[AR] [vd]wie is het verst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[vd]wie is het verst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 11:14

Zomaar eens kijken Haha!
Wie van de VDers hier op bokt is nu het verst? En dan bedoel ik welke oefeningen het paard allemaal beheerst.
Met Honey ben ik naar mijn eigen idee behoorlijk ver.

Op blok
Pas op blok
Pas (stilstaand perfect, lopend vind ze moeilijk)
Schoppen
Buigen (hierbij moet ik mijn hand onder de buik houden, dus niet zonder hulp)
Compliment
Liggen
Plat liggen
Dood liggen
Zitten
Zitten en dan een voetje
Turn (rondje draaien)

Af en toe knielt ze wel, maar dat haalt ze nog heel erg door de war met liggen, en gaat dan ook meestal gelijk liggen. Die reken ik dus niet mee.
Steigeren leer ik haar niet.

Dennis

Re: [vd]wie is het verst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:00

Ik heb Stef's lijst maar eventjes gekopierd en maak wat weizigingen Lachen

Op blok
Pas op blok
Pas (stilstaand perfect, lopend vind ze moeilijk)
Schoppen
Buigen (hierbij moet ik mijn hand onder de buik houden, dus niet zonder hulp)
Compliment
Liggen
Zitten
Zitten en dan een voetje
Turn (rondje draaien) 2 kanten op
Hij kan alle 4 zijn voeten geven als ik er naar wijs.

Alleen plat liggen krijg ik (nog) niet bij hem voor elkaar. Iemand heeft mij een keer willen helpen en ging dat wel eventjes hardhandig doen. Sindsdien is Dennis echt angstig als er iemand achter hem komt staan als hij ligt.
Stijgeren leer ik hem ook niet al zou hij dat zo onder de knie hebben.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:35

Jauke kan voetje geven
buigen
kusjes geven
hand aanraken
doek aanraken
pas (stil staand dus)
En we zijn druk bezig met het compliment Lachen

Dus ja, de lijst is nog niet heel lang, maar he, ik ben pas 2 maanden met hem bezig! Pling

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:12

Rydar kan:
Op blok
Pas op blok
Spaanse pas(lopend dus)
Buigen
Compliment
Liggen
Plat liggen
Zitten
Zitten en dan een voetje
Pirouette
Nee schudden
Gapen
'Capriool' (moet ik wel weer even oefenen, als ik het nu aan hem vraag stijgert hij eerst voor mij zn kont op tilt Clown)
Bokken
Stijgeren

Boefie kan:
Buigen
Liggen
Pirouette
Flemen
Pas(stilstaand, nog niet helemaal perfect)
Op het blok
Pas op het blok
'Op totaal' (met alle 4 zn benen op het blok)
Voeten op tillen bij aanraking met de zweep

Vip kan:
Kusje geven
Flemen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:58

Ik zal ook mijn lijstje erbij zetten.

Eli kan:
-Op het blok
-Vier benen op blok
-Alleen achterbenen op blok
-Voorbenen op blok en dan een rondje lopen met achterhand
-Pas op het blok
-Pas (lopend alleen soms in een goede bui)
-Compliment
-Kusje
-Pirouette
-Achteruit lopen (op de hoefslag terwijl ik in het midden sta)
-Zweep vastpakken een heen en weer zwaaien (zijn nog aan het werk aan de tijdsduur)
-Steigeren
-Al stijgerend lopen op achterbenen (max. voorlopig 5 stappen)
-Al stijgerend een halve pirouette
-Rollen (als ik het vraag op zandgrond, dus nog een lange weg te gaan naar het liggen)

Eli is vrij angstig/gevoelig vooral voor bewegingen van mensen vandaar dat we nog niet ver zijn met liggen. Maar het rollen als ik in de buurt ben en op zandgrond ook als ik naast hem zit en vraag is al een héééle grote stap dus daar ben ik al heel blij mee en verder gaan we niet haasten.

Roger kan:
-Flemen
-Op het blok
-Pas op het blok (naast het blok mag hij nog niet van mij omdat hij nog te vervelend is en het te pas en te onpas gaat gebruiken)
-Pirouette (maar is nog meer een hele kleine volte)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:42

Met pride ben ik niet meer bezig met nieuwe kunstjes dus hij heeft nog steeds zijn vaste repertoire. We zijn gisteren overigens gefilmd door omroep flevoland en volgende week komt het op tv.
Onze vaste kunstjes:
liggen,
zitten en dan flemen, pas oid
flemen
pas
achterwaarts van afstand
balonnen kapot trappen
ergens op staan
apporteren, dit is echt zijn favo ding, hij komt dan in volle galop alles terug brengen
Ook het schilderen gaan we weer oppakken dit jaar, vind hij erg leuk om te doen
En ik ben nog op zoek naar speeltjes met geluid en grote knoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:13

