[AR] [VD] belonen maakt opdringerig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

[VD] belonen maakt opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 11:46

ik heb mijn haffie leren voetballen... ze kan al achteruit trappen en met dr neus de bal wegrollen....
Nu heeft zo onder tussen ook door dat als ze iets goed doet een stukje wortel krijgt maar dat wil ze iets te graag ze zou het het liefste uit mijn zak halen! hoe doen jullie dat met opdringerige paarden??
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 03-04-05 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shariff_

Re: VD belonen maakt opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:31

Zo is mijn paard ook
Wat de oplossing is ben ik zelf ook nog niet achter.. Clown

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:10

Maroushah wil er ook nog wel eens opdringerig van worden en ben toen begonnen met clickeren. Heeft echt een stuk geholpen ! Verder heb ik d'r geleerd om op commando 'wachten' te wachten met het snoepje wat ik voor d'r neus houd en daar is ze ook wat geduldiger van geworden. En als ze nog wel loopt te snaaien weet ze dat ze eerst netjes stil moet staan zonder te happen voordat ze iets lekkers krijgt. Nu nog ff leren dat ze het snoepje dan wat zachter aan moet pakken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:06

dat vind ik het grote nadeel van beloning dmv snoepje ipv stem of kriebelen , de paardjes krijgen hier naderhand wat lekkers

mijn hengst beet toen ik m kreeg de shetten ook en onze nieuwe weet ook wat er uit de zakken kom , die ben ik het nu aan het afleren

denk dat als je ze leert dat ze pas een snoepje krijgen (door het te doen) als ze netjes stilstaan ed niet als ze snaaien (toegeven als)
je al een heel end komt

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:04

Tja dat gebeurt als je gewoon beloont met wat lekkers. Het paard weet niet wanneer het wel en niet precies wat krijgt. Tja en dan gaan ze schooien.

Belonen met voer heeft altijd twee stappen er voor nodig.

Handeling bij het paard(voetbal weg duwen)
Stembeloning zoals braaf enz.
Dan pas de beloning van wat lekkers voor je lichaam gegeven.

Gaat het paard toch schooien dan is het omdraaien en net doen of je wat anders aan het doen bent.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:29

Ik gebruik lang niet altijd een voedsel beloning.
Wel met dingen aanleren, om ze extra aan te moedigen, maar vaak moeten ze het met een klopje en een woord doen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:59

ik had inderdaad al bedacht dat ik dr eerst stil liet staan en dan lekkers geef... ik hoop dat het werkt want ze is nog al gefixeerd op eten...

en even een vraagje over clickeren... moet je dan altijd een klik geven voor je wat lekkers geeft aan je paard of alleen tijdens de training??

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:21

Het hoeft geen click te wezen, maar mag ook een woord zijn.

Altijd eerst stem commando geven voordat je het paard wat geeft. Zo is het duidelijk voor het paard en heb je geen problemen met schooien enz. Doe je dit niet dan word het een wat ander verhaal }>

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:49

Netzoals Stef zegt, dat doe ik ook.
Alleen als de dingen er nog niet helemaal inzitten, dan doe ik het met een worteltje ofzo ( een stukje )
Maar Arie word er wel degelijk opdringerig van, maar bij Arie worden de dingen die echt heel goed gaan beloond en de mindere gewoon niet met een worteltje ofzo..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:59

Ik had dat probleem ook, zelfs met de clicker erbij.
Ik heb nu gewoon steeds dat als ze te opdringerig wordt, ik haar straal negeer tot ze normaal doet.
verder geef ik de beloning op een lage hoogte.
Dit zodat als ze gaat bedelen, ze dat vanaf graas hoogte doet, en je dus niet in de weg zit.
Dit klinkt allemaal heel dom en simpel, maar maakt echt een wereld van verschil!

ElskeTommy

Re: [VD] belonen maakt opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:22

Het is niet het voer dat je pony opdringerig maakt maar dat jij je pony niet hebt geleert om beleefd te blijven als je voer geeft Knipoog .

Elske en Tommy de wonderpony

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 19:43

soms kun je daar niets aan doen hoor!!
ik heb mijn haffie nu een half jaar en verzorgde haar al ander half jaar.... ik heb haar opdringerigheid er al een stuk uit kunnen krijgen... want in het begin trok ze je gewoon om ver voor 1 grassprietje....
en als ze dat 7 jaar heeft mogen doen en nu in eens niet meer is heel lastig hoor!

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:48

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:37

nou ja ik noem het altijd de handrem...

mijn paardje is in training altijd beloond met brokjes. als ik wil dat ze stopt hoef ikalleen mijn hand maar naar haar borst te brengen .. dan staat ze stil en ruikt ze of k iets heb...
maar of dat nou de bedoeling was? ik doe eigenlijk alles met stem.. is ook lekker voor de concentratie.

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:05

Jaja, dat boek heb ik ook! Heel goed boek vind ik! maar niet alleen over belonen met voedsel hee. daarom is het zon goed boek, omdathet overt alles gaat, ook over wijken voor druk enzo en hoe ge dat goed kunt doen.

Elske en Tommy de wonderpony

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:02

Inderdaad de clicker zou goed kunnen helpen ik heb de clicker overal bij. Het is dan heel duidelijk wanneer de oefening voorbij is en wanneer het dus goed is.