[AR] onrustig wegrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

[AR] onrustig wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 12:30

Het gaat eigenlijk wel heel erg goed met het mennen met Jorrit maar ik stuit steeds op 1 probleem.

Hij wil de eerste keer niet normaal vertrekken. Hij komt daarbij omhoog en wringt zich dan wat scheef weg. (ik hoop dat de kenners ongeveer weten wat ik bedoel)
Ook heeft hij wat moeite met het stilstaan.

Nu niet roepen: "concequent zijn en je had het beter moeten aanleren" want in het begin ging dit allemaal goed en we zijn begonnen met het goed leren stilstaan.

Hij is nog hengst en natuurlijk speelt dat ook mee, vooral omdat hij gebruikt wordt om te schouwen.
Hij vindt het soms ook vervelend als ik de singel vastmaak. Dan springt hij ook wel eens omhoog.

We trainen 2x in de week en als de omstandigheden het toelaten dan komt hij voor de kar.

We hebben hem ook 2 x aangespannen in de manege maar dat vond ik te zwaar voor hem. Ligt daar misschien de oorzaak?

Ik denk dat het straks wel wat beter wordt als we hem vaker kunnen inspannen (als het 's avonds langer licht is) maar ik wil niet dit eigenlijk zo snel mogelijk de kop indrukken
Wie heeft nuttige tips en adviezen voor mij?

Sjonniej

Re: [AR] onrustig wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:57

Zoals je zelf al zegt, meer gaan rijden Lachen
Het zou inderdaad kunnen dat hij nog met die zware bodem in zijn achterhoofd zit en het daar niet mee eens was.
Maar misschien zit je tuig niet lekker, kijk daar ook iig. goed naar.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:48

Het is niet zo dat hij juist heel graag wil?? Want dat heeft Stark ook. Als we hem ingespannen hebben en de leidsels pakken om op te stappen, dan begint hij te drentelen en soms gaat ie met 2 benen de lucht in (niet zo hoog, daar is ie te lui voor Knipoog). Wat dan helpt is iemand er gedurende het hele inspannen voor laten staan en gewoon te wachten. Laat hem maar eens 5 minuten netjes op de plaats staan. Als hij dan zo gek doet dat ervoor blijven staan niet werkt, dan zet je hem toch met zijn hoofd tegen een muur? Hij zal heel snel door hebben dat het veel efficienter is om gewoon netjes te blijven wachten tot hij mag. Suc6 Haha!

(maar of dat werkt bij een paard dat helemaal niet wil weet ik niet)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 00:16

Ik ben het met stado eens. Wij hebben een fantastisch marathon paard. Keurig opgevoed en zou nooit een stap verkeerd zetten. Maar dat vertrekken...net na het inspannen is een moeilijk moment. Ze wil zo graag vertrekken dat ze inderdaad omhoog komt en zich werkelijk in het tuig gooit. Een soort enthousiasme zeg maar. Als je tijdens de rit een pauze houdt, gaat ze daarna ook wel enthousiast weg, maar niet zo als het eerste vertrek.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:02

Mijn paard begint zelfs voor het inspannen... Tuig erop en hij weet het al. Hij wil zo graag. Echt steigeren doet hij niet, maar heeft gewoon op dat moment zoveel moeite met stil staan. Als we onderweg even pauzeren is er niks meer aan de hand.

Ik weet dat in dit geval het probleem bij mij ligt. We rijden veel te weinig aangespannen, want hij kan best stil staan. Als ik weer wekelijks met de kar weg zou gaan is er niks meer aan de hand. Neem het me paard dus ook niet kwalijk eerder mijzelf.

Wat idd ook kan is dat hij nog het idee heeft van de bak en dat het zo zwaar was. Als ik jou was zou ik in ieder geval als je de mogelijkheid hebt, wat vaker gaan rijden. Grote kans dat dat al wat op lost.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 15:15

Stado schreef:
Het is niet zo dat hij juist heel graag wil?? Want dat heeft Stark ook. Als we hem ingespannen hebben en de leidsels pakken om op te stappen, dan begint hij te drentelen en soms gaat ie met 2 benen de lucht in (niet zo hoog, daar is ie te lui voor Knipoog). Wat dan helpt is iemand er gedurende het hele inspannen voor laten staan en gewoon te wachten. Laat hem maar eens 5 minuten netjes op de plaats staan. Als hij dan zo gek doet dat ervoor blijven staan niet werkt, dan zet je hem toch met zijn hoofd tegen een muur? Hij zal heel snel door hebben dat het veel efficienter is om gewoon netjes te blijven wachten tot hij mag. Suc6 Haha!

