[AR] [LO] Groepsdressuur uit het circus?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[LO] Groepsdressuur uit het circus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:57

Wie longeert wel eens meerdere paarden tegelijk, zoals ook in het cirucs gebruikelijk is? Wat gebruik je daar allemaal voor (hoeveel zwepen, lijnen, bijzetten?) en wat laat je je paarden dan allemaal doen?

Ik ben er zelf nu ook al een tijdje mee bezig en ben wel benieuwd naar hoe jullie sommige zaken aanpakken.

viola

Re: [LO] Groepsdressuur uit het circus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:30

Ik had hier een tijdje geleden ook een topic over geopend, maar gemerkt dat nog niet veel mensen hierover nagedacht hadden.
Ik doe het altijd al, voor mij is dit eigenlijk de basis van de opleiding van mijn pony's. Ik train zelf met 2 pony's (gewoon omdat ik er niet meer heb Haha! ) Ook weleens met drie gedaan, maar de derde is niet lang bij mij gebleven.
Eli doet het al heel goed, maar de tweede pony erbij is al vaak gewisseld door een aantal ongelukkige omstandigheden met mijn pony's (moeten verkopen, overleden en nog een moeten verkopen). Roger is nog jong (2,5) dus die mag nog niet echt hard aan het werk, maar loopt regelmatig een rondje mee.

Roger loopt helemaal los, is nog jong dus wil ik niet beletten, mag helemaal zelf zijn beweging kiezen en zelfstandig de bocht door gaan.
Eli zet ik soms bij, maar dat doe ik toch liever niet, ben nog steeds aan het vechten met mezelf hoe ik dat ga oplossen. Wil hem niet vast zetten, maar wil wel dat hij goed en mooi gaat lopen.
Ik het circus waar ik gewerkt heb liepen ze wel allemaal bijgezet, bijj renz heb ik ze een paar keer gezien zonder bijzets, maar die paarden liepen al 10 jaar wel met bijzets.

In het circus zie je ook weleens dat er sommige paarden een soort muilkorfje om hebben zodat ze hun voorganger niet in zijn kont kunnen bijten. Tijdens de trainingen hebben ze deze vaak niet om, maar tijdens de show wel. Als er een bijt gaat de andere daar natuurlijk weer naar schoppen en dan moet je als dresseur even ingrijpen, maar dat ziet er in de show natuurlijk niet leuk uit. Dus vandaar de muilkorfjes voor sommige paarden om dit gewoon te voorkomen.

Ik gebruik meestal een hele lichte longeerzweep, soms nog een zweep met kort touwtje erbij maar dat is met maar twee pony's eigenlijk niet nodig. Als je met zes of acht werkt zeker wel. Dat heb ik in het circus ook een paar keer mogen proberen tijdens de trainingen, maar dat is toch wel lastig hoor. Zolang ze netjes rondlopen gaat het wel maar als ik ze bij me riep werd het vaak een puinhoop Bloos ze weten wel wat ze moeten doen, maar je moet ze toch alle acht in de gaten houden, wat wel even wennen is.
Als ik alleen met Eli train heb ik eigenlijk helemaal geen zweep nodig als hij in een goede bui is, maar heb ik meestal een kortere zweep met kort touwtje bij me.

Ik laat de pony's min of meer zelf hun plaats uitkiezen, kijk waar ze het liefste lopen en hoe het het beste gaat. Als ik dat weet moeten ze ook op die plaats bijven lopen.
Ik ben altijd alleen dus moet alles zelf doen, maar ik het circus loopt er vaak iemand mee met de paarden om nieuwe dingen te leren net als met longeren geadviseert wordt.

Ik doe nu de verschillende gangen, van hand veranderen, pirouetjes, alletwee de andere kant op, bij me komen, halt houden en achteruit.
Verder heb ik nog wel een heleboel ideeen, maar zover ben ik (en zeker Roger) nog niet.

