[AR] [NH] oplossing voor probleem niet achterwaarts gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

[NH] oplossing voor probleem niet achterwaarts gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:51

Via de Voest methode doe ik met mijn merrie allerlei grondwerk oefeningen. De basis zit er eigenlijk al prima in (volgen, halthouden, follow the lead, stelling, hoofd zakken etc.)

Ze reageert alleen totaal niet op de hulpen voor het achterwaarts gaan. Geen reactie op het wiebelen met de leadrope en ze doet ook geen stap naar achteren als ik op haar toeloop.

Hebben jullie misschien tips?

Alline

Re: [NH] oplossing voor probleem niet achterwaarts gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:21

Als ze naast je loopt, blijft ze dan altijd wel achter je? Bij mijn paard was het snel duidelijk dat hij achter me moest blijven, dus als ik achteruit ga gaat hij nu automatisch mee. Maar de 1e keren moest ik wel goed duidelijk zijn. Zelf heel groot maken, en als hij echt niet reageert met de drijvende hand een pets op het borst.
En je kan natuurlijk meer 'wijken voor druk' oefeningen doen, zoals wendig om de voorhand en achterhand. Ze leert zo voor jou aan de kant te gaan.

Groeten Alline

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:41

Heb ik ook gehad met Kit, Vasthi.
Moest toen iets duidelijker aangeven wat ik bedoelde, dus meer met mijn armen 'zwaaien', en indien nodig met het touw tegen mijn benen geluid maken.
Dit heb ik daarna veel geoefend en nu gaat het een stuk beter, soms gaat hij zonder mijn beweging achteruit, ik loop dan alleen op hem in en dan gaat hij.

Verder ben ik niet zo heeel erg thuis in de NH manier maar dit heeft in ieder geval geholpen bij ons.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:51

Vasthi schreef:
Via de Voest methode doe ik met mijn merrie allerlei grondwerk oefeningen. De basis zit er eigenlijk al prima in (volgen, halthouden, follow the lead, stelling, hoofd zakken etc.)

Ze reageert alleen totaal niet op de hulpen voor het achterwaarts gaan. Geen reactie op het wiebelen met de leadrope en ze doet ook geen stap naar achteren als ik op haar toeloop.

Hebben jullie misschien tips?

wiebelen..als het echt wiebelen is, moet je daarin doorzetten en dat ga er best hard aan toe, je heb er 4 fases in en 1 begint met je vinger "nee schudden"..todat aan fase 4 en dat is gewoon keihard tekeer gaan met het touw en flink ook...(en is echt ff niet leuk)..maar misschien deed je dit al??...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 11:27

Bedankt voor de tips. Wijken voor druk oefeningen moet ik meer gaan doen, daar is ze niet gevoelig voor inderdaad. Ze blijft wel altijd netjes achter me.

Ik wiebel inderdaad bescheiden, zal er wat meer kracht achter zetten!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:49

Wat ik nog vergeet te zeggen, het begint met hele kleine 'stapjes'. Al doet ze maar met 1 been een ieniemienie beweging naar achteren dan al belonen. Dit kan je dan verder uitbouwen naar gelang de vorderingen. Knipoog