[AR] [LO] longeer probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

[LO] longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:43

Hallo ik heb een probleem ik heb een paard van 3 jaar jong, die krijgt eigenlijk te wijnig beweging. Maar als ik hem longeer dan heeft hij weinig zin om te lopen, hij zet zich erg af tegen de zweep. Nu komt het als ik de bak uit wil dan kan ik hem niet aan zijn hoofstel beethouden, hij protesteerd dan heel erg en dan hou ik hem niet. Dus hou ik de longeerlijn lang en dan probeer ik hem de bak uit te lokken. Maar hij komt dan op me af gerend en steigerd boven mijn hoofd,echt een gevaarlijke situatie. Wie weet raad? nieuwenhuizenae_s@yahoo.com
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-04-05 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd ivm UZ verplaatsing

Desiree

Re: longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:46

Ik weet niet of dit wel een longeerprobleem is. Volgens mij is het meer een dominantieprobleem of juist een gebrek aan vertrouwen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:58

dit is inderdaad een dominantie probleem..
heb je eerder met jonge paarden gewerkt??
wat ik nooit begrijp namelijk is dat mensen beginnen aan een jong paard als ze er geen weet van hebben...ze zijn zo verpest en dan mag een ander het getraumatiseerde paard weer corrigeren.
mijn wijze raad: zoek een professional die weet hiermee om te gaan en ga niet zelf aanmodderen. wees niet alleen met het werk consequent maar ook in de stal en rond de stal, met poetsen en noem maar op. straf op het juiste moment en beloon op het juiste moment.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:06

dit hoort meer thuis op UZ

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:11

Wat bedoel je precies met "afzetten tegen de zweep"? Slaat hij ernaar, reageert hij er niet op, gaat ie er voluit vandoor als je 'm beweegt?

Wat vind je te weinig beweging? En als ie van jou is, waarom geef je 'm dan niet meer beweging?

Verder ook nog de bovengenoemde vragen: vertrouwt hij je, ziet hij jou als leider?

Ervaren hulp erbij halen is nooit verkeerd, zelf aanmodderen altijd. "Neem les" gaat niet helemaal op, maar dat wil niet zeggen dat je geen hulp kunt halen!