Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Flapper schreef:. Als mijn aandacht ook maar een seconde is afgeleid, staat ze voor mijn neus.
Appie schreef:Gebruik de zweep voorlopig even niet met longeren. Begin eerst het paard geduldig te laten wennen aan de zweep om haar heen. Gewoon in de dagelijkse omgang af en toe de zweep in de hand houden, er verder niets mee doen en weer wegleggen. Wanneer je hier geen reactie meer op krijgt, de zweep nog meer in de buurt van haar lichaam brengen. Niet aanraken, gewoon dichtbij houden. Daarna geleidelijk aan af en toe het lichaam aanraken, eerst een keer bij de schouder en weer stoppen. Dit steeds meer uitbouwen tot de rest van het lichaam totdat er compleet vertrouwen is.
Ondertussen kan je de zweep meenemen met longeren, maar gewoon neerleggen en niet gebruiken. Wanneer het vertrouwen in de dagelijkse omgang goed gaat, de zweep af en toe opnemen, maar niet gebruiken. Ook dit weer heel geleidelijk uitbouwen.
Flapper schreef:Appie schreef:Gebruik de zweep voorlopig even niet met longeren. Begin eerst het paard geduldig te laten wennen aan de zweep om haar heen. Gewoon in de dagelijkse omgang af en toe de zweep in de hand houden, er verder niets mee doen en weer wegleggen. Wanneer je hier geen reactie meer op krijgt, de zweep nog meer in de buurt van haar lichaam brengen. Niet aanraken, gewoon dichtbij houden. Daarna geleidelijk aan af en toe het lichaam aanraken, eerst een keer bij de schouder en weer stoppen. Dit steeds meer uitbouwen tot de rest van het lichaam totdat er compleet vertrouwen is.
Ondertussen kan je de zweep meenemen met longeren, maar gewoon neerleggen en niet gebruiken. Wanneer het vertrouwen in de dagelijkse omgang goed gaat, de zweep af en toe opnemen, maar niet gebruiken. Ook dit weer heel geleidelijk uitbouwen.
Hier ben ik dus al bijna vier (!) jaar mee bezig. Ik kan nu in de buurt komen met een zweep, maar daar houd het wel mee op ook.