Vooral bij een hengsterig beestje als Jimmy
zou ik het longeren heel consequent vanaf het begin aanpakken als een goede, kalme training, dus nooit voor het uitrazen en zeker niet bij een pony die het longeren nog niet kent.
Zelf pak ik het aanlongeren aan op de methode van Bent Branderup die daar ook een ontzettend goede (Duitse) video over heeft. Je bouwt daarbij het longeren op uit het schouder binnenwaarts overstappen zodat je paard vanaf het begin leert met een mooie buiging naar binnen te lopen. Daardoor train je de spieren aan de binnenzijde en strek je de spieren aan de buitenkant en leer je het binnenachterbeen om actief onder de massa te stappen. Dat bouw je oo heel langzaam op, van vijf minuten voor het eerst aan de hand overstappen, dan na verloop van tijd het overstappen aan de hand uitbreiden naar het longeren in stap, dan draf erbij brengen en steeds als hij te snel gaat weer cirkel verkleinen of teruggaan in stap. Daarbij geef je steeds ophoudingen als hij tijdens het vergroten stelling naar buiten neemt en laat je weer los zodra hij meegeeft naar binnen. Als hij zo geleerd heeft om kalm te draven aan een licht doorhangende longeerlijn, dan kun je ook de galop toevoegen. Op die manier heb je eigenlijk maar 1 hand nodig die nooit kracht zet en leer je Jimmy zich netjes te gedragen, gewoon omdat je nooit 'terugvecht'. Ik kan je echt aanraden op de video van Branderup eens te kijken, die heet Akademische Reitkunst Teil I en er is altijd wel een exemplaar op Ebay.de te koop, als je ze bij een winkel bestelt zijn ze namelijk best duur (ongeveer 45 euro).
Hoe je het ook aanpakt, voorkom dat je met hem gaat vechten, gebruik de longeerlijn niet om hem op een cirkel te houden (is dat het geval dan laat je hem de cirkel weer verkleinen tot hij aan de hand schouder binnenwaarts overstapt) en leer hem vanaf dag 1 dat de longeerlijn een plek voor kalmte is.