[AR] [LO] Hoe slim zijn paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saba

[LO] Hoe slim zijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 12:28

Meestal worden er problemen aangehaald op bokt, maar deze keer een topic over hoe goed kan lukken met een paard. Pling

Heb een paard van 2 jaar, en begin geleidelijk aan met longeren aan de lange longe.
De eerste maal ging verwonderlijk goed, ze had onmiddelijk vrede gesloten met het feit dat ze een (rubberen) bitje moet in hebben.
Bij de eerste 2 rondjes, sputterde ze nog wat tegen en stuikelde ze, maar daarna was het alsof ze al jaren aan de longe liep.
Ook de twee maal dat ik haar longeerde leek het een kinderspel, wel had ze het rechts iets moeilijker daar ze links gebogen is.
Men heeft mij gezegd dat het een zeer slim paardje is met veel lef, en dat ook het zadelmak maken volgend jaar heel vlot zal verlopen.
En te weten dat ik grote schrik had om een jong paard te beleren.
Is het bij paarden zo dat de 1 slimmer is dan de ander, en daardoor gemakkelijker weg is met alles, of ligt het gewoon aan de gewilligheid van het paard?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 07-04-05 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

simone138

Re: Hoe slim zijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:37

*o/* *o/* mijn pony is nie slim *o/* *o/*

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:44

Die van ons is een beetje te slim Haha!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:48

En ik denk ook zeker dat het zo is dat het ene paard slimmer is dan het andere en dingen gemakkelijker oppakt. Ik heb veel verschillende paarden gereden en je merkt echt overduidelijk verschil. Het ene paard is nu eenmaal slimmer en dapperder dan het andere paard. Als je zo'n paard treft is dat een heel groot voordeel. En als het dan ook nog een heel meegaand en werkwillig paard is..... Probleem is natuurlijk wel dat slimmere paarden die een dagje geen zin hebben heel creatief zijn in dingen verzinnen om onder het werk uit te komen. Vork

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:16

Hey! Handig als het zo goed gaat... ik denk alleen dat het paard wat je hier beschrijft eerder meegaand is en graag voor je wil werken. Bij dit soort paarden moet je altijd uitkijken dat je ze niet overvraagt, dat gaat nogal makkelijk, met name met jongere paarden. Ik denk dat bijna alle paarden slimmer zijn dan mensen denken. Mijn paard is met stip de slimste van stal! Ze kan alle sloten openmaken die er bestaan! Sigaar

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:24

Er zijn zeker paarden die van nature minder slim of slimmer zijn dan anderen.

Maar persoonlijk ben ik van mening dat jij als trainer je paard ook slimmer kan maken, en heb ook al vaker in boeken gelezen (bijvoorbeeld 'Luister naar je paard') dat meer mensen deze mening delen.

Door een paard te trainen, vooral met veel afwisseling, en hem interessant en creatief bezig te houden, zoals bijvoorbeeld met vrijheidsdressuur, zou je paard in theorie 'slimmer'worden.

Slimmer wil in dit geval zeggen, dat een paard beter leert combineren. Jij leert hem iets, hij doet het, hij is 'braaf'en wordt beloond. Als een paard dit principe eenmaal door heeft, zal hij makkelijker dingen leren omdat hij begrijpt dat er een beloning in het vooruitzicht ligt.
Hij wordt dus 'slimmer'omdat dit hem wat oplevert: hoe eerder hij iets nieuws geleerd heeft, hoe blijer het baasje is en hoe groter de kans op een knuffel of een lekker hapje. Knipoog
Dit is mijn mening over 'slimheid', maar natuurlijk zijn er paarden die van nature erg intelligent zijn, of juist heel dom. Haha! Zoals je ook paarden hebben met een 'wil to please'en paarden met een instelling van 'doe t lekker zelf'. Knipoog

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:06

Onze pony bedankt je als ze een koekje krijgt. Ze doet dan altijd haar hoofd omhoog en laat haar tanden zien. (ze doet haar bovenlip omhoog) En wij hebben het haar niet geleerd. Wij vinden dat het dus een slim paard is. En deze middag hoorde ik nog een groepje penny-meisjes zeggen: "Paarden zijn zo dom."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:21

Eerlijk gezegd ben ik het ook met de reacties hierboven eens, en is uit dit voorbeeld niet op te maken of je paard erg slim is. Meegaand is inderdaad een beter woord, of makkelijk te bewerken of lager in rang zodat ze zich makkelijk schikt naar de wensen van ranghogeren zonder dat steeds aan te vechten.

