[AR] [lo] Leren sturen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

[lo] Leren sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 13:42

Misschien een stomme titel, maar ik weet even niks anders.
Ik wil heel graag mijn shetlander gaan beleren voor de kar.
Ik ben al op zoek naar een tuig en een karretje, maar nu vroeg ik me af hoe je je pony leert sturen.
Niet dat ik mijn pony niet kan sturen, maar andersom.

Dus: Hoe maak ik mijn pony duidelijk dat als ik met links stuur, dat ze naar links moet en dat als ik met rechts stuur dat ze naar rechts moet?

Want vorige week wilde ik met lange lijnen achter haar gaan lopen.
Eerst wilde ze niet eens stappen, maar toen ze uiteindelijk stapte snapte ze het sturen niet.
Ze ging de hele tijd rondjes draaien.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes kim

themi

Re: [lo] Leren sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:10

Hoi Kim,

Hoe ik zelf de jonge paarden leer sturen aan de dubbele longe:

Men neme een afgezette ruimte van een halve bak ( of loswerkring )

Contact opbeide teugels is rechtuit.Wanneer je door de hoek wil ontspan je je buitenteugel en na de hoek neem je de buitenteugel weer wat aan tot sluitend contact.Je rijdt dus een actieve hoek.

Wanneer dit in de bij de hoeken goed gaat kan je dit op een zijde proberen.Wanneer je wilt afwenden ontspan je je buitenteugel en wanneer je hem recht wilt stellen neem je deze weer aan.

wanneer dit ook goed gaat kan je van hand veranderen.Wend af zoals hierboven beschreven, stel hem eerst recht door op dat moment nog je buitenteugel te sluiten en daarna ontspan je je andere ( nieuwe ) buitenteugel.

Hoeveel je moet ontspannen kan varieeren van slechts ontspannen tot helemaal naar voren steken.Zodra het duidelijker wordt voor het paard heb je over het algemeen minder nodig.

succes