Als je nog meer wil weten hoor ik het wel. Ben ook wel benieuwd of jij bepaalde dingen mischien heel anders doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:16

Van jou wist ik het inderdaad al, maar toch leuk om eens te weten wat jij dan precies ermee doet!

Ik longeer zonder bijzets, ook met 2 stuks pony. Aangezien ze altijd zonder bijzet gelongeerd zijn en geleerd hebben om zich 'om de zweep te buigen', lopen ze altijd met stelling naar binnen en een voorwaarts-neerwaarts gestrekte hals. [***] is daar ook bij het gezamelijk longeren erg goed in, maar [***] valt dan inderdaad nogal snel uit elkaar, terwijl hij bij het alleen longeren wel erg goed in de houding blijft die ik wil. Ik kan je trouwens video nummer 1 van Bent Branderup aanraden om te zien hoe je een paard stelling, buiging en aan de teugel/vwnw lopen leert zonder gebruik van bijzets. Hij leert zijn paarden dat eigenlijk door altijd meer of minder schouderbinnenwaarts te vragen en dat werkt echt uitstekend bij mij.

Verder zijn [***] en [***] geen lieverdjes en zijn ze nogal eens bezig om in plaats van netjes doorlopen elkaar in het hek te duwen, achterna te zitten, in de billen van de voorganger bijten enzovoorts. Dat gaat nu eigenlijk al helemaal goed, alleen het naast elkaar lopen blijft een crime, dan gaan vier oren in de nek en beginnen ze om het hardst te rennen, want als de binnenpony sneller is kan hij de buitenpony afsnijden en tegen het hek duwen. Ze hebben een uitstekend ruimtelijk inzicht. Haha! Dat lukt me ook eigenlijk alleen door ze uit het halthouden in die posities aan te laten stappen en draven, vanuit stap of draf de achterpony naar voren laten lopen en naast de ander plaatsen betekent oorlog. Haha! Ik wissel trouwens wel regelmatig van voor- en achterpony, gewoon door de achterpony halt te laten houden, voorpony door te laten draven en dan de oude achterpony ook weer te laten draven als de oude voorpony er weer achter is. Op diezelfde manier lukt het me ook om ze elk aan de andere helft van de bak te laten draven. Toch merk ik wel dat [***] liever voor loopt en [***] liever achter. Wat ze wel uitstekend kunnen is het vlechten, waarbij ze achter elkaar lopen, [***] [***] aan de binnenzijde inhaalt, dan [***] [***], dan [***] [***] enz. Alleen is ons bakje daar eigenlijk net iets te klein voor waardoor dat slechts 2 keer per volte gedaan kan worden. Op appel komen (naar me toe) doen ze allebei goed, maar op appel laten staan (dus naar me toe gekeerd op de hoefslag blijven staan) moet ik ze nog wel leren. Tegen elkaar in laten lopen kan ook wel, maar ik heb dan eigenlijk totaal geen invloed op hoe ze elkaar passeren, wie binnen loopt en wie buiten. Hoe doe jij dat eigenlijk? En laat jij ze altijd in hun favoriete posities lopen, ook bij het naast elkaar lopen?

Pirouette kan [***] wel (gewoon 2 keer van hand laten veranderen), maar [***] niet aangezien hij toch al geen fan is van van hand veranderen. Ook [***] heeft duidelijk 1 favoriete kant bij het van hand veranderen en doet de andere liever niet, dus daar moet ik dan heel nadrukkelijk bij aanwezig zijn, wat betekent dat [***] er aan de andere kant van de bak weer onderuit kan komen. Haha! Ik moet eerlijk gezegd ook bekennen dat ik niet altijd hun namen voor de stemcommando's geef, dus 'en stap' betekent gewoon dat beide beesten in stap moeten. Als ik een beest afzonderlijk een commando wil geven over tempo en richting, dan doe ik dat toch eigenlijk voornamelijk met de zweep (wat ook de reden is voor dat ik 2 zwepen gebruik).