Ik vraag me af of het wel zo interessant is om te zien wie het verste is van de trainers hier. Als je steeds opnieuw begint met een nieuwe pony, dan is het aantal kunstjes dat die pony beheerst niet enorm, terwijl als je al een volleerde pony koopt waar alle knopjes op zitten, je dit lijstje zo vol hebt. En ook hoe lang je er over hebt gedaan om je paard de kunstjes te leren is volgens mij niet interessant, omdat elk paard daarin weer verschilt - en ook elke trainer. Dus als de een zegt dat zijn paard het compliment beheerst (en het beest met de hand bij zijn been moet vasthouden en met voer omlaag moet lokken), zegt de ander op datzelfde punt in de training dat ze het compliment nog niet beheersen. Nu ben ik iemand met erg weinig competitiedrang als het om vrijheidsdressuur en paarden trainen gaat, maar is het niet veel belangrijker dat je er gewoon lol in hebt samen met je paard? Wedstrijden in wie het verst is hebben denk ik helemaal niet zoveel zin. En wie is uberhaupt de jurie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:18

xyzutu2 schreef:
Ik vraag me af of het wel zo interessant is om te zien wie het verste is van de trainers hier. Als je steeds opnieuw begint met een nieuwe pony, dan is het aantal kunstjes dat die pony beheerst niet enorm, terwijl als je al een volleerde pony koopt waar alle knopjes op zitten, je dit lijstje zo vol hebt............

Dit was eigenlijk ook het eerste wat ik dacht, maar had geen zin om dat helemaal uit te leggen Haha! Nu heb jij dat even voor mij gedaan.
Ik zie de lijstje meer als bron van inspiratie. Aan VD wedstrijden doe ik niet.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:24

viola schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik vraag me af of het wel zo interessant is om te zien wie het verste is van de trainers hier. Als je steeds opnieuw begint met een nieuwe pony, dan is het aantal kunstjes dat die pony beheerst niet enorm, terwijl als je al een volleerde pony koopt waar alle knopjes op zitten, je dit lijstje zo vol hebt............

Dit was eigenlijk ook het eerste wat ik dacht, maar had geen zin om dat helemaal uit te leggen Haha! Nu heb jij dat even voor mij gedaan.
Ik zie de lijstje meer als bron van inspiratie. Aan VD wedstrijden doe ik niet.

op zich is de titel een beetje vaag ja, nu klinkt het als een soort wedstrijd. maar het is wel leuk om te lezen wat andere paarden allemaal kunnen en nieuwe ideeën op te doen. :d nu heb je het een keer geordend in een topic Lachen

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:40

Er staan nog een hele lading 'kunstjes' op ons verlanglijstje en omdat we pas deze winter zijn begonnen zijn we nog niet aan liggen/zitten toe gekomen.
Het gaan om een witte Welsh genaamd Judy van 12 jaar.

Voorbenen op blok.
Pas (alleen links)
Schapen met de voorbenen terwijl ik het voordoe. (Dus ik links zij rechts, ik rechts zij links.)
Steigeren
Bokken
Steigeren met gelijk een bok er achter aan.
Pirouette maken (nog niet perfect)
Een dekje van haar rug aftrekken.
Schoppen met beide achterbenen als ik het voordoe.
Buiging (maar wel met hulp)
Op commando naar mij toekomen.
Op commando een geit aanvallen Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 22:22

Wie zegt er dat het een wedstrijd is? Ik niet hoor.... Mag een beetje belangstelling niet?

En idd, of je het allemaal zelf leert of een pony afgelevert krijgt met alle knoppen erop is wel een verschil natuurlijk

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:03

stef schreef:
Wie zegt er dat het een wedstrijd is? Ik niet hoor.... Mag een beetje belangstelling niet?

We (tenminste ik wel) snappen wel dat je het niet als wedstrijd ofzo bedoeld heb, maar de titel komt zo een beetje over vandaar de gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:12

stef schreef:
Wie zegt er dat het een wedstrijd is? Ik niet hoor....

stef schreef:
Zomaar eens kijken Haha!
Wie van de VDers hier op bokt is nu het verst?

Bij de Olympische Spelen vroegen ze zich ook af welke amazone/ruiter het verst was in haar/zijn ontwikkeling, maar daar noemen ze dat volgens mij toch ook echt een wedstrijd. Haha!

Citaat:
En idd, of je het allemaal zelf leert of een pony afgelevert krijgt met alle knoppen erop is wel een verschil natuurlijk

Dat moet je natuurlijk wel weer nuanceren, aangezien elke trainer weet dat paarden ook snel zaken verleren - of leren niet te doen als het ze verkeerd gevraagd wordt of als ze besluiten dat het niet meer rendabel is. Het is niet makkelijker een volledig doorgetraind paard aan de gang te houden en geinteresseerd te houden dan om een jong paard te beleren, vooral niet aangezien showpaarden vaak op een gegeven moment leren dat ze voor publiek er nog wel eens ongestraft de kantjes vanaf kunnen lopen. Daarom noemde ik ook de andere voorbeelden op, ik zou dus niet kunnen zeggen wie nou het verst is, om je eerste vraag te beantwoorden. Lachen