(maar of dat werkt bij een paard dat helemaal niet wil weet ik niet)

Jorrit gedraagt zich natuurlijk wel wat "bloederig"
Ik heb wel gehoord dat het een beetje welsh-eigen is.
Ik ging er eigenlijk eerlijk gezegd ook wel een beetje van uit dat het ook een beetje uit enthousiasme komt. Ook speelt natuurlijk mee dat hij hengst is en dus wat drukker daardoor is.

Maar....
Als hij dan eenmaal loopt en de leidsels zien ik mooi ontspannen liggen dan is het toch ook genieten. Hij was de laatste keer zo super deftig voor de kar dan krijg je gewoon een supergevoel!!! *LOL* Kwijl

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:08

mijn pony's moeten als ze ingespannen staan en ik zit op de bok en de groom ook eerst een tijdje wachten. gewoon stil staan en wachten. zo komt lekker de rust erin en zijn ze meteen gehoorzaam.
verder is het bij mij zo dat de pony's heel de rit zijn zoals ik ze warm rij. warm rijden doe ik dus in een rustig ontspannen stap en een lange leidsel. de eerste 10 min gewoon lekker stappen.
en verder veel oefenen met stil staan.
omhoog springen negeer ik altijd gewoon. ik zie het meer als vreugde sprongetjes.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 10:59

Gisteren weer gereden en inderdaad nu we hem meer aanspannen vertrekt hij rustiger.
We moesten over een hele drukke weg en we kwamen alles tegen wat eng was.
Grote vrachtauto's die hard reden (gelukkig ook een die ons heel rustig in ging halen) Nog grotere tractoren met hele enge dingen erachter, hele enge keien, enz.
Hij reageerde bijna nergens op en was heel goed te sturen.

Ik was erg trots!!!

Ik moet er wel even eerlijk bij vertellen dat ik achterop de kar zat en mijn "partner in crime" mende omdat ik mijzelf nog niet handig genoeg vind om over dat soort drukke wegen te mennen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:18

Zolang de menner rustig blijft en doet alsof er niets aan de hand is zijn er maar héel weinig paarden die dan nog schrikken van vrachtwagens etc.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 00:04

wij hebben het stilstaan probleem gehad met onze fries.. bij het intuigen ook.. aangezien wij aanspannen met een halsriem was het op een gevenmoment gewoon even rustig vast laten staan aan de halsriem.. die trekken ze namelijk echt niet kapot..Haha!
verder onder het rijden gewoon elke keer even een paar seconde stil laten staan.. zodra die helemaal stil stond.. meten belonen en weer weg rijden..
de tijd dat hij stil moest staan steeds iets langer maken..
nu gaat het steeds beter.. en ook met aanspannen en dan weg rijden..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 02:28

Een borstbeschermer gebruiken om de druk op de borst te verminderen.
De kar een zetje geven als het paard vertrekt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:09

Ik heb dit probleem nu ook met een groene pony. Ze is 6 en heeft gister voor het eerst voor de wagen gelopen. Weg stappen voor de sleep is geen enkel probleem. Maar voor de wagen gaat ze met een mega slinger weg, en komt zelfs soms een heel klein tikkeltje om hoog. Soms gaat het wel goed, maar vaker gaat het fout. Het halthouden en blijven staan gaat wel goed, maar zodra ik vraag weg te stappen word ze eerst onrustig en als ik aandring weg te stappen slingert ze weg. Als we eenmaal stappen is het goed, dan kan ik netjes aandraven en weer terug naar stap enzo.

Ik ga dit eerst maar lekker oefenen, volgens mij is het gewoon onwennigheid omdat het nieuw is. Verder is ze wel super braaf. Dat idee om de kar een zetje te geven hou ik er in Lachen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:24

Bij het wegstappen het paard even begeleiden door het hoofdstel te pakken.

Danno had dit bij het beleren ook, hij vond het gewicht gewoon zwaar.
Na een paar keer begeleidend wegstappen ging het prima.

Aan het eind van de training was het niet meer nodig.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 13:22

Even een up-date mbt het wegrijden met Jorrit.