Slim is ook helemaal niet per definitie positief. Juist de echt slimme paarden zijn vaak zo intelligent dat ze veel te hard vooruit denken, zich gaan vervelen of zich in alle geestelijke sloten tegelijk storten en hopeloos vast komen te zitten, daardoor hyperactief of panisch kunnen worden of juist volledig passief, op slot dus. Echt extreem intelligente paarden zijn echt moeilijk te beleren. Ik heb een intelligente pony ([***]) en een hyperintelligente pony ([***]) en [***] is 5x zo gemakkelijk te beleren.

Als je jouw gedachtengang volgt, zou [***] dus de slimste zijn, want hoewel het een dominant stuk vreten is, bluft hij zich overal wel uit en accepteert ontzettend veel en doet dus alles mee zonder er moeilijk over te doen. [***] daarentegen is extreem snel lerend - mits je als trainer alles goed doet en het hem zelf uit laat zoeken, geen enkele dwang gebruikt, niet straft voor verkeerde antwoorden en hem altijd blijft aanmoedigen om te voorkomen dat hij zichzelf vergaloppeert, in de war raakt en op slot springt. Doe je dat niet, dan doet [***] niets en blijft minutenlang stokstijf staan of gaat juist helemaal door het lint. Volg je wel zijn spelregels, dan heeft hij het kleuren herkennen, knielen, liggen, Spaanse pas enz. in no-time door en gaat hij deze zaken ook uit zichzelf combineren tot nieuwe kunstjes. Hij heeft ook een veel beter ruimtelijk inzicht dan [***], heeft een enorm goed geheugen en is behoorlijk sluw en listig in omgang met [***], maar is gewoon niet te beleren als je niet precies de methode toepast die hij nodig heeft. In ons geval is dat clickertraining, en dat heeft er voor gezorgd dat de pony waarvan ik dacht dat hij echt achterlijk was (lees: niet te beleren), binnen 5 minuten geleerd had wat de click betekende, voetjes te geven, achterwaarts te gaan, naar me toe te komen als ik riep en een pion aan te raken op commando. MAar zonder die clicker was het nog steeds niet meer dan een grasmaaier, gewoon omdat ik niet bij zijn gigantische hoeveelheid grijze cellen kon komen.

Een paard dat makkelijk te beleren is, hoeft dus niet extreem intelligent te zijn, net zoals een extreem intelligent paard niet makkelijk te beleren hoeft te zijn. Het kan wel, maar in mijn ervaringen zijn juist de slimste dieren vaak de probleembeesten tot je het juiste knopje weet te vinden om de hersens aan te zetten en voor in plaats van tegen je te laten werken.

Essy_tje

Re: [LO] Hoe slim zijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 00:06

Sommige paarden zijn nog slimmer dan mensen Rolleyes

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:50

Volgens mij kan de ene kan wel slimmer zijn dan de andere. Ik heb van iemand gehoord dat ze ongeveer zo veel kunnen als een mens van 2 a 3 niet dat je mensen en paarden kunt gaan vergelijken maar toch. Ik vind dat paarden soms nog wel slim zijn hoor! Of ze nou wel of niet kunnen doen ''alsof'' ik denk steeds meer van niet. Volgens mij is het meer hun instinkt. Ik denk dat ze ook niet altijd goed na kunnen denken anders zouden ze niet 24 uur rustig in hun box blijven staan. Dan zouden ze dat toch ook saai vinden? ( niet alle paarden kunnen zo lang op stal staan hoor, maar sommige)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:33

Iemand zei een keer tegen mij dat een paard maar een geheugen heeft van een uur. Het paard wilde de trailer niet in omdat hij het eng vond, en ik wilde het zo rustig mogelijk aanpakken omdat hij er dan goede ervaringen mee zou hebben en het de volgende keer misschien minder eng was. Maar hij zou het volgens hem zo weer vergeten zijn.
Ik vraag me toch af hoe hij zijn paarden inrijd. Elk uur er ff op anders is ie het vergeten ofzo Haha!
En waarom paarden dan trauma's hebben van nare ervaringen.
Maar goed, ik ben maar geen discussie met hem gestart Tong uitsteken

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:08

Het lijkt me sterk dat paarden een geheugen van een uur hebben.
Wel weet ik dat paarden maar een korte tijd hebben om oorzaak en gevolg te koppelen. Ik geloof dat daar maar een paar seconden tussen zit.
Dus als je paard braaf of stout is, moet je meteen belonen/straffen ander kan hij geen connectie leggen met hetgeen waar hij voor gestraft of beloond wordt.