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:25

Naast elkaar lopen en elkaar inhalen ging met mijn vroegere pony(Raffo) en Eli samen ook heel goed, maar Roger is daar nog niet aan toe. Die is ook meer bezig met "aanvallen" van Eli dus dat moet er eerst een beetje uit voordat we echt verder kunnen gaan. Zit ook wel in zijn leeftijd nu, dat gaat wel over.
Ik was dus met Raffo en Eli al aardig ver, maar ben met Roger helemaal opnieuw moeten beginnen. Ook twijfelde ik lange tijd over de leeftijd van Roger (men zei dat hij 2 was, maar we schatte hem jonger) en wilde niet te vroeg beginnen. Nu hij zijn tanden gewisseld heeft ben ik er pas zeker van dat hij dit jaar 3 word dus ben nog niet zo lang met hem bezig.
Hij is nu echt de vervelende puber aan het uithangen en moet ook individueel nog het een en ander aan opvoeding krijgen Haha!

Ik bedoel met zelf hun plaats kiezen dat ik daarmee begin. Heb roger en Eli samen in de bak genomen en rond gestuurd als Roger achter Eli zat ging hij aanvallen, als hij ervoor zat ging het goed. Dus dan is dat mijn basis volgorde zeg maar. Met Eli en Raffo liep Eli voor, Raffo bleef er steeds achter hangen dus heeft zelf gekozen voor achter, maar dat moet hij van mij dus ook achter blijven. Dus in eerste instantie kijk ik hoe hun het doen en van daaruit bepaal ik mijn regels. Snap je het een beetje.

Dan alle twee de andere kant op: Met Eli en Raffo nam Raffo vanzelf kleinere voltes dus die nam altijd de binnekant en moest dat dan ook blijven doen van mij. Met Eli en Roger heb ik het ook nog niet echt in de hand. In het begin knalde ze soms gewoon tegen elkaar omdat ze alletwee koppig waren en niet aan de kant gingen. Nu gaan ze netjes langs elkaar, maar ik let er nog niet echt op hoe dat gebeurt, is de volgende stap weer. Als het echt niet wil lukken los kan ik degene die meestal binnendoor gaat aan de longe nemen.

Ik heb nog weleens het probleem dat Eli heel gevoelig is, maar ik bij Roger vrij duidelijk aanwezig moet zijn. Als ik Roger dan vrij duidelijk vertel dat hij echt wel moet doen wat ik zeg schiet Eli ervandoor omdat hij denk dat'ie wat fout deed.

Op appel laten staan doe ik ook nog niet, omdat Roger eerst nog goed moet leren gewoon stil te staan in de loop richting. Op appel komen ging bij Roger meteen goed. Eli wil alleen nog weleens als ze linksom lopen een stukje doorlopen achter Roger langs gaan zodat hij aan de verkeerde kant komt te staan. Als ik teveel op Roger let grijpt hij zijn kans en doet hij dat. Hij heeft heel goed door dat bijna al mij aandacht nu bij Roger is omdat die alles nog moet leren en Eli het al weet dus Eli gaat de laatste tijd wat minder goed luisteren.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:12

Geinspireerd door dit topic vanmiddag weer even met ze samen geoefend, maar dat was echt een ramp. Roger blijft Eli "aanvallen" en dan krijg ik niks van ze gedaan en ik kan het bijna niet stoppen, want als ik Roger op zijn kop geef gaat Eli weer rennen waardoor Roger weer gaat "aanvallen". Waardoor we dus letterlijk en figuurlijk in een cirkel terecht komen.

Dus ik was het echt zat. Heb een doekje gezocht en een soort muilkorfje aan Roger zijn halster gemaakt. Roger was hierdoor zo verbaasd dat hij heel netjes zijn rondjes ging lopen en zelf als hij achter Eli liep bleef er rust.
Mischien wil ik vaker zo gaan oefenen, maar ik ben bang dat ik het muilkorfje dat moet blijven gebruiken, dat hij het niet afleert en zodra zijn muilkorfje af gaat weer meteen begint met happen. Maar het kan geen kwaad verder dus ik ga het in ieder geval proberen.