Het gaat gelukkig steeds beter, zoals sjonniej al zei wordt het steeds beter naarmate we meer met hem rijden.
Wel zijn we er achter dat het hengst zijn ook een grote rol speelt. Als hij veel geschouwd heeft is hij gewoon lastiger. Is natuurlijk ook wel logisch. Daardoor bouwt hij ook al een beetje spanning op tijdens het aanspannen. Hij staat dan wel rustig maar als ik hem dan naar buiten rij komt de spanning eruit door wat omhoog te gaan of gewoon druk weg te stappen.
Wat ik eerder ook al zei, hij is hengst. Dat is natuurlijk geen excuus, daarom moet ik juist heel erg concequent zijn, maar ik hoorde van een bekende hackneyrijder uit de buurt dat hij hetzelfde probleem heeft met zijn hengsten.
Mijn groom Haha! Haha! houdt hem goed vast bij het wegrijden en begeleidt hem een stukje. Het gaat dus steeds beter en ik ga ervan uit dat de stijgende lijn zich zal voortzetten.
Bedankt voor alle tips en reacties.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:40

Ik ben ook een bekende hackneyrijder ( Knipoog maar geen Sip Ausma, neem aan dat je die bedoeld, da's de enige in de buurt van Roden) maar wij hebben er absoluut niet meer last van bij onze hengsten. Om eerlijk te zeggen was onze merrie het lastigste, die was zelfs levensgevaarlijk, en onze Play Boy, daar waren de meeste op de concoursvelden zelfs bang van, en dat was een ruin. Thuis was ie zo mak als een lammetje, de rotzak wist gewoon dat wij op concours hem niet konden straffen, en als de hoed van de ringmeester omhoog ging sprong hij al weg. Onze hengsten schouwen ook, maar die gaan niet omhoog en rijden rustig weg. Zijn we heel consequent in, ho is ho. Het onrustige wegrijden van bloedpaardjes is vaak inderdaad enthousiasme, maar met veel oefenen (wat je nu dus doet) en consequent gedrag leer je het vaak wel af. Straffen als ze niet blijven staan, belonen bij goed gedrag.

Gaat ie overigens zo hoog als deze merrie?
Afbeelding

Met deze zijn we dus gestopt omdat het te gevaarlijk werd, maar bij haar had het ook een andere oorzaak, zij heeft een keer een ongeluk gehad waardoor ze dit gedrag vertoonde.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 13:05

Neonlight, je hebt inderdaad gelijk wat Ausma betreft.
Jorrit gaat bijna zo hoog als op jouw foto maar daarna is het wel goed.
Het gaat steeds beter dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Mijn Jorrit is trouwens al 2 x aangezien voor een hackney Haha! Haha!

Doen jullie ook mee in Rodenof worden daar geen hackneyrubrieken meer verreden?
Meld dat even, kom ik even kijken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:02

Nee, daar zijn geen hackney-rubrieken meer, en het viel ook op dezelfde dag als Eindhoven. Aangezien dat het enige nationale concours is in het zuiden willen ze die toch voorrang geven, en voor 2 concoursen tegelijk zijn er niet genoeg deelnemers, zeker niet in de meerspannen.

Bovendien rijd ik nu voor het 2de jaar geen nationaal meer, vorig jaar hebben we een ervaren pony op pensioen gezet en met een jonge begonnen, en dit jaar gaat er nog een jonge pony mee. Wij willen met onze pony's al op concours gaan als ze een jaar of 4 zijn (hoewel er nu zelfs een 3-jarige mee gaat dit jaar) en dat is te jong voor de nationale wedstrijden, dan rijd je ze kapot. Gaat nog niet zo zeer om het rijden, maar wel om alles er omheen, en de ritjes van 3 tot 4 uur enkele reis midden in de nacht met de vrachtwagen. Wij blijven dit jaar lekker in Brabant rijden! (Hoewel ik vorig jaar ook nog wel hackney's voor derden op nationale wedstrijden heb uitgebracht, wie weet gebeurd dat later in het seizoen ook nog.)

Zo, en dan nog even on-topic. Bij deze merrie bleef het hier niet bij, wat hier achteraan volgt is een sprong vanuit de achterbenen en dan als een hert naar voren vol in het borsttuig. Aan die sprong is geen houden aan, en meestal was dan ook het tuig nog aan de gort.