Het is zeg maar zo'n hoofdstel met aansnoerwerking. Ik leg het mss een beetje raar uit

Greetz Peerke
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
r00z schreef:
Citaat:Is het er zo een met van die kruisteugels zeg maar ?
peerke schreef:Dat is ook een soort bitloos hoofdstel. De teugels kruisen dan onder de kaak door zodat je eerder een duwwerking dan een trekwerking krijgt.Hoe bedoel je kruisteugels?
peerke schreef:Hallo ik heb van de week een bitloos hoofdstel gekocht. Het is zo'n wasbare van singlefooter.nl. Nu wou ik vragen hoe hoog de neusriem ongeveer moet liggen, om de beste werking te verkrijgen. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat deze ca 4 vingers boven het bovenste gedeelte vande neusgaten moet liggen, klopt dat?
Het is zeg maar zo'n hoofdstel met aansnoerwerking. Ik leg het mss een beetje raar uit, maar ik hoop dat jullie mij begrijpen.
Greetz Peerke
Sugarmiss schreef:Leg mij eens uit hoe een dunner materiaal zachter inwerkt dan een dikker materiaal ??
In mijn optiek is het nl juist andersom. Immers een dikker materiaal heeft een groter oppervlak, dus wordt de opgelegde druk verminderd.
En teugels van 3 mm dik zijn dus gewoon niet vast te houden
peerke schreef:Zeer interessante website!Heb al even wat rondgesnuffeld. Mss dat ik ook nog wel eens probeer om zo'n halster te knopen. Heb ruwweg wat gelezen, maar heb toch nog niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
Dan maar 2 vingers onder t jukbeen aanhouden?
Citaat:Je ken de 1 kilo teugeldruk wel? dat is mijn tenminste altijd geleerd, maar dat schijnt nog weinig te zijn....
peerke schreef:Citaat:Je ken de 1 kilo teugeldruk wel? dat is mijn tenminste altijd geleerd, maar dat schijnt nog weinig te zijn....
Verklaar je nader?? Weet niet zeker of mij dat is geleerd. Ik vind dit allemaal reuzeinteressant. Ik wil heel graag zo vriendelijk mogelijk rijden voor mijn paard. Rijd jij zelf ook nog wel gewoon met bit of ben je helemaal overgestapt?
Ik ben idd ook erg geschrokken van die grafiek met trekkracht. Had ik nooit kunnen bedenken dat dat zo'n gevolgen heeft. Ben écht van plan om dat halster te gaan knopen en wil het gaan gebruiken als zelfcontrole.
NickAltena schreef:Kijk eens naar de paardenmond van andere ruiters als ze aan het rijden zijn op foto´s.....een mooi voorbeeld van beide zie je op deze pagina...
http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/exloo2003/index.html
tijdens een wedstrijd genomen....zowel die armspieren als die mond zie je hier...niet schrikken!
Want als je dit bekijkt en dan een gok doet(das dus iets meer dan die kilo druk, dacht ik zo...) hoe hard deze mensen op dat moment aan het trekken zijn moet je eens terug gaan naar dat lijstje en zien wat die kracht op die teugel in de paardenmond gaat doen....
Hoop dat je het snapt nu.
Gr, Nick