één van de eerste dingen die ik Eli leerde (naast de basis uiteraard).

Kun je onder woorden brengen wat je onder "basis" verstaat?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:31

PeruaansePas schreef:
Kun je onder woorden brengen wat je onder "basis" verstaat?

Ik versta onder basis gewoon goede opvoeding, lopen als ik wil dat hij loopt en stilstaan als ik dat wil enz. Ik vind het eigenlijk ook nog geeneens VD maar iets wat iederpaard moet doen. Zodat de normale omgang/verzorging met het paard zonder problemen kan gaan.
En wat bij mij ook nog wel onder de basis valt is los longeren en daarbij stap, draf, halthouden en naar me toe komen.

Maar ik vind dat dat niks met VD te maken heeft, maar gewoon met het houden van een paard wat je dan ook voor tak van paardesport in gaat daarna.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:08

PeruaansePas schreef:
Dat volgen vind ik vooral "gevorderd" als het ook buiten een omheind stuk goed gaat. Je pony achter je aan laten lopen is snel aangeleerd, maar ten alle tijden zijn attentie houden vind ik echt héél knap!

Een goede Spaanse pas op de grond en vanuit het zadel vind ik ook gevorderd.

Vliegende galopwissels op lichaamstaal en/of stem ook.

Wat vinden jullie van zitten en liggen?

Helemaal mee eens Ja Liggen en zitten vind ik ook wel gevorderde oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:13

Gevorderde oefeningen vind ik eigenlijk alle oefeningen die perfect op commando staan, dus een begin en een einde hebben en die niet gedaan worden als de trainer er niet om vraagt. Ook met dingen als kusjes geven kan dat nog best pittig zijn. Haha!

En gevorderde oefeningen vind ik eigenlijk gewoon oefeningen die een paard vanuit een andere oefening moet leren. Zitten vind ik daar dus wel een voorbeeld van, omdat dat best moeilijk kan zijn om te perfectioneren (echt rechtop zitten, hoog en met voorbenen tussen achterbenen) en omdat het uit het liggen/rollen geleerd moet worden. Als je je paard het liggen aan hebt geleerd vanuit het compliment, dan zie ik dat ook al gevorderd trainen omdat je dus eerst de ene oefening helemaal onder de knie moet hebben voor je door gaat, net als wanneer je het compliment uit de buiging leert. Dat is moelijker dan een been optillen en met voer het hoofd naar achteren halen, omdat je bij de eerste heel consequent moet zijn in je hulpen en lichaamshouding om er voor te zorgen dat je paard de oefeningen niet door elkaar haalt, of de eerste oefening wist en daarvoor in de plaats alleen nog de tweede oefening doet.

Ik denk dat je een gevorderde trainer dus niet herkent aan speciale moeilijke kunstjes, maar aan de manier waarop hij/zij de oefeningen heeft aangeleerd en de juistheid waarmee de oefeningen uitgevoerd worden. Dus volgens het boekje, met de juiste beenstanden, zonder helpende handjes of lokkend voer en perfect op commando. En zoals gezegd kan dat dus ook een kusje zijn. Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:26

Ik ben met pride nu bezig met een voor ons gevorderde oefening. Terwijl hij zit vraag ik om een pas en flemen. Maar tja, in weze is het dan gewoon alle commando's geven en hij doet het wel. Dus écht gevorderd is dat voor ons niet. Wat ik nog wel een uitdaging vind is het schilderen. Daar hebben we afgelopen zomer een begin mee gemaakt en dat wil ik uitbouwen. Maar of dat ook nog onder vd valt?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:11

Ik vind contact tijdens de training erg belangrijk.

Een paar weken geleden waren we op een open stuk aan het werk (los) toen er een aantal andere ruiters (met paarden Knipoog ) aankwamen.
Ik kende ze dus rende er naartoe.
Eerst in drafpas, Judy ook in drafpas, daarna maakte ik een galopsprong, dit deed zij ook. Mevrouw rende met me mee,terwijl we eigenlijk nog steeds aan het werk waren. Na een praatje liep ik weg en Judy liep met me mee, zonder zichtbare twijfel.
Wij gingen verder met onze training terwijl er om ons heen gereden werd. Geen seconde was ze met haar gedachten ergens anders.
Dat vind ik mooi, dat een paard zo geinteresseerd is en zoveel liefde en respect heeft/geeft dat andere dingen soms minder belangrijk zijn.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:14

viola schreef:
Ik denk dat de heel erg ligt aan het paardje wat je voor je heb.
Steigeren bijvoorbeeld wordt vaak als gevorderde oefening gezien, maar dat was één van de eerste dingen die ik Eli leerde (naast de basis uiteraard). Niet omdat ik dat stoer vond maar gewoon omdat dat op dat moment het goede was, ik kreeg het eigenlijk op een presenteerblaadje aangerijkt.
Het liggen daarintegen zou voor hem echt een hele gevorderde oefening zijn (zijn we al een tijd mee bezig maar gaat in hele kleine stapjes) terwijl dat voor andere paardjes weer een makkelijke oefening is die ze in een paar dagen door hebben.

Dus ik kan geen oefeningen aanwijzen die ik "gevorderd" vind, maar ik vind het wel gevorderd als iets helemaal, altijd en overal goed gaat zonder al te veel hulpen. Dus geen been meer hoeven vastpakken om het compliment te vragen. Oefeningen ook nog uitvoeren als de omstandigheden anders zijn, andere paarden in de buurt ofzo, andere bodem.

Sluit mij hier helemaal bij aan.. Maris kon ook als eerste steigeren.. en liggen gaat wat moeizamer. Maar we gaan voor uit. Verder is het meestel al gezegt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:01

Wij kunnen nu flemen, alle basis, voetjes geven, begin van de spaanse pas, op vingerknip naar me toe komen, targetten.

Ik zou nog graag compliment, buigen, zitten, liggen, enz willen leren maar hij is vrij agressief met voetjes geven en benen aanraken dus dat zit er in ieder geval voorlopig niet in.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 13:33

Nog meer ideeën?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:45

gevorderde oefeningen vind ik 'perfect' uitgevoerde oefeningen. ik tel verder het stijgeren erbij, aangezien ik dat geen kunstje vind om als eerste te doen, omdat je dan vaak nog geen ervaring hebt of je paard kunstjes gaat doen om aandacht/voer te vragen, en ik dat met stijgeren te gevaarlijk vind om er dan achter te komen...
ik heb verder al eens paarden gezien die lopend stijgerden, dat vind ik ook erg knap! en daarbij de 'echte' profdingen, zoals het paard laten vallen en ik heb ook al eens gezien dat een paard ging zitten(en dan dus niet vanuit het liggen, maar vanuit stand!!!) dat vind ik ook heel erg knap en ben wel benieuwd hoe ze dat ooit hebben geleerd.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 12:06

Citaat:
ik heb ook al eens gezien dat een paard ging zitten(en dan dus niet vanuit het liggen, maar vanuit stand!!!) dat vind ik ook heel erg knap en ben wel benieuwd hoe ze dat ooit hebben geleerd.

Er is dacht ik maar een paard dat dat kan. Ik heb het in een film (met Jackie Chan?) ook eens gezien. Volgens mij kan niet ieder paard dat aanleren. Geen idee hoe dat aangeleerd is, maar ik denk dat dit paard een uitzondering is en het zelf "aanbood". Gokje.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:35

PeruaansePas schreef:
Citaat:
ik heb ook al eens gezien dat een paard ging zitten(en dan dus niet vanuit het liggen, maar vanuit stand!!!) dat vind ik ook heel erg knap en ben wel benieuwd hoe ze dat ooit hebben geleerd.

Er is dacht ik maar een paard dat dat kan. Ik heb het in een film (met Jackie Chan?) ook eens gezien. Volgens mij kan niet ieder paard dat aanleren. Geen idee hoe dat aangeleerd is, maar ik denk dat dit paard een uitzondering is en het zelf "aanbood". Gokje.

ja, het lijkt mij ook niet zomaar een oefening die ieder paard aan kan leren. ik zag het in een video van showstal penthasilai(vraag me neit heo je het schrijft, die hebben echt een moeilijke